بررسی روند سرمایه گذاری صنعتی در 10 ماه گذشته مشخص کرد

هراس سرمایه گذاران از صنایع بزرگ

کدخبر: ۱۶۳۵۰۲
روند سرمایه‌گذاری صنعتی در 10 ماه منتهی به دی سال‌جاری از گرایش سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در صنایع کوچک و متوسط حکایت دارد. براساس داده‌های اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، سرمایه پیش‌بینی‌شده برای جوازهای تاسیس صادر شده در مدت زمان مورد بررسی نشان از رشد 5/ 11 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد. بررسی صورت‌گرفته بیانگر آن است که بالاترین سهم سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده در این دوره به گروه ساخت مواد و محصولات شیمیایی اختصاص داشته است.
هراس سرمایه گذاران از صنایع بزرگ

به گزارش اقتصادنیوز ، پیش‌بینی روش‌های سختگیرانه در راستای ساماندهی جواز تاسیس صادره نیز نتوانست خللی در روند صدور جواز تاسیس ایجاد کند؛ ‌طوری که آمارهای اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در 10 ماه منتهی به دی سال‌جاری همچنان از روند صعودی صدور جواز تاسیس در کشور حکایت دارد.

صدور جواز تاسیس صنعتی بدون در نظر گرفتن توان واحدهای تولیدی در سال‌های اخیر موجب شد بخش صنعت با انباشت جوازهایی مواجه شود که بعضا بدون پیشرفت به حال خود رها شده‌اند و عنوان طرح‌های نیمه‌تمام را به خود اختصاص داده‌اند. در این راستا وزارت صنعت، معدن و تجارت در ابتدا حذف طرح‌هایی که پیشرفت فیزیکی نداشتند را در دستور کار قرار داد و در مرحله دوم صدور جواز را منوط به «داشتن توان رقابتی، توانایی برندسازی و توجیه اقتصادی» کرد.

با توجه به آمار اعلام شده می‌توان گفت در نظر گرفتن پیش‌شرط‌های سختگیرانه نیز نتوانست متقاضیان دریافت جواز تاسیس را دلسرد کند، به‌طوری که براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در 10 ماه منتهی به دی امسال در مجموع 13 هزار و 442 جواز تاسیس صنعتی برای متقاضیان صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد بیش از 4 درصدی داشته است. از این میزان بیشترین جواز تاسیس صادرات مربوط به گروه محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها با سهم 4/ 16 درصد از کل کشور است.

آمار اعلام شده همچنین حاکی از این است که سرمایه پیش‌بینی شده برای جوازهای تاسیس صادره در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشدی بیش از 5/ 11 درصدی داشته است. بالاترین سهم پیش‌بینی سرمایه‌گذاری متعلق به گروه ساخت مواد و محصولات شیمیایی به میزان 25 درصد از کل کشور است. رشد سرمایه پیش‌بینی شده برای جوازهای تاسیس صادره در 10 ماه منتهی به دی سال‌جاری در حالی است که در دی ماه سال‌جاری نسبت به آذر ماه و با وجود رشد نزدیک به 22 درصدی صدور جوازهای تاسیس صادره، سرمایه پیش‌بینی شده برای این بخش افتی بیش از 42 درصدی را تجربه کرده است. گرایش سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در صنایع‌کوچک و متوسط از جمله دلایلی است که کارشناسان این وزارتخانه دلیل افت سرمایه‌گذاری را به آن نسبت می‌دهند.

از سوی دیگر، اشتغال پیش‌بینی شده برای جوازهای صنعتی صادره نیز هر چند در 10 ماه منتهی به دی رشد نیم درصدی داشته است، اما در دی ماه نسبت به ماه ماقبل آن اشتغال پیش‌بینی شده نیز افتی نزدیک به 8 درصدی را تجربه کرده است. اشتغال پیش‌بینی شده برای 13 هزار و 442 فقره جواز تاسیس صادره در 10 ماه منتهی به دی امسال برابر با 296 هزار و 475 نفر است.

 

1094596_b974cb7e-548f-480d-b171-eb75ce45cc50

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید