در گفتگویی با فضای متفاوت ارائه شد

3 وعده روحـانی بـرای سـال 97

کدخبر: ۱۹۸۹۶۱
دومین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی رئیس‌جمهوری با مردم در دولت دوازدهم، شب گذشته متفاوت از گفت‌وگوهای پیشین او برگزار شد. این بار رضا رشیدپور که این روزها با برنامه صبحگاهی «حالا خورشید» در شبکه سه رضایت نسبی مخاطبان را به دست آورده است مجری این برنامه بود و تلاش کرد تا برخلاف گفت‌وگوهای پیشین رئیس‌جمهوری با مردم، آن را متفاوت برگزار کند.
3 وعده روحـانی بـرای سـال 97

به گزارش اقتصادنیوز ، از همین رو در همان ابتدا از این گفت‌وگو با عنوان یک گفت‌وگوی خاص یاد کرد. در این گفت‌وگو سوال‌ها بیشتر حول موضوعاتی بود که این روزها در شبکه‌های مجازی مطرح است. شاید از همین‌رو برخلاف گفت‌وگوهای پیشین سوالی در مورد سیاست خارجی و سیاست داخلی پرسیده نشد و بیشتر سوال‌ها حول مسائل اجتماعی بود.

حادثه کشتی سانچی، زلزله اخیر در مناطق غربی کشور، بالارفتن قیمت ارز، گرد و غبار استان خوزستان، موسسات مالی و اعتباری و فیلترینگ شبکه‌های مجازی از جمله سوال‌هایی بود که مجری شب گذشته تلاش کرد آنها را با رئیس‌جمهوری مطرح کند. گفت‌وگوی شب گذشته با روحانی با سوالی در مورد حادثه کشتی سانچی آغاز شد. روحانی درپاسخ به این سوال که چرا وزیرکار به‌عنوان رئیس تیم مسوول درخصوص نفتکش سانچی برای پیگیری حادثه عازم چین شد، گفت: متاسفانه در دولت نهم و دهم به‌دلیل بدهکاری به تامین اجتماعی، برخی اموال را به آنها واگذار کردند و یکی از این اموال مالکیت شرکت نفتکش بود. من از اواخر دولت یازدهم به سازمان تامین اجتماعی و همچنین سایر وزارتخانه‌ها دستور اکید دادم که بنگاه‌های اقتصادی را واگذار کنند و اگر می‌خواهند سهام داشته باشند، در بورس داشته باشند و این کار دنبال می‌شود که همه دستگاه‌های دولتی بنگاه‌های اقتصادی را به بخش‌خصوصی و مردم واگذار کنند.

راهکارهای دولت برای مقابله با زلزله

سوال بعدی از رئیس‌جمهوری درمورد زلزله بود. او درپاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا آقای روحانی با ماشین ضد گلوله و در حلقه محافظان به دیدار زلزله‌زدگان رفت، گفت: در زلزله کرمانشاه کار خوبی صورت گرفت اما به معنای بی‌نقص بودن نیست. من همان وقت کمیته‌ای تشکیل دادیم. ۷ هزار و ۸۱۷ نفر نجات یافتند که مصدوم بودند و به بیمارستان‌ها منتقل شدند. من فردای آن روز رفتم کرمانشاه و برخی دوستان می‌گفتند چند روز دیگر بروم چراکه مسائل ناامنی وجود دارد اما من صبح گفتم برخی وزرا بروند و من هم روز بعد رفتم. رئیس‌جمهور افزود: جایی برای من پیشنهاد شد از ماشین خارج شوم و صحبت کنم اما در مسیر ساختمان فرو ریخته‌ای دیدم. ماشین ایستاد و من پیاده شدم تا کنار ساختمانی که فرو ریخته بود با مردم صحبت کنم. برگشتم و دیدم جایی که برای صحبت در نظر گرفته شده، بلندی نیست و به همین خاطر من داخل ماشین رفتم تا مردم را ببینم.  روحانی در ادامه گفت: در عین حالی که نواقص هست و ما نگران مردم هستیم، بودجه لازم بلافاصله تخصیص داده شد و برای باز کردن راه‌ها و برق باید کارهایی صورت بگیرد. ایران روی خط زلزله است. گسل‌ها وجود دارد و شما در این ایام می‌بینید که روزانه از شمال تا جنوب کشور یک جایی می‌لرزد و در کرمانشاه صدها پس‌لرزه اتفاق افتاده است و باید محل زندگی مردم را برای این حوادث آماده کنیم تا تلفات کم شود. در ادامه رشیدپور یک بار دیگر از رئیس‌جمهوری سوال کرد که چرا عکس و فیلمی از دیدار شما از مناطق زلزله‌زده منتشر نشد که رئیس‌جمهوری گفت فیلم آن هست و در ادامه قرار شد فیلم آن در اختیار برنامه «حالا خورشید» قرار بگیرد.

در ادامه روحانی درخصوص راهکارهای مقابله با زلزله گفت: یکی از طرح‌هایی که در بودجه ۹۷ پیش‌بینی کردیم به مقاومت ساختمان‌ها در برابر زلزله و مساله بافت‌های فرسوده مربوط می‌شود. در سراسر کشور تصمیم گرفتیم که این کار آغاز شود. اولین تصمیم‌گیری هم از سال ۹۳ انجام شد. منتهی ان‌شاءالله در ماه‌های آینده و سال آینده مردم شاهد یک تلاش مضاعف خواهند بود. در بودجه پیش‌بینی کردیم که در محله‌های بافت فرسوده آن جاهایی که می‌توانیم زمین اختصاص دهیم زمین مجانی را در اختیار توسعه‌گر قرار می‌دهیم تا ساختمان‌سازی شود. افرادی که در بافت فرسوده هستند به‌صورت مجانی به این ساختمان‌ها می‌روند. شرایط مسکونی را بدون پرداخت هزینه برایشان فراهم می‌کنیم و ساختمان‌های قدیمی آنها تخریب و تبدیل به پارک و... می‌شود.

قیمت ارز

سوال بعدی از رئیس‌جمهوری در مورد قیمت ارز و بالارفتن قیمت این روزهای دلار بود. روحانی در پاسخ به این سوال گفت: دولت هیچ وقت به نفعش نیست که دلار را بالا ببرد و برای اینکه مخارجش را تامین کند از این راه اقدام به تامین کسری بودجه کند. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مردم می‌گویند دولت برای جبران کسری بودجه دلار را بالا می‌برد و بعد از تامین بودجه دلار را برمی‌گرداند، نیز گفت: پیش‌بینی بودجه ما از اول سال روشن است و پیش‌بینی می‌کنیم برای حدود قیمت ارز، قیمت نفت و صادرات و واردات خود و برای آنها طراحی می‌کنیم. رئیس‌جمهور تاکید کرد: من به مردم به صراحت می‌گویم که دولت هیچ‌گاه دنبال افزایش نرخ ارز برای تامین کسری بودجه خود نیست. روحانی با بیان اینکه همواره من در دولت و یا مقامات مسوول این تاکید را داریم چراکه این نوسانات آثار بسیار ناپسندی را در زندگی مردم می‌گذارد، گفت: اساس برنامه ما، قولی که ما به مردم داده‌ایم در اول دولت دوازدهم امنیت، آرامش، آزادی و پیشرفت بوده است و ما پای این قولی که در انتخابات به مردم داده‌ایم، ایستاده‌ایم. روحانی افزود: یکی از این قول‌ها مساله آرامش است و ما می‌خواهیم جامعه آرام باشد و زندگی مردم آرام و راحت باشد و نمی‌خواهیم در کشور ناامنی باشد. او در ادامه تاکید کرد: اعتراض اشکال ندارد، انتقاد هم اشکال ندارد، حتی در خیابان بیایند و در چارچوب قانون تظاهراتی انجام دهند اشکال ندارد اما آن چیزی که مردم را نگران می‌کند، ناامنی و تنش‌های بی‌مورد در جامعه است، هم در اقتصاد، فرهنگ و سایر مسائل؛ دلمان می‌خواهد کشور امن و آرامی داشته باشیم که الحمدلله اینچنین است و کشور ما در میان کشورهای منطقه آرام‌ترین کشور است و آرامش وجود دارد.

فیلترینگ فضای مجازی

رئیس‌جمهور درباره فیلترینگ فضای مجازی در هفته‌های اخیر نیز گفت: البته به‌ دلیل اضطرار لازم بود که فیلترینگ را اعمال کنیم اما این امر دائمی نبود ولی گاهی لازم است، البته باید به فرهنگ و اخلاق در این زمینه هم پرداخته شود. به گزارش خبرگزاری مهر، روحانی درباره اینکه رئیس‌جمهور و وزرا در فضای مجازی توییت می‌کنند اما این فضا به روی جوانان بسته است آیا این بامزه نیست، گفت: این اشکال شما وارد است. رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر فیلترینگ تلگرام گفت:  دستگاه مجریه و رئیس‌جمهور تمام تلاش خود را انجام داد تا فضای بازتری در شبکه‌های اجتماعی برای مردم وجود داشته باشد. برخی از این شبکه‌ها پیش از دولت یازدهم بسته شده بود و کلید دولت یازدهم نتوانست باز کند. امیدواریم دولت دوازدهم بتواند. برای اینکه فضای آزاد در شبکه‌های اجتماعی باقی بماند، دولت‌های یازدهم و دوازدهم زجرهای زیادی کشیدند همه مسوولان با همکاری یکدیگر این آزادی را تضمین می‌کنیم و هم تلاش می‌کنیم نگرانی مردم درباره برخی مشکلات فضای مجازی مرتفع شود.

 

اشتغال و رفع فقر مطلق

روحانی تصریح کرد: به مردم در انتخابات دو وعده مهم دادم؛ به مردم قول دادم هم برای اشتغال تلاش مضاعف انجام دهم و هم برای رفع فقر مطلق. این دو هدف مهم را در بودجه ۹۷ هم آورده‌ام. در تبصره ۱۴ برای رفع فقر مطلق بودجه‌ای در نظر گرفته شده است و در تبصره ۱۸ برای اشتغال اعتباراتی در نظر گرفته شده است. رئیس‌جمهور از نمایندگان خواست این اهداف را که اهداف نمایندگان و ملت هم است با یاری به دولت در تصویب بودجه محقق کنند و گفت: امیدوارم در صحن علنی بودجه‌ای را تحویل بگیریم که دولت و رئیس‌جمهور بتواند قولی را که به مردم داده است مبنی بر رفع فقر و ایجاد اشتغال عملی کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید