صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد؛

ایران موتور رشد اقتصاد جان

کدخبر: ۱۷۶۹۳۷
بر اساس پیش‌بینی جدید صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی خاورمیانه و شمال آفریقا به میزان قابل توجهی کند خواهد شد که علت آن به قیمت‌های نفت مربوط است. همچنین صندوق اعلام کرده است که عملکرد سالم اقتصاد این منطقه در سال گذشته میلادی تا حدود زیادی مرهون رشد اقتصادی قدرتمند ایران که نرخی بالاتر از 5/ 6 درصد را به ثبت رساند، بوده است.
ایران موتور رشد اقتصاد جان

به گزارش اقتصادنیوز، صندوق بین‌المللی پول (IMF) گزارش خود با عنوان چشم‌انداز اقتصاد جهان را به‌روزرسانی کرد. در این گزارش به‌روز‌شده، صندوق پیش‌بینی خود از رشد اقتصاد جهان را برای سال جاری و سال آینده به ترتیب 5/ 3 درصد و 6/ 3 درصد اعلام کرد که نسبت به پیش‌بینی قبلی تغییری نشان نداد، اما صندوق برآورد خود از رشد اقتصادی جهان در سال 2016 را نسبت به پیش‌بینی ماه آوریل خود افزایش داد و آن را 2/ 3 درصد اعلام کرد. صندوق علت این افزایش را در وهله نخست رشد بسیار بالاتر اقتصاد ایران و سپس فعالیت قوی‌تر اقتصاد هند اعلام کرده است.

وضعیت اقتصاد جهان

بر این اساس، اقتصاد جهان در سال‌های 2017 و 2018 به ترتیب رشد 5/ 3 و 6/ 3 درصدی را تجربه خواهد کرد. با وجود اینکه صندوق پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی جهان در سال جاری و سال آینده میلادی را تغییر نداده است، اما سهم کشورها در این رشد را تغییر داده و بر اساس تغییرات جدید در این گزارش، پیش‌بینی رشد اقتصادی آمریکا نسبت به پیش‌بینی قبلی صندوق کاهش یافته و برای سال 2017 از 3/ 2 درصد به 1/ 2 درصد و برای سال 2018 از 5/ 2 درصد به 1/ 2 درصد تغییر یافته است. صندوق در توضیح آن اعلام کرده انتظار دارد سیاست‌های مالی این اقتصاد بزرگ جهان کمتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد به‌صورت انبساطی پیش برود. فرضیات پیشین صندوق حکایت از این داشت که راهکارهای محرک اقتصادی دولت ترامپ موجب رشد اقتصاد آمریکا خواهد شد که دلیل عمده این فرضیات نبود جزئیات برنامه‌های ترامپ بود.بر این اساس، رشد اقتصادی ژاپن و اتحادیه اروپا به دلیل تحولات مثبت پیش‌بینی‌نشده در اواخر سال 2016 و اوایل 2017 بیش از پیش‌بینی قبلی خواهد بود. صندوق پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی حوزه یورو در سال 2017 را نسبت به پیش‌بینی ماه آوریل خود 2/ 0 درصد افزایش داد و به 9/ 1 درصد رساند و علت آن را «تقاضای داخلی قوی‌تر از پیش‌بینی قبلی» عنوان کرد.

صندوق برای ژاپن در سال جاری میلادی رشد 3/ 1 درصدی را پیش‌بینی کرده است در حالی که پیش‌بینی ماه آوریل رشد 2/ 1 درصدی را برای این اقتصاد نشان می‌داد. صندوق بین‌المللی پول علت این تجدید نظر خود را رشد بیشتر از انتظار در فصل نخست که ناشی از مصرف بخش خصوصی، سرمایه‌گذاری و صادرات بود، اعلام کرده است. پیش‌بینی صندوق از رشد اقتصادی ژاپن در سال 2018 در همان سطح پیش‌بینی ماه آوریل یعنی 6/ 0 درصد اعلام شده است.

صندوق همچنین پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی انگلستان در سال 2017 را تا 3/ 0 درصد کاهش داد و به 7/ 1 درصد رساند و علت آن را فعالیت‌های ضعیف‌تر از انتظار این اقتصاد در فصل نخست اعلام کرد اما پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی این کشور در سال 2018 را دست‌نخورده در سطح 5/ 1 درصد باقی گذارد.

علاوه بر این، پیش‌بینی صندوق از رشد اقتصادی چین هم افزایش یافته است که منعکس‌کننده اقتصاد قدرتمند این کشور در فصل نخست سال 2017 و انتظارات برای تداوم حمایت‌های مالی است. بر این اساس، نرخ رشد اقتصادی چین در سال 2017، 7/ 6 درصد اعلام شد که 1/ 0 درصد بیشتر از پیش‌بینی ماه آوریل صندوق است. پیش‌بینی شده است رشد اقتصادی چین در سال 2018 ملایم شود و به 4/ 6 درصد برسد اما نسبت به پیش‌بینی قبلی 2/ 0 درصد بالاتر اعلام شده است. علت این است که پکن سطح بالای سرمایه‌گذاری‌های بخش دولتی را تداوم خواهد بخشید.صندوق، نرخ تورم در اقتصادهای پیشرفته را ملایم و عمدتا کمتر از اهداف تورمی پیش‌بینی کرده است. نرخ تورم همچنین برای برخی از اقتصادهای نوظهور همچون برزیل، هندوستان و روسیه کاهشی است.

درخشش رشد ایران در منطقه

بر اساس پیش‌بینی جدید صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی خاورمیانه و شمال آفریقا به میزان قابل توجهی کند خواهد شد که علت آن به قیمت‌های نفت مربوط است. در پی کاهش قیمت‌های نفت، اقتصاد عربستان سعودی دچار افت شده است. بنا بر پیش‌بینی صندوق، پس از عملکرد بهتر از انتظار اقتصادهای خاورمیانه و شمال آفریقا در سال 2016 و رشد 5 درصدی آنها، این اقتصادها در کنار پاکستان و افغانستان در سال جاری کند خواهند شد و به رشد 6/ 2 درصدی خواهند رسید. صندوق اعلام کرده است که عملکرد سالم اقتصاد این منطقه در سال گذشته میلادی تا حدود زیادی مرهون رشد اقتصادی قدرتمند ایران که نرخی بالاتر از 5/ 6 درصد را به ثبت رساند، بوده است. رشد اقتصادی بالای ایران هم به دلیل افزایش تولید نفت شکل گرفت.

صندوق در پیش‌بینی جدید خود نرخ رشد اقتصادی عربستان سعودی را کاهش داد و برای سال 2017 به تنها 1/ 0 درصد رساند، نرخی که 3/ 0 درصد کمتر از پیش‌بینی ماه آوریل صندوق بود. در صورت تحقق، این بدترین رشد اقتصادی عربستان از سال 2009 تاکنون خواهد بود.

مخاطرات جهانی

صندوق در به‌روزرسانی جدید گزارش خود که در کوالالامپور، پایتخت مالزی منتشر کرد، چنین نوشت:‌ «در شرایطی که خطرات معطوف بر رشد اقتصاد جهان در کوتاه‌مدت تا حدود زیادی ملایم به‌نظر می‌رسند، در میان‌مدت اما فشارهای کاهنده این خطرات بر رشد اقتصاد جهان همچنان باقی خواهد ماند.»

ترجمه و تنظیم از شادی آذری

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید