این فناوری می توانست جان بنیتا را نجات دهد!

کدخبر: ۱۷۷۹۹۲
،فاجعه تلخی که این روزها با نام «بنیتا» در فضاهای رسانه‌ای و مجازی کشور اطلاع‌رسانی شده است، نیاز به بازگویی ندارد. تقریبا همگان از کم‌و‌کیف ماجرا و حواشی آن اطلاع کافی دارند و ای‌بسا در این میان ناگفته‌هایی نیز در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود که مستندات آن توسط مقامات رسمی هنوز تایید نشده است.
این فناوری می توانست جان بنیتا را نجات دهد!

به گزارش اخبار خودرو در جریان تبیین چنین حوادثی، روال همدردی ما ایرانیان چه در سطح کارشناس و چه در سطح شهروندی معمولی با اطلاعات غیرکارشناسی، بیشتر بر مدار احساسات و عواطف عمیقی دور می‌زند که شاید در کمتر جایی از دنیا می‌توان چنین واکنش‌هایی را سراغ گرفت. اما واکنش ما هرچه باشد، اگرچه مرهمی است بر داغ داغدیدگان، وقتی آحاد ملت را از این واقعه مغموم می‌یابند اما از تلخی این حادثه نمی‌کاهد. نکته مغفول در تبیین موضوع این است که بعد از سوگواری‌ها، دستگیری‌ها و قصاص‌ها، چاره‌اندیشی برای جلوگیری از تکرار این حوادث کمتر به خودآگاه جامعه خطور می‌کند. اتفاق ناگوار بنیتا پیش از هرچیز در یک خودرو اتفاق افتاد.

آن هم نه خودرویی قدیمی، بلکه خودرویی به‌روز و تولید داخل که اجزای آن قابلیت این را داشتند با تجهیز به سیستم ردیاب خودرو، به‌راحتی از پس تله‌های جنایتکاران خود را نشان دهد. نکته عجیب اینجاست که امروز برای انواع و اقسام آپشن‌های خودرو تبلیغات فراوانی می‌شود و خودمان نیز به‌عنوان خریدار خودرو مسحور گزینه‌های مثل بسته شدن شیشه بالابر بعد از قفل کردن درهای خودرو می‌شویم اما چه به‌عنوان فروشنده خودرو و چه به‌عنوان خریدار، توجهی به مقوله ایمنی آن نداریم.

در بازار آپشن‌فروشی ایران کالایی به نام ردیاب خودرو تبلیغ می‌شود که به‌گفته کارشناسان خبره در این حوزه، اگرچه برای جلوگیری از سرقت کارایی دارد اما کارکرد آن محدوده جغرافیایی محدودی را دربرمی‌گیرد و عملا حاشیه امنی برای سارق ایجاد می‌کند. با تجهیز خودرو به این فناوری، در صورت سرقت، روند زمانی شکایت صاحب خودرو به پلیس و درخواست پیگیری آن فرصت کافی به سارق برای گریز از محدوده ردیابی می‌دهد. اما همین سیستم در صورت وجود هماهنگی میان شبکه مخابراتی کشور با پلیس و شبکه تولید و تجهیز خودرو می‌تواند کارایی کاملی را برای جلوگیری از سرقت و فجایع ناشی از آن داشته باشد.

در این مرحله است که مشکلات متوجه سیستم مخابراتی و زیرساخت شبکه‌های رادیویی و الکترونیکی کشور می‌شود. بدین ترتیب می‌توان مشاهده کرد متاسفانه نه تولیدکننده خودرو و نه طراحان زیرساخت شبکه‌های مخابراتی برای جلوگیری از این فجایع، اقدامات به روزی انجام نداده‌اند و حتی چنین برنامه‌ای نیز برای خود تعریف نکرده‌اند. خودروسازی نیز همچون تمام تبعات مدرنیته در ایران به صورت گزینشی مورد‌توجه قرار گرفته و نبود تخصص‌گرایی در این حوزه، کار را به حذف موضوع ایمنی از خودروها کشانده است. برای جلوگیری از فجایع، گذشته از داشتن نیروی امنیتی قوی، باید مرز فناوریهای امنیتی را از لوکس‌گرایی تفکیکی کرد.

امروز شرکت «ب‌ام‌و» این توانایی را دارد که از یک سوی دنیا خودرو تولید‌شده را در سوی دیگری از دنیا، با وارد کردن یک کد مخصوص خاموش یا درهای آن را باز و بسته کند. این قبیل کارها الزامات زندگی در دنیایی است که به تناسب پیشرفت در تکنولوژی، جنایات و مکافات‌های آن نیز پیچیده‌تر می‌شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید