در گفتگو با یک کارشناس اقتصادی مطرح شد

دو ضربه « بانکداری باز » به بانکداری سنتی

کدخبر: ۱۵۷۳۲۶
در حالی که بسیاری از مردم به بانک تنها به عنوان محل حفاظت از سرمایه هایشان نگاه می کنند و تنها گروه اندکی به محصولات متنوع بانکی دسترسی دارند، توسعه بانکداری الکترونیک که به بروز پدیده بانکداری باز منجر شده در حال غلبه بر بانکداری سنتی و بسته است و فرصت های برابر و بیشتری را برای طیف بیشتری از مشتریان بانک ها فراهم می آورد.
دو ضربه « بانکداری باز » به بانکداری سنتی

به گزارش اقتصادنیوز ، یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بانک‌ها سال‌ها در برج عاج زندگی کرده‌ و به فرادستی و از بالا نگریستن به مشتری عادت داشتند اما با ظهور بانکداری الکترونیک ، اولین خدشه در این تصویر ایجاد شد.

نیما نامداری افزود: اکنون به جای اینکه مشتری شال و کلاه کند و به شعبه برود، بانک به خانه مشتری می‌آید. خدمات بانکداری اینترنتی و موبایل و سیستم‌های تلفنی، مشتریان بانک‌ها را توانمند کرده است. رقابت بین بانک‌ها هم بیشتر شده است. مشتریانی که به این خدمات دسترسی دارند، طبیعی است که وفاداری کمتری به یک بانک پیدا کنند و به راحتی بانک خود را در جست‌وجوی خدمات بهتر تغییر دهند.

به گفته این کارشناس اقتصادی ، یک مطالعه در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نشان می‌دهد 78 درصد مشتریان در این منطقه حاضرند برای داشتن تجربه کاربری بهتر، بانک خود را تغییر دهند و 64 درصد حتی حاضرند به بانکی روی آورند که تمرکز اصلی خود را بر خدمات دیجیتال به جای شعبه قرار داده باشد. مطالعه دیگری در کل دنیا نشان می‌دهد که ۷۳ درصد مشتریان بانک‌های خرده‌فروشی در بیشتر از یک بانک حساب دارند و ۵۰ درصد آنها در یک سال گذشته حداقل یک بار در یک بانک خرده‌فروشی حساب بانکی باز کرده یا بسته‌اند. مشتریان توانمند شده طبعا گریزپاتر هم می‌شوند.

نامداری با اشاره به اینکه ظهور موسسات مالی غیربانکی که بر بستر فناوری دیجیتال فعالیت می کنند و  خدمات مالی جدید و ارزان ارائه می کنند، ضربه دوم را به بانکداری بسته و سنتی زد ، گفت: نماد این موسسات در دنیا شرکت PayPal است که به یک غول مالی جهانی تبدیل شده بدون اینکه بانک باشد. مجموعه سرمایه‌گذاری انجام شده در استارت‌آپ‌های مالی در کشورهای توسعه یافته حدود 46 میلیارد دلار تخمین زده‌ می‌شود. خدماتی نظیر وام شخص به شخص، تامین مالی گروهی، پرداخت روی شبکه‌های اجتماعی و ده‌ها سرویس جدید را این موسسات نوپا ارائه می‌دهند. بانک‌ها دیگر چاره‌ای جز خروج از برج عاج ندارند. مشتریان گریزپا، رقابت شدید، رقبای چابک و خلاق و عوامل دیگر باعث شده بانکداری بسته و سنتی قدیم دیگر معقول و به‌صرفه نباشد.

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید