بر اساس تازه‌ترین گزارش ریاست بانک مرکزی در همایش سیاست پولی و ارزی؛

رشد پول به کف ۷۶ ماهه رسید+نمودار

کدخبر: ۶۴۹۶۸۱
اقتصادنیوز: بر اساس تازه‌ترین آمارهای بانک مرکزی از کل‌های پولی، نرخ رشد پول در اقتصاد کاسته شده و به کف ۷۶ ماهه خود رسیده است.
رشد پول به کف ۷۶ ماهه رسید+نمودار

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، در سی و یکمین همایش سیاست پولی و ارزی، رئیس کل بانک مرکزی، محمدرضا فرزین آمارهای تازه‌ای را از متغیرهای پولی کشور ارائه داد. بر اساس صحبت‌های فرزین متغیر رشد پول در اقتصاد ایران در فروردین ۱۴۰۳ به کمترین سطح از دی ماه ۹۶ تا کنون رسیده است.

کاهش سرعت تورم‌زایی پول در فروردین ۱۴۰۳

تازه‌ترین آمارهای اعلام شده توسط رئیس کل بانک مرکزی در همایش سیاست پولی و ارزی نشان می‌دهد رشد پول در فروردین ماه امسال به سطح ۱۵.۳ درصد نزول کرده است. بر اساس این آمار مقدار پول در کشور به بیش از هزار و ۹۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که ۲۴.۱ درصد از کل نقدینگی را به خود اختصاص داده است. طبیعتا ۷۵.۹ درصد مابقی نقدینگی را شبه پول تشکیل داده که بیش از ۶ هزار هزار میلیارد تومان است. طبق این آمار رشد شبه پول در فروردین ماه امسال در ۲۷.۲ درصد بوده که نسبت به اسفند سال گذشته با افزایش مواجه شده است.

باید اشاره کرد که در یک اقتصاد هرچه سهم پول از نقدینگی افزایش پیدا کند امکان چرخش بیشتر پول در بازارها وجود داشته و تورم‌زایی پول بیشتر می‌شود. به همین جهت با کاهش رشد پول در اقتصاد می‌توان انتظار داشت از سرعت تورم ‌زایی پول در فروردین ماه کاسته شده باشد.

030308

رشد پول به کف ۷۶ ماهه رسید

همانطور که گفته شد بر اساس آمار بدست آمده رشد پول در فروردین ماه امسال به سطح ۱۵.۳ درصد رسیده است. اگر به روند این متغیر در طول زمان نگاه کنیم متوجه می‌شویم این نرخ رشد، پایین‌ترین سطح از دی ماه سال ۹۶ بوده است. به عبارتی در ۷۶ ماه گذشته کمترین سطح رشد پول در کشور رخ داده است. این در حالی است که در این مدت بالاترین سطح رشد پول در مهر ماه ۹۹ و معادل ۸۸.۶ درصد بوده است.

پس از آن رشد پول در اقتصاد ایران کاهش پیدا کرد تا اینکه در فروردین ماه سال گذشته این نرخ به ۷۵.۱ درصد رسید و قله تازه‌ای را به ثبت رساند. با دقت در روند تغییرات این متغیر می‌توان فهمید از آخرین قله‌ای که در فروردین سال گذشته به ثبت رسیده؛ روند رشد پول سیر نزولی خود را ادامه داده و در فروردین امسال به کف ۷۶ ماهه خود رسیده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی