پاتک کرملین به کاخ سفید؛ روسیه کالاهای آمریکایی را تحریم می کند

کدخبر: ۲۰۷۶۸۲
«دیمیتری مدودف» از تحریم احتمالی تمام کالاهای آمریکایی در آینده خبر داد. به این ترتیب نخستین پاسخ تجاری کرملین به تحریم‌های هفته گذشته واشنگتن منتشر شد. بازار سهام مسکو و روبل در روزهای گذشته متاثر از اقدام دولت ترامپ در وضعیت بحرانی قرار داشتند.
پاتک  کرملین به کاخ سفید؛ روسیه کالاهای آمریکایی را تحریم می کند

به گزارش اقتصادنیوز تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه ظرف چند هفته اخیر لیستی از مقامات دولتی، شامل «دیمیتری مدودف»، نخست وزیری فدراسیون روسیه و اشخاص حقیقی که ثرمتمندان حلقه ولادیمیر پوتین به شمار می‌روند منتشر کرد. علاوه بر این افراد شرکت‌های وابسته به آنان نیز در لیست تحریم‌ها قرار گرفته اند. عواقب اعمال تحریم‌های تازه باز هم مانند تحریم‌های سال 2014، بازارهای مسکو را به محدوده خطر وارد کرد. تحریم‌های سال 2014 پیرامون تهاجم روس‌ها به جمهوری خود مختار کریمه از سوی دول ربی برای حمایت از اکراین تصویب شده بودند و بازار سهام روسیه را بلافاصله نزولی کردند. روبل نیز نسبت به دلار در همین وضعیت قرار گرفته بود و بالغ بر 10 درصد از ارزش خود را ظرف یک هفته از دست داد. تحریم‌های جدید که حالا به چاشنی تهدید به درگیری نظامی در خاک روسیه و تشدید سختگیری کاخ سفید بر فعالیت‌های مداخله گرایانه روس‌ها آغشته شده، بحران بازارهای سال 2014 را برای کرملین بازسازی کرد.

روبل ظرف این چند روز 10 درصد از ارزش خود نسبت به دلار آمریکا را با تضعیف شدید از کف داد. بازار سهام این کشور نیز در روز ابتدایی هفته 9 درصد ریزش کرد. تکرار تاریخی جنگ سرد یا وقوع یک درگیری نظامی در خاک سوریه ممکن است وضعیت بازارهای روسیه را وخیم‌تر کند. در چنین شرایطی که شرکت‌های صنعتی بلوک شرق با تحریم‌های بلوک غرب ارزش سهم‌هایشان سقوط شدیدی را تجربه کرده و ریییس بانک مرکزی نیز دخالت عجولانه بر روند طبیعی بازار آزاد را نابجا توصیف کرده است، حالا نوبت به دیپلماسی تجاری روس‌ها می‌رسد تا بحران هفتگی خود را که زیر سایه جنگ نیز قرار گرفته برطرف سازد. اولین امواجی که از کرملین مخابره شد جوابیه‌هایی به موشک‌های زیبای ترامپ بودند. پوتین اعلام آماده‌باش کاخ سفید علیه مسکو را منجر به بروز جنگی دانست که بالاخره ابرقدرت واقعی دنیا (روسیه) را به همگان نشان خواهد داد. پس از جدال لفظی دو طرف، مدودف اولین مقابله تجاری روسیه علیه آمریکا را مخابره کرد: «برای پاسخ به تحریم‌های جدید دولت ترامپ ممکن است تمامی کالاهای وارداتی از آمریکا را در لیست تحریم قرار دهیم».

پاسخ تجاری روس‌ها

تحریم کالاهای آمریکایی اقدام تلافی جویانه روسیه نسبت به تحریم‌های واشنگتن تلقی می‌شود. کالاهای آمریکایی که در بازار روسیه یا بوسیله فعالان اقتصادی آمریکایی‌تبار در قلمرو روسیه تولید می‌شوند و اوراق بهادار ایالات متحده در دایره امکان دولت پوتین قرار گرفته اند و ممکن است در روزهای آتی اجرایی شوند. مدودف ابعاد و شدت تحریم‌ها علیه واشنگتن را نیازمند بررسی دقیق توصیف کرد؛ چراکه شدت اقدام نباید به ضرر روسیه و به سود ایالات متحده تمام شود. روسیه و آمریکا قرارداد تجاری مشترک قابل توجهی با یکدیگر ندارند؛ اما از آنجا که هر ۲ کشور عضو سازمان تجارت جهانی هستند روابط تجاری غیرمستقیمی در میان است. تجارت مسکو و واشنگتن تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی ۲۴ میلیارد دلار گزارش شده بود که سهم صادرات کالاهای روسی به آمریکا ۱۷ میلیارد دلار از این حجم را تشکیل می‌دهد.

صادرات روسیه به آمریکا شامل نفت، فلزات، سوخت هسته ای، کودهای معدنی و ماهی است و در مقابل تجهیزات هوافضا از بوئینگ سهم صادراتی آمریکا به روسیه را تشکیل می‌دهد. البته پیش از تحریم‌ها تجهیزات حفاری و اکتشاف چاه‌های نفت نیز جزو صادرات آمریکا به روسیه بود.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید