سفیر ایران در لندن خبر داد

تجار انگلیسی در راه تهران

کدخبر: ۱۸۲۷۰۸
حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در انگلیس در دیدار با غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، ضمن اشاره به ظرفیت‌های همکاری میان دو کشور، به تشریح وظایف معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه پرداخت.
تجار انگلیسی در راه تهران

به گزارش اقتصادنیوز ، وی به رویکرد جدید وزارت امور خارجه در موضوعات اقتصادی اشاره کرد و گفت: در همین رابطه ساختار وزارت خارجه تغییراتی می‌کند و معاونت اقتصادی برای پیگیری مباحث اقتصادی با کشورهای دیگر تشکیل می‌شود. بعیدی‌نژاد افزود: موضوعات اقتصادی و توسعه روابط اقتصادی با کشورها در صدر موضوعات مهم وزارت خارجه است و ما بر این باوریم توسعه روابط اقتصادی می‌تواند ظرفیت‌های زیادی برای کشور به همراه داشته باشد.

بعیدی‌نژاد با تاکید بر وجود ظرفیت‌های همکاری بسیار برای توسعه روابط اقتصادی میان ایران و انگلیس گفت: در هیچ زمانی چنین فضایی برای همکاری دو طرف نبوده و درحال حاضر علاقه و میل جدیدی در میان انگلیسی‌ها برای کار با ایران وجود دارد.

او افزود: در مورد کارهای اقتصادی با ایران همه بر این باورند که هیچ حدومرزی نیست و بدون هیچ محدودیتی می‌توان از ظرفیت‌های اقتصادی دو طرف استفاده کرد. بعیدی‌نژاد همچنین با اشاره به آغاز روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا گفت: با خروج این کشور از اتحادیه اروپا، انگلیسی‌ها به‌دنبال جایگزین‌هایی برای روابط اقتصادی خود هستند و در حال حاضر هم با کشورهایی مانند هند، آمریکا و کانادا در این زمینه مذاکراتی داشته‌اند.

به گفته سفیر ایران در انگلیس، این کشور به بازارهای جدید فکر می‌کند و دراین‌ میان به ظرفیت‌های ایران هم واقف است. بعیدی‌نژاد درعین‌ حال بر وجود محدودیت‌های بانکی و مالی در روابط دو کشور اشاره کرد و گفت: بانک‌های انگلیسی نزدیکی زیادی با بانک‌های آمریکایی دارند اما تجربه نشان داده اگر توافق و کار مشترک پیش آید، طرف‌های انگلیسی خود مشکلات و موانع بانکی را با روش‌های مبتکرانه‌ حل می‌کنند.

بعیدی‌نژاد از برگزاری همایش مشترک ایران و انگلیس در لندن در آینده نزدیک خبر داد و از رئیس اتاق ایران برای شرکت در این همایش دعوت کرد. او افزود: اگر هیات ایرانی در همایش‌های مشترک یا پروژه‌های مشخص سرمایه‌گذاری شرکت کرده و پروژه‌ها را به طرف‌های انگلیسی ارائه کنند، نتایج بسیار خوبی از همکاری‌های دو طرف شکل می‌گیرد. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این دیدار گفت: این کشور از گذشته در جای‌جای صنعت ایران حضور داشته است. به‌عنوان‌مثال، پایه‌گذاران صنعت نساجی و اتومبیل‌ در کشور ما انگلیسی‌ها بوده‌اند.

غلامحسین شافعی در پاسخ به سخنان بعیدی‌نژاد در مورد لزوم تعریف پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشترک گفت: در کشور 200میلیارد دلار پروژه‌ در صنایع بزرگ و بخش‌هایی مانند انرژی و نفت و گاز و زیرساخت تعریف‌شده و آماده ارائه به سرمایه‌گذاران است. به گفته شافعی اطلاعات این پروژه‌ها در دستگاه‌های مختلف دولتی و همچنین بخش‌خصوصی موجود است و اتاق می‌تواند در این زمینه اطلاعات لازم را ارائه کند. شافعی همچنین بر تسهیل صدور ویزا برای فعالان اقتصادی هم در تهران و هم در لندن تاکید کرد و خواستار همکاری سفارتخانه‌های دو کشور در این زمینه شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید