در همایش روزنامه دنیای اقتصاد و شرکت ABB سوئیس بررسی شد

استراتژی سوئیسی برای توسعه معادن

کدخبر: ۱۶۹۴۲۶
استفاده از تجارب کشورهای توسعه‏یافته طی سال‏های گذشته همواره یکی از راه‏های قرار گرفتن در ریل توسعه به شمار می‌رود. اما این تجارب چه کمکی می‏تواند به صنعتی‌سازی سایرکشورهای تازه ظهور صنعتی کند؟ بررسی‏ها نشان می‏دهد کاهش هزینه‏های تولید، گارانتی‏های بلندمدت، سرازیر شدن تکنولوژی و فناوری و بازگشت پروژه‏هایی غیر قابل اجرا به چرخه فعالیت از جمله مهم‌ترین مزایای استفاده از تجارب شرکت‏های خارجی است.
استراتژی سوئیسی برای توسعه معادن

به گزارش اقتصادنیوز ، این در حالی است که فراگیری الگوهای سرمایه‏ گذاری نیز با ورود برندهای معتبر به کشور بیش از گذشته تسهیل خواهد شد. در همین راستا روز گذشته، شرکت سوئیسی ABB که در زمینه صنایع معدنی پیشرفت‏های قابل ملاحظه‏ای داشته است در ایران همایشی با همکاری روزنامه دنیای اقتصاد برپا کرد؛ در این همایش از الگوهای استراتژیک صنعتی سوئیس برای تقویت بخش‏ معادن ایران رونمایی شد، الگوهایی که به گفته متولیان این شرکت، کاهش هزینه و انتقال تکنولوژی و دانش را به همراه دارد. 

در این همایش که با حضور جمعی از فعالان صنعتی و معدنی کشور و متخصصان شرکت ABB برگزار شد، چند تن از فعالان این شرکت به رویکرد و اهداف این شرکت پرداختند. سعید فهیم مدیرعامل شرکت ABB در ایران با اشاره به شروع فعالیت دوباره این شرکت در ایران، گفت: حدود یک سال است که شرکت ABB فعالیت خود را در کشور از سر گرفته و دارای 36 کارمند از مهندسان و تکنسین‏های مجرب ایرانی است. وی درخصوص موقعیت این شرکت در ایران اظهار کرد: این شرکت در ایران از موقعیت مطلوبی برخوردار است، به همین دلیل در نظر داریم فعالیت‏های خود را به‏صورت طولانی و مستمر ادامه دهیم تا بتوانیم کارمندان ایرانی جذب کنیم. فهیم افزود: این در حالی است که با چند دانشگاه تخصصی معتبر برای ارسال دانشجو به توافق رسیده‏ایم و به زودی به این دانشگاه‏ها نیروی انسانی ارسال خواهیم کرد.

در ادامه این نشست Christer skogum مسوول بخش فروش و بازاریابی شرکت ABB نیز به تشریح فعالیت‏های شرکت پرداخت و گفت: این شرکت که مقر آن در سوئیس است در زمینه صنایع معدنی همچون فولاد، سیمان و آلومینیوم فعالیت دارد. مسوول بخش فروش و بازاریابی شرکت ABB در ادامه اظهار کرد: بخش اعظمی از مشتریان این شرکت در حوزه حمل‏و‏نقل و زیرساخت فعالیت دارند و کارهای مختلفی نیز در کشورهای گوناگون در حال انجام است. وی افزود: یک سوم فعالیت شرکت در آسیا و آفریقا، یک سوم در آمریکا و یک سوم دیگر در اروپا انجام می‏شود، همچنین سوئد، فنلاند و آلمان از جمله کشورهایی هستند که فعالیت‏های مستمری با این شرکت دارند.

مسوول بخش فروش و بازاریابی شرکت ABB در ادامه گفت: از سوی دیگر شرکت ABB یک شرکت جهانی به شمار می‏رود که حتی در زمینه پروژه‏های نفتی هم مشغول به‌کار است؛ این شرکت بیش از 100 سال قدمت دارد که نشان‏دهنده اعتبار و کارآمدی آن است. همچنین از دیگر موضوعاتی که باید به آن اشاره کرد وجود شرکت‏های خدماتی است که در جهت خدمات‌رسانی به مشتریان به ارائه سرویس می‏پردازند. وی ادامه داد: شرکت ABB در حال حاضر حدود 135 هزار نفر کارمند دارد و از بهترین استعدادها بهره می‏برد. وی گفت: در طول سال‌های گذشته مصرف انرژی با افزایش مواجه شده است که همین موضوع جایگاه مهم انرژی‌نو را بیش از پیش نشان می‏دهد، این در حالی است که شرکت ABB نیز در زمینه‏هایی همچون انرژی‏های تجدیدپذیر، سوخت‏های زیستی و انرژی خورشیدی در صدر قرار دارد. 

مسوول بخش فروش و بازاریابی شرکت ABB درخصوص اولویت‏های صنعتی در ایران نیز تصریح کرد: موضوعاتی همچون اتوماسیون، نوآوری و فناوری در ایران حائز اهمیت است و این شرکت در این زمینه فعالیت‏های گسترده‏ای انجام داده و نسل جدید صنعتی که در آن انسان و ماشین فعالیت دارند را عرضه کرده است. وی در بحث تحقیق و توسعه این شرکت گفت: حدود هشت هزار و 15 نفر در زمینه تحقیق و توسعه این شرکت فعالیت دارند، اما یکی از مزایای این شرکت این است که در تمام پروژه‏ها خدمات ارائه می‏شود. وی درمورد اقداماتی که قرار است این شرکت در ایران انجام دهد، اظهار کرد: شرکت ABB در نظر دارد علاوه بر راه‏اندازی یک واحد خدمات سرویس در مقیاس بالا و با وسعت زیاد در ایران، به برگزاری دوره‏های آموزشی اهتمام ورزد تا هم‏افزایی را از این طریق دنبال کند.

وی خاطر نشان کرد: در زمینه معادن روباز و خاکبرداری‏های بزرگ، موتورها و ماشین‏آلات جدیدی از سوی این شرکت ساخته شده است. این در حالی است که در بخش سیمان می‌خواهیم هم مدیریت دانش و هم ماشین‏آلات در اختیار ایرانی‏ها قرار دهیم. در زمینه آلومینیوم هم تجارب بسیاری کسب کرده‏ایم تا فعالان اقتصادی ایران بتوانند با خیال راحت به ماشین‏آلات این شرکت تکیه کنند. 

مسوول بخش فروش و بازاریابی شرکت ABB درمورد صنعت فولاد نیز گفت: از سوی دیگر قرار است مطابق با نیازهای موجود در بخش فولاد ایران، ماشین آلات نصب کنیم، همچنین یکسری فرآیندها را اختراع کرده‏ایم که براساس آن کارها با سرعت بالاتری انجام می‏شود. این فرآیندها باعث می‏شود پسماند کمتر و هزینه‏هایی همچون برق با کاهش محسوسی همراه شود. وی یادآور شد: این شرکت بزرگ‌ترین بازیگر پالپ و کاغذ در دنیا است، براساس آمارها مصرف کاغذ روزنامه و دستمال کاغذی در جهان با افت مواجه شده است اما در بخش پالپ که بخشی دست نخورده محسوب می‏شود تقاضای کمی وجود دارد که البته این روند در حال اصلاح و رشد است. وی در پایان گفت: به‏طورکلی چرخه محصولات این شرکت بالاست و مطابق با استانداردهای بین‏المللی تست می‏شوند.

 راهکارهایی برای کاهش هزینه‏ها

Max Luedtke، مسوول دپارتمان سیمان و معدنکاری در ABB نیز در این همایش گفت: تغییرات زیادی در بخش معدن نسبت به گذشته رخ داده است به‏طوری که نرخ محصولات معدنی روز به روز در حال افزایش است. وی با بیان اینکه مدل کسب‏وکاری که انتخاب می‏کنیم باید منجر به کاهش هزینه نهایی و عملیات مقرون به صرفه شود، گفت: در این مسیر ما از روش

 Mine Optimize استفاده خواهیم کرد. از نظر وی این روش باعث کوتاه کردن زمان تحویل و ارائه محصول با صرفه‏جویی در انرژی و هزینه شرکت‏ها خواهد شد. راه‏حل‏های ارائه شده همراه با این روش، شامل توزیع قدرت، نرم‏افزار درایو

(Drive Application)، سیستم اتوماسیون، زیرساخت‏و خدمات است. وی با بیان آمادگی خود برای فعالیت در بخش‏های زیرزمینی و معادن در ایران گفت: در این بخش با مشتریان به‏صورت مشترک فعالیت خواهیم کرد و سعی می‏کنیم با استفاده از تکنولوژی‏های جدید هزینه‏های سرمایه‏گذاری را کاهش داده و از این طریق بهره‏وری و راندمان را افزایش دهیم.

وی به معدن Vale در برزیل اشاره کرد و گفت: این معدن از بزرگ‌ترین معادن سنگ آهن در دنیا است که توانستیم با بهره‏گیری از سیستم کنترل یکپارچه اتوماسیون و قدرت روش‏هایی برای کاهش هزینه تولید در این معدن ارائه دهیم. مسوول دپارتمان سیمان و معدنکاری در ABB بیان کرد: این شرکت به منظور تصمیم‏گیری بهتر درخصوص پروژه‏ها و ارائه خدمات، نیازمند همکاری شرکت‏های ایرانی در ارائه اطلاعات و داده‏های لازم در شروع همکاری با این شرکت است. 

 بهسازی کارخانه‏ها

در این همایش همچنین Suvendra dev das، مسوول شرکت ABB در خاورمیانه با بیان اینکه این شرکت به دنبال سیستم کنترل در محصولات مختلف است، گفت: از مواد خام و انتقال آن گرفته تا نورد سرد و گرم فرآیندهایی است که در این شرکت انجام می‏شود و خدمات در سطح نصب فرآیندهای سرد و گرم برای مشتریان و سیستم برق‏رسانی کارخانه‏ها نیز از این جمله‏اند. 

وی اظهار کرد: از سوی دیگر حدود 100 سال است که بهسازی کارخانه‏ها از سوی شرکت ABB صورت می‏گیرد. معماری سیستم‏های کنترل، سیستم‏های باز و سیستم‏های ثالث نیز از دیگر مزایای این شرکت به شمار می‏رود که مسوول شرکت ABB در خاورمیانه به آن اشاره کرد و در مورد ظرفیت‏های صنعت فولاد گفت: در بخش فولاد می‏توانیم انواع کوره‏ها، تکنولوژی و خدمات الکترونیک را ارائه دهیم، البته این شرکت می‏تواند تمام حوزه فلزات را پوشش دهد.

زعیم مهربان، مدیر پروژه شرکت ABB نیز گفت: متخصصان این شرکت با استفاده از دانش تخصصی خود در حوزه متالورژی آماده ارائه طیف وسیعی از محصولات الکترومغناطیسی (EMS) برای صنایع هستند. از نظر وی بهبود قابل توجه کیفیت محصولات، افزایش بهره‏وری، کاهش هزینه‏های عملیات، نیاز کمتر به تعمیرات و نگهداری، ایمنی محیط کار و استفاده بهینه از منابع از مزیت‏های استفاده از محصولات EMS است. به گفته زعیم، این شرکت همچنین توانسته راهکارهایی به منظور کاهش مصرف انرژی از طریق بهبود مستمر فرآیندها در بلندمدت ارائه ‏دهد. وی با اشاره به دستگاه ArcSave که نسل جدیدی برای کوره‏های الکترونیکی محسوب می‏شود، گفت: ما با استفاده از این دستگاه توانستیم 4 تا 6 دلار به ازای هر تن محصول در انرژی صرفه‏جویی کنیم و از این طریق بهره‏وری را به میزان 6 درصد افزایش دهیم. وی افزود: در بخش ریخته‏گری ABB توانسته با بهره‏گیری از محصولات خود، سرعت ریخته‏گری را همزمان با بالا بردن کیفیت محصول افزایش دهد. همچنین این شرکت توانسته با استفاده از تکنولوژی فیبر نوری دقت اندازه‏گیری‏ در فرآیند ریخته‏گری مداوم را افزایش دهد.

Franz Rietschel، مدیر تولید جهانی این شرکت نیز آمادگی خود را از طریق فراهم کردن تجهیزات و ماشین‏آلات مورد نیاز استخراج مواد معدنی، اکتشاف و توسعه و حمل‏و‏نقل مواد در بخش معدن اعلام کرد. وی با اشاره به تجربه این شرکت در انجام پروژه‏هایی در کشورهای کانادا، چین، روسیه و شیلی گفت: ما توانمندی‏ها و ظرفیت‏های مختلفی را در دفاتر مهندسی خود ایجاد کرده‏ایم و با استفاده از مهندسی پایه، مهندسی نرم‏افزار، متخصصان درایوها، توزیع نیرو و... راه‏حل‏های گوناگونی در جهت صرف انرژی کمتر، کاهش زمان و افزایش قابلیت اطمینان تجهیزات در این بخش ارائه می‏دهیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید