« روس نفت » روسیه تایید صلاحیت نشد + لیست کامل

2 خواهر از «هفت خواهران نفتی» در راه ایران

کدخبر: ۱۵۷۷۱۴
هفت سال پس از خروج شرکت های بین المللی از بازار عملیات نفت و گاز ایران به دلیل تحریم بین المللی اکنون یک بار دیگر شاهد ترافیک شرکت های چند ملیتی و بزرگ نفتی برای حضور در مناقصه های نفتی ایران هستیم. نکته ای که در این میان خودنمایی می کند کمرنگ شدن شرکت های چینی در مناقصه های نفتی آینده است.
2 خواهر از «هفت خواهران نفتی» در راه  ایران

به گزارش اقتصاد نیوز ، صنعت نفت کشور در حالی تا پایان سال شاهد برگزاری نخستین مناقصه نفتی براساس قراردادهای جدید خواهد بود که از میان 54 شرکت داوطلب برای حضور در پروژه‌های نفت و گاز ایران، تنها 29 شرکت برای حضور در مناقصه تایید صلاحیت شده‌اند. به این ترتیب 25 شرکت که نام‌های بزرگی مانند روس‌نفت نیز در میان آنها دیده می‌شود، در نتیجه سختگیری شرکت ملی نفت در معیارهای فنی، مالی و بین‌المللی از حضور در این مناقصه و ورود به پروژه‌های نفت و گاز ایران جا مانده‌اند.

آن‌طور که مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران پیش از این اعلام کرده بود «با توجه به بهبود فضای رقابتی و مناسب شدن قیمت‎ نفت در پسابرجام، شرکت ملی نفت ایران در تصمیم‎گیری برای همکاری با شرکت‎های بین‎المللی، سختگیرتر شده است و شرکت‎های معتبر و تکنیکی در اولویت همکاری قرار دارند.» به این ترتیب شرکت‎های بین‌المللی اکتشاف و تولید (E&P) یا شرکت‌های بین‎المللی نفتی (IOC) و همچنین شرکت‌هایی که رتبه اعتباری یکی از سه سازمان معتبر فیچ، استاندارد‌اند پورز و مودی را در اختیار داشته باشند، برای انتخاب از سوی شرکت ملی نفت در اولویت قرار داشته‌اند. معاون امور توسعه و مهندسی وزیر نفت در همین زمینه به «دنیای اقتصاد» گفت: اولین مناقصه تا پایان سال جاری برای میدان نفتی آزادگان اجرایی خواهد شد و بعد از آن یکی پس از دیگری شاهد برگزاری مناقصه‌ها خواهیم بود.

اما درحالی‌که شرکت‌های زیادی برای حضور در صنعت نفت ایران، به‌عنوان کشوری که بیشترین ثبات سیاسی و اقتصادی را در منطقه دارد اعلام آمادگی کرده بودند، در نهایت معیارهای شرکت ملی نفت باعث حضور نام‌هایی مانند شل، توتال، انی، لوک اویل، پتروناس، سینوپک و... در لیست نهایی شرکت‌های مجاز برای حضور در نخستین مناقصه بر اساس قراردادهای جدید نفتی شد. از دیگر سو غیبت شرکت‌های بزرگ نفتی مانند روس‌نفت، زاروبژنفت، تات نفت و... نیز مهر تاییدی بر سختگیری شرکت ملی نفت برای پذیرش شرکت‌های داوطلب است.

یک منبع آگاه در شرکت ملی نفت در رابطه با چرایی رد صلاحیت برخی شرکت‌های مطرح، به روزنامه دنیای اقتصاد گفت: شرکت‌های رد صلاحیت شده، امتیازهای کافی در ارتباط با توان مالی، توان فنی و روابط بین‌الملل را به دست نیاورده‌اند.

1085958_56b194e3-7009-4bcf-953c-cb1f6c377c98

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید