تسریع در اجرای قدیمی‌ترین پروژه ترابری

فاصله تهران - شمال کمتر می‌شود

کدخبر: ۱۷۲۲۶۹
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری پس از بازدید از قطعه یک آزادراه تهران- شمال و آغاز عملیات اجرایی ساخت قطعه دوم این آزادراه ضمن شاهکار مهندسی ایران توصیف کردن این پروژه، پیشرفت این آزادراه را در دو سال اخیر مناسب برشمرد و گفت: همزمان با تکمیل قطعه اول این آزادراه عملیات اجرایی ساخت قطعه دوم آن نیز به طول 22 کیلومتر توسط چهار پیمانکار ایرانی آغاز شده است.
فاصله تهران - شمال کمتر می‌شود

به گزارش اقتصادنیوز، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری روز گذشته در جریان بازدید از آزاد‌راه تهران ـ شمال، اظهار امیدواری کرد با وجود پیچیدگی‌های فنی و مهندسی تونل‌های طولانی، قطعه یک آزاد‌راه تهران- شمال تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد. تیرماه سال گذشته نیز جهانگیری پس از بازدید از طرح آزادراه تهران ـ شمال با اشاره به حضور هفت پیمانکار بزرگ داخلی در این طرح و کاسته شدن از سهم شرکت‌های خارجی نیز اعلام کرده بود که این بخش آزادراه تا عید نوروز (سال 96) به اتمام می‌رسد، اما وعده استفاده از این جاده در تعطیلات نوروز سال جاری نیز محقق نشد و این بار با وعده‌ای تازه قرار است مردم تا پایان سال جاری شاهد اتمام قطعه یک آزاد‌راه تهران- شمال باشند.

وعده‌ها برای اتمام آزادراه تهران شمال به یکی، دو سال اخیر اختصاص ندارد. مطالعات اولیه طرح آزادراه تهران-چالوس در سال ۱۳۵۳ آغاز شد و عملیات ساخت این آزادراه از سال ۷۶ یعنی بیست سال پیش کلید خورد؛ اما با وجود وعده‌های مختلف ساخت این آزاد‌راه تا سال ۸۶ پیشرفت فیزیکی چندانی نداشت. از همین رو آبان‌ماه سال گذشته علی‌اکبر ناطق نوری، مسوول سابق گروه بازرسی دفتر مقام معظم رهبری در حاشیه بازدید از قطعه یک آزادراه تهران-شمال، از تاخیر در تکمیل این پروژه به مدت بیست سال انتقاد کرد و با اشاره به عملکرد دولت یازدهم دراین راستا گفت: «پروژه‌ای که به تعبیر ما مبدا تاریخ شناخته می‌شد و از نظر دیرکرد در انجام پروژه موجب نگرانی مسوولان و در طول زمان تبدیل به لطیفه شده بود، خوشبختانه در دولت یازدهم با روی ‌کار آمدن آخوندی در وزارت راه و شهرسازی و سعیدی‌کیا که از همکاران من از سال ۵۸ در جهاد سازندگی بودند، پیشرفت کرد.» با تمام اینها این پروژه تاریخی تا اتمام راه درازی در پیش دارد. آن طور که عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی تیرماه سال گذشته اعلام کرده آزادراه تهران - شمال تا پایان سال 1399 تکمیل می‌شود. راه‌اندازی آزادراه تهران-شمال یکی از وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی در دوران تبلیغات انتخاباتی‌اش در سال 92 بود که به‌نظر می‌رسد از زمان تکیه زدن عباس آخوندی به کرسی وزارت راه و شهرسازی در دولت حسن روحانی، این وعده تا حد زیادی عملی شده است. براساس گزارش‌ها اجرای این پروژه تا پیش از دولت یازدهم حدود 30 تا 33 درصد پیشرفت داشت که با تمرکز دولت یازدهم روی این پروژه حدود 82 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. با تمام اینها این آزادراه در مباحثات دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری جای ویژه‌ای برای خود داشته است. همچنان که اردیبهشت سال جاری محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در یکی از سخنرانی‌های انتخاباتی خود خطاب به مسوولان دولت یازدهم گفت که «پیرمردها فوت کردند، بچه‌ها بزرگ شدند، ولی هنوز آزادراه تهران شمال را نساختید! باید جاده را ثبت میراث فرهنگی کنید!» پس از این اظهارات قالیباف بود که عباس آخوندی در کانال تلگرامی خود به این اظهارات شهردار تهران به‌عنوان یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری واکنش نشان داد و آن را گمراه‌کننده و حاوی مطالب خلاف واقع توصیف کرد. با این حساب آزاد‌راه تهران-شمال یکی از پروژه‌هایی است که دولت دوازدهم به‌عنوان میراثی از گذشته و وعده‌ای که تاکنون موفق به تحقق آن نشده باید آن را تا پایان سال 99 به اتمام برساند.

رفع موانع تکمیل آزاد‌راه

در همین راستا روز گذشته اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری پس از بازدید از قطعه یک آزادراه تهران- شمال و آغاز عملیات اجرایی ساخت قطعه دوم این آزادراه ضمن شاهکار مهندسی ایران توصیف کردن این پروژه، پیشرفت این آزادراه را در دو سال اخیر مناسب برشمرد و گفت: همزمان با تکمیل قطعه اول این آزادراه عملیات اجرایی ساخت قطعه دوم آن نیز به طول 22 کیلومتر توسط چهار پیمانکار ایرانی آغاز شده است. به گفته معاون اول رئیس‌جمهوری، بزرگ‌ترین تونل کشور به طول 6 هزار و 400 متر در این قطعه قرار دارد که تاکنون پیشرفت فیزیکی تونل شرقی آن بسیار خوب بوده و به‌زودی پیمانکار مربوطه تکمیل تونل غربی را آغاز خواهد کرد. به گزارش «ایرنا» وی با بیان اینکه قطعه سوم آزادراه تهران شمال در منطقه‌ای بسیار سخت قرار گرفته و ساخت آن دارای پیچیدگی‌های زیادی است، خاطرنشان کرد: مذاکره با شرکت‌های خارجی برای تامین منابع مالی و فاینانس خارجی آن آغاز شده است. جهانگیری تصریح کرد: تقریبا همه شرکت‌های فعال در قطعات 1 و 2 آزاد‌راه ایرانی‌اند و این موضوع افتخار بزرگی برای مهندسان ایرانی و جامعه است. وی با بیان اینکه انتظار داریم سال جاری طرح اجرایی تکمیل قطعه سوم آزادراه را جمع‌بندی کنیم، گفت: بنیاد مستضعفان نیز تاکنون به‌خوبی توانسته در اجرای این پروژه مهم مهندسی کشور عمل کند؛ با حضور سعیدی‌کیا در بنیاد مستضعفان تاکنون موانع زیاد تکمیل آزادراه تهران- شمال برطرف شده و تاخیر چند ماهه در این پروژه با این پیچیدگی به‌نظر طبیعی است.

همه پیمانکاران خارجی رفته‌اند

در ادامه این بازدید عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به استفاده از تکنولوژی کف‌سازی بتنی به‌عنوان یک تکنولوژی جدید در ساخت آزاد‌راه گفت با همه سختی‌هایی که وجود دارد، این آزادراه یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های مهندسی است. براساس آنچه خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند او با بیان اینکه تا قبل از این 100 درصد کار در اختیار پیمانکاران خارجی بود، عنوان کرد: «اما الان همه پیمانکاران خارجی رفته‌اند و فقط در امر مشاوره کمک می‌کنند.»

عذرخواهی سعیدی‌کیا

از سوی دیگر محمد سعیدی‌کیا رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی نیز ضمن بیان مشکلات در راه ساخت آزاد‌راه از تاخیر چند ماهه در اجرای وعده اتمام پروژه در سال ۹۶ عذرخواهی کرد. او با بیان اینکه انجام این پروژه خرداد ۹۴ کلید خورده و اولین مناقصات آن در همان تاریخ برگزار شد، ادامه داد: ساخت قطعه ۲ آزادراه تهران- شمال نیز در حال آماده شدن است و برای ساخت قطعه ۳ این پروژه نیز تا پایان امسال با همکاری وزارت راه و شهرسازی به جمع‌بندی خواهیم رسید. ضمن اینکه قطعه یک نیز تا قبل از پایان سال جاری ساخته خواهد شد. خیرالله خادمی، معاون وزیر راه نیز در جریان این بازدید گفت: «قبلا کل کار دست پیمانکار چینی بود، اما پیمانکار چینی در حال حاضر به‌طور کامل پروژه را ترک کرده است» او تاکید کرد: «در مجموع سه سال آینده قطعه دو برای مردم قابل‌ استفاده خواهد شد.» قطعه یک آزاد‌راه تهران - شمال به طول 32 کیلومتر از تقاطع بزرگراه آزادگان و شهید همت شروع و با عبور از مناطق کن، سولقان و امامزاده عقیل و تونل تالون و دره لانیز به سه راهی شهرستانک می‌رسد. با افتتاح این قطعه قسمتی از راه فعلی که از کرج می‌گذرد حذف و مسیر تهران به شمال حدود 60 کیلومتر کوتاه می‌شود و شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل‌ونقل و شرکت آزاد‌راه تهران - شمال در صدد است این قطعه تا پایان امسال زیر بار ترافیک برود. این قطعه 32 کیلومتری دارای 16 پل و 32 هزار متر تونل رفت و برگشت است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید