آمادگی قیمت نفت برای عبور از 60 دلار

قیمت نفت به قله 18 ماهه رسید

کدخبر: ۱۵۵۵۷۳
نخستین روز کاری بازارهای جهانی با افزایش قیمت نفت همراه شد. هر بشکه نفت برنت برای تحویل در ماه فوریه 2017 امروز در میانه معاملات به قیمت 57.8 دلار خرید و فروش شد. با این جهش قیمت نفت به بالاترین میزان در 18 ماه گذشته رسید. نفت سبک آمریکا نیز قیمت 53.6 دلار را ثبت کرد.
قیمت نفت به قله 18 ماهه رسید

به گزارش بلومبرگ مهمترین عامل موثر بر افزایش قیمت نفت همچنان توافق کشورهای عضو اوپک و غیر اوپک بر سر کاهش تولید نفت است. این دو گروه روی هم یک میلیون و 812 هزار بشکه از تولید نفت در سال 2017 می کاهند. این کاهش قرار است تا ژوئن سال آینده به طور کامل عملیاتی شود.

اما خبر دیگری که به افزایش قیمت نفت کمک کرد اعلام آمادگی کاهش تولید نفت عربستان به میزانی بیشتر از تکلیف اجلاس اوپک بود. عربستان قصد دارد تولید خود را بیشتر از 500 هزار بشکه مورد توافق در اوپک کم کند. به این ترتیب ممکن است تولید نفت عربستان به زیر 10 میلیون بشکه در روز برسد. ریاض از ماه مارس 2015 تا کنون همواره بالاتر از 10 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده است. قله تولید عربستان در این مدت هم 10 میلیون و 700 هزار بشکه بود که در ماه جولای 2016 انجام شد.

قیمت نفت در حالی افزایش یافته است که تحلیلگران عقیده دارند روند افزایش قیمت ها در سال 2017 شتاب بیشتری می گیرد. چرا که در حال حاضر ذخایر نفت در سطح بالایی قرار دارند و با کاسته شدن از سطح این ذخایر قیمت نفت نیروی لازم برای افزایش بیشتر را به دست خواهد آورد. موسسه تحلیل مالی گلدمن ساکس پیش بینی کرده است که نفت 6 دلار دیگر فضا برای افزایش قیمت دارد. به عقیده کارشناسان گلدمن ساکس اگر کشورهای تولید کننده نفت بر قول خود در مورد کاهش پایبند بمانند آنوقت عبور قیمت نفت از 60 دلار به سرعت انجام می گیرد.

از آنسو برخی تحلیل ها نیز افزایش قیمت نفت را به سود تولید نفت شیل می دانند. نفت شیل تنها در سطوح قیمت بالا توجیه اقتصادی تولید دارد و اکنون زمینه برای سرمایه گذاری بیشتر در تولید آن فراهم شده است. بلومبرگ گزارش داده است که برخی شرکت های تولید نفت شیل در آلاسکا یک شیفت کاری به ساعات کار خود اضافه کرده اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید