آیا توقف تولید پراید در سال 97 ممکن است؟

کدخبر: ۱۷۳۹۲۳
اقتصادنیوز : وزیر صنعت و پیش از آن مقامات سازمان استاندارد از به خط پایان رسیدن خودرو پراید در سال 97 سخن گفتند. خودرویی که باوجود تمام انتقاداتی که به آن وارد می شود همچنان گزینه اول و آخر اکثر کسانی است که قصد خرید خودرو را دارند. این را آمار تولید پراید می گوید.
آیا توقف تولید پراید در سال 97 ممکن است؟

اما نکته اینجاست که آیا خارج کردن پراید از خط تولید کاری ساده ای است؟ اگر به معنی واقعی کلمه توقف تولید پراید باشد یعنی کلیه محصولاتی که برمبنای این خودرو در حال تولید هستند بخواهند متوقف شوند، این کار نه تنها در فاصله زمانی اعلام شده ساده نیست، بلکه شاید شدنی هم نباشد.

پراید که در دهه 70 شمسی به همراه پژو 405 طلایه دار دوران جدید خودروسازی ایران شدند و خیابان های کشور را رنگ و لعاب جدیدی زدند، اکنون به یک محصول استراتژیک در سبد محصولات شرکت تولید کننده اش تبدیل شده است و نقل مهمی در درآمدزایی برای شرکت سایپا ایفا می کند.

خارج کردن محصولی که از نظر تیراژ تولید رتبه اول صنعت خودرو کشور را در اختیار دارد قطعا کار ساده ای نیست و احتمالا با مقاومت شرکت سازنده رو به رو خواهد شد. به ویژه که چندین بار برای پیدا کردن یک جایگزین مناسب برای پراید اقدام شده اما هیچ خودرویی پیدا نشده که بتواند با شرایط پراید تولید شده و با این قیمت به دست مصرف کننده برسد. به همین دلیل شاید بی راه نباشد که بگوییم در قرن بیست و یکم پراید جایگزینی ندارد! خودرویی که هم از نظر تعاریف و اندازه و حجم موتور یک خودرو کاربردی برای استفاده روزمره باشد و هم بتوان آن را در ایران به قیمت 20 میلیون تومان عرضه کرد.

پراید اکنون شرایط پیکان را دارد. زمانی پیکان به گاو شیرده ایران خودرو معروف بود که با توقف تولیدش چالش هایی برای شرکت سازنده ایجاد شد و اکنون پراید همین حکم را برای سایپا دارد. اگر قرار باشد پراید در سال 92 از خط تولید خارج شود، باید تکاپوی جایگزینی یک محصول برای آن را از همین حالا مشاهده کنیم. محصولی که در همین رده قیمتی باشد. چرا که بازار خودرو ایران همچنان به یک محصول در محدوده قیمت پراید نیاز داد.

از سوی دیگر کوبیدن بر طبل توقف پراید بدون آنکه محصول جایگزین آن معرفی شود می تواند در سال آینده و با نزدیک شدن به زمان اعلامی برای توقف تولید پراید، نظم روانی بازار خودرو را بر هم بریزد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی