عملکرد مجلس در التهابات اقتصادی امروز بی اثر نیست

کدخبر: ۲۴۱۷۴۹
اقتصادنیوز: نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: امروز نمی‌توان عملکرد مجلس در التهابات اقتصادی و اجتماعی این روزها را بی اثر دانست و مجلس نیازمند آسیب شناسی ده دوره نظارت است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، سید فاطمه حسینی نماینده تهران در نطق میان دستور جلسه امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی ضمن محکوم کردن مجدد حادثه تروریستی، گفت: امروز ایران عزیزمان در وضعیت خطیر اقتصادی به سر می‌برد، اما نه علل پیدایش آن و نه راه برون‌رفت از آن به اقتصاد محدود نمی‌شود. رویکردها و سیاست‌های غلط و اقدامات نسنجیده این وضع را به وجود آورده است.

وی ادامه داد: تنها با اصلاح قاطعانه آنها به صورت یک عزم و اراده ملی می‌توان به علائم درمان امید بست. وضعیت نابه‌سامان امروز حاصل سیاست‌های غلط فراوان و نظارت ناقصی است که در همه حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاست داخلی و خارجی رخ نموده است.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به «نابرابری‌های اجتماعی، سلب امنیت از فعالان اقتصادی و مدنی، غفلت از فساد، نادیده انگاشته شدن مطالبات کارگران و فعالان زیست محیطی و پیگیری نکردن مطالبات حقوق شهروندی و حقوق ملت» گفت: امروز نمی‌توان عملکرد مجلس در التهابات اقتصادی و اجتماعی این روزها را بی اثر دانست و مجلس نیازمند آسیب شناسی ده‌ دوره‌ نظارت است. یکی از عوامل شکل گیری وضعیت ملتهب امروز ناکارآمدی مجلس در ایفای نقش نظارتی و نظارت ناکارآمد بر اجرای سیاست‌ها و قوانینی که دولت را مکلف به اجرای آن می‌کند، است. اگر دولت بر اجرای سیاست‌های غلط اصرار کرد چرا مجلس در ایفای وظیفه‌ی نظارتی‌اش ناکارآمد عمل کرده است؟

حسینی ادامه داد: مجلس نیازمند آسیب شناسی ده دوره نظارت است تا با اصلاح رویه‌ها، قوانین و ابزار نظارتی این وظیفه مهم را به صورت کارآمدی در نهاد قانون گذاری ایفا نماید. قوه قضاییه نیز با به خطر انداختن حق مالکیت افراد در حوزه اقتصادی از یک سو  و ایجاد موانع در عملکرد کسب و کارهای کوچک از سوی دیگر و تاخیر در برخورد با مفاسد اقتصادی مسبب هزاران میلیارد تومان خسارت بهخ موسسات مالی و اعتبار بوده و در کاهش اعتماد عمومی نقش داشته است.

نایب رئیس کمیسوین اقتصادی مجلس خطاب به نمایندگان گفت: وضعیت خطیر امروز را نمی‌توان نادیده گرفت اما نباید تسلیم آن شد و در برابر آن منفعل ماند. واقعیت این است که اعتماد عمومی دچار خدشه شده است؛ همین وضع به بحران‌های  اقتصادی دامن می‌زند.

وی ادامه داد: وقتی اقتصاد وارد بحران می‌شود مثلا درگیر تورمی سنگین همچون امروز می‌شود مسئولیت ما درباره‌ی خودمان و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم چیست؟ آینده برای فعالیت‌های اقتصادی مبهم و پیچیده است. نقدینگی نسبت به سال گذشته سه و نیم برابر شده است و این سیلاب اقتصاد اسمی را به همین اندازه منبسط می‌کند.

سخنگوی فراکسیون جوانان مجلس گفت: این وضعیت یعنی تورم میهمان خانه‌های  مردم است با چنین سیلابی قطعا عده‌ای قادر به محافظت از خود  و خانواده‌های خود در کسب و کارشان نخواهند بود. دولت باید با اتخاذ بسته‌های سیاستی از اقشار کم درآمد حمایت کند. متاسفانه تجربه نشان داده است که این سیاست‌ها کافی نخواهد بود یا بر اساس سوء تدبیر ضد هدف عمل خواهد کرد.

حسینی در پایان اظهار کرد: باید به این فکر کنیم که چگونه اقشار کم درآمد را به پناهگاه ببریم. آشتی را بجای قهر و رقابت‌ها بنشانیم و ایران را برای همه ایرانیان بخواهیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید