صاحب‌نظران همیشه حاضر در اینستاگرام و کلاب‌هاوس؟

کدخبر: ۴۱۲۷۳۲
از زمان شروع بحران سلامت و شیوع گسترده ویروس کرونا در سراسر جهان، استفاده از شبکه‌های اجتماعی به عنوان تریبون سخنرانی و ابزاری برای برگزاری وبینارهای مجازی، رونق فراوانی یافته است.

 البته که، این اتفاق باعث شده افراد از گروه‌ها و اقشار مختلف، به جریان‌ها و مفاهیم روز هر حیطه به راحتی و به رایگان دسترسی داشته باشند، اما تحرکاتی نگران‌کننده نیز در جریان بوده است؛ متاسفانه این تریبونِ‌های همیشه در دسترس، باعث شده‌اند افرادی که سابقه و تخصص کافی ندارند در زمینه‌های مختلف ادعاهای بی‌اساس و جنجالی را مطرح کنند و به واسطه طرح این ادعاهای جنجالی، هرچه بیش‌تر بر سر زبان افتاده و بازار مکاره‌ای از سخنرانی‌های ادامه‌دار و سریالی به راه اندازند.

در این مطلب سعی دارم میزان فعالیت و حضور متخصصان واقعی و مدیران و فعالان دنیای کسب و کار در جهان و همین‌طور کشور خودمان در شبکه‌های اجتماعی را با میزان فعالیت صاحب‌نظران Liveهای اینستاگرامی و این اواخر، کلاب‌هاوس مقایسه کنم و تلاش کنم نتایج به دست آمده را به داده‌های بامعنی بدل کنم.

مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ، به عنوان متخصصان و صاحب‌نظران دنیای کسب و کار، چقدر در شبکه‌های اجتماعی فعالیت داشته و چقدر با مخاطبان خود صحبت می‌کنند؟

طبق داده‌های برگرفته از موسسات و مجلاتی چون Forbes، Fortune و CEO Magazine، اگرچه متخصصان شبکه‌های اجتماعی همواره بر حضور مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ در شبکه‌های اجتماعی تاکید داشته‌اند و این حضور سالانه با افزایش روبه‌رو بوده، اما هنوز هم میزان حضور مدیران ارشد در شبکه‌های اجتماعی بسیار اندک است.

اطلاعات به دست آمده می‌گوید، تنها 62% از مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ حداقل در یک شبکه اجتماعی عضویت دارند و تنها 3.4% یک حساب عمومی و مرتبط با کسب و کار خود در اینستاگرام دارند. نکته جالب دیگری که در این گزارشات آمده این است که تنها یک چهارم از مدیران ارشد حاضر در شبکه‌های اجتماعی، در یک سال اخیر مطلبی را با مخاطبان خود به اشتراک گذاشته‌اند. از آن جالب‌تر اینکه عده کثیری از این مدیران، اینستاگرام را به عنوان وسیله‌ای برای سرگرمی نوجوانان قلمداد می‌کنند. (با توجه به اینکه اکثر این گزارشات مربوط به سال 2020 هستند، در خصوص میزان حضور مدیران در کلاب‌هاوس هنوز آمار دقیقی در دست نیست، اما می‌توان متصور بود با توجه به استقبال دیرهنگام و محتاطانه مدیران از دیگر شبکه‌های اجتماعی، این شبکه اجتماعی نیز سهم قابل توجهی نداشته باشد.)

(Screenshot از صفحه خصوصی اینستاگرام چند مدیر سرشناس دنیا)

مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ ایرانی، چه میزان حضور و فعالیتی در شبکه‌های اجتماعی دارند؟

با بررسی پروفایل لینکدین و اینستاگرام بیش از 17 مدیر ارشد منابع انسانی شرکت‌های بزرگ ایران که طبق داده‌های مجموعه HCT Linked (که به صورت تخصصی در زمینه استخدام مدیران ارشد فعالیت می‌کند) بیش‌ترین دستمزد دریافتی را در میان همتایان خود دارند، مشخص شد این افراد نیز با وجود تخصص بالا، فعالیت چشمگیری در شبکه‌های اجتماعی ندارند. به عنوان مثال از میان 17 مدیر ارشد، تنها 2 نفر پروفایل عمومی و کاری در اینستاگرام داشتند که البته آنچنان فعالیت چشمگیری در آن صفحات دیده نشد؛ 15 نفر باقی‌مانده نیز یا صفحه اینستاگرامی نداشتند یا اینکه صفحه‌ها خصوصی و خانوادگی بودند. در لینکدین این افراد هم، فعالیت گسترده، منظم و نقشی پررنگ و خاص دیده نشد. نکته جالب توجه درباره این 17 نفر این بود که تمامی این افراد، جوان و در حال سپری کردن دهه‌های سوم و چهارم زندگی خود هستند.

از این اطلاعات به دست آمده می‌توان یک نتیجه مهم گرفت: افرادی که در حیطه کاری خود زبده به حساب می‌آیند شاید تا حدی مشغله دارند که فرصت پرداختن به سخنرانی و وبینارهای جانبی را ندارند. اما یک سوال اساسی پیش می‌آید، پس سخنرانان و صاحب‌نظران این روزهای فضای مجازی چه کسانی هستند؟ 

آیا افرادی که هرروز سخنرانی‌های مجازی برگزار می‌کنند کار‌ دیگری ندارند؟ چطور قادرند در کار خود سرآمد و پیشرو باشند و در شرایطی که دنیای کسب و کار مدام در حال تغییرات بزرگ است روبه‌جلو حرکت کنند و علاوه بر این‌ها تا حدی مطالعه داشته باشند که در خصوص همه مسائل روز صاحب‌نظر باشند؟

به نظر چنین چیزی غیرممکن بوده و تنها ناشی از نوعی توهم و خودشیفتگی است چون فرد پر هم مانند تاکسی پر نیازی به فریاد زدن ندارد!

https://influentialexecutive.com/how-many-fortune-500-ceos-social-media-2020/#:~:text=We%20manually%20combed%20through%20this,least%20one%20social%20media%20platform.

 

https://www.theceomagazine.com/business/management-leadership/ceos-social-media/

 

https://influentialexecutive.com/fortune-500-ceos-on-social/

 

https://marketinginsidergroup.com/social-media/ceos-have-no-social-media-presence-whatsoever/

 

https://publicaffairsasia.com/new-research-highlights-ceos-role-social-media/

 

https://www.forbes.com/sites/rebeccaszkutak/2021/04/28/preface-raises-23-million-to-fund-enterprise-infrastructure-companies-led-by-engineers/?sh=23f5bac3739d

 

https://www.cnbc.com/2019/06/25/the-10-most-connected-ceos-on-social-media.html

 

https://www.cnbc.com/2019/06/17/these-ceos-have-the-strongest-social-media-presence-survey-shows.html

 

https://everyonesocial.com/blog/executives-on-social-media/

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید