موگرینی: می‌خواهیم ببینم چطور می‌شود برجام را حفظ کرد

کدخبر: ۲۹۴۱۲۵
اقتصادنیوز: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت وزیران خارجه کشورهای عضو این اتحادیه در مورد تمهیداتی برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران گفت‌وگو می‌کنند.
موگرینی: می‌خواهیم ببینم چطور می‌شود برجام را حفظ کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه گفت در نشست امروز شورای وزرای خارجه اتحادیه، در مورد چگونگی حفظ توافق هسته‌ای با ایران گفت‌وگو می‌شود.

موگرینی که پیش از آغاز نشست شورای وزیران خارجه در بروکسل در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «فکر می‌کنم نشست امروز، طولانی‌ترین نشست شورای وزیران در ۵ سال اخیر باشد. برنامه بسیار فشرده‌ای داریم. ابتدا با مبحث ایران آغاز می‌کنیم.»

وی افزود: «می‌خواهیم ببینیم که چطور می‌توان با همکاری کشورهای عضو و همچنین شرکای بین‌المللی خود، توافق هسته‌ای با ایران را حفظ کنیم و تمهیداتی را اجرا کنیم که ایران به پایبندی کامل به برجام بازگردد، همانگونه که آن‌ها تا همین چند هفته و چند روز پیش [پایبند] بودند.»

جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت ماه امسال بعد از یک سال صبر برای جبران آثار ناشی از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای، اعلام کرد که به دلیل عدم تحقق وعده‌های کشورهای اروپایی، گام‌هایی را برای کاهش تعهد به توافق هسته‌ای برمی‌دارد. در گام نخست تعهد ایران به سقف ذخایر اورانیوم و آب سنگین تعلیق شد و در گام دوم نیز ایران غنای اورانیوم تولیدی را از ۳.۶۷ درصد به ۴.۵ درصد افزایش داد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه صحبت‌های امروزش، در پاسخ به سؤالی در مورد تشدید تنش در منطقه خلیج فارسف گفت: «تازه از سفر عراق و کویت بازگشته‌ام و در هفته‌های اخیر با تمام کشورهای خلیج [فارس] هم رایزنی داشته‌ایم. آنچه در آن منطقه شاهد بودم، آگاهی از این مسئله بود که تشدید تنش، برای همه خطرناک است و هیچ‌کس از این قاعده مستثنا نیست و ریسک سوء محاسبه وجود دارد.»

وی افزود: «فکر می‌کنم اکنون این علاقه وجود دارد که بر نحوه مهار ریسک و اجتناب از تشدید تنش نظامی و هرگونه تشدیدی، تمرکز شود. معتقدم که برگزاری یک کنفرانس بین‌المللی در عراق برای بحث در مورد نحوه حفظ نتایج خوب به دست آمده در عراق، می‌تواند یک شروع خوب باشد.»

موگرینی این هفته در سفر به بغداد، با مقام‌های عراقی دیدار کرد. وی در جریان این سفر گفت مقام‌های عراقی پیشنهاد کرده‌اند که کنفرانسی با حضور مقام‌های کشورهای مختلف برای صحبت درباره اختلافات موجود در منطقه، در عراق برگزار شود. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید