گسترش همکاری بانک صادرات و صندوق نوآوری

کدخبر: ۱۸۹۵۱۳
گروه بنگاه ها: آئین انعقاد تبادل تفاهمنامه همکاری میان صندوق نوآوری و شکوفایی و بانک صادرات برگزار شد.
گسترش همکاری بانک صادرات و صندوق نوآوری

قائم مقام مدیرعامل و نایب رئیس هیأت مدیره بانک صادرات در این مراسم با اشاره به ضرورت توجه و تامین مالی برای شرکتهای دانش بنیان گفت: در اقتصاد کشور ما شرکتهای قدیمی و بزرگی هستند که سالهاست عمده منابع کشور را به خود اختصاص داده اند و بخش زیادی از مطالبات معوق بانک ها نیز مربوط به  این شرکتهای بزرگ است که هر ساله حجم بالایی از تسهیلات بانک ها به آنها تعلق می گیرد. حمید تهرانفر افزود: این در حالی است که در دیگر کشورها به شرکتهای بزرگ تسهیلات بانکی اعطا نمی شود و شرکتها بعد از اینکه رشد کردند از طریق بازار سرمایه به تامین منابع می پردازند تا راه برای اعطای تسهیلات به شرکتهای جوان و کوچک هموارتر باشد.

وی با بیان اینکه حمایت ازشرکتهای جدید که جوانه های جدید اقتصاد کشورهستند ، باعث خرسندی است ، افزود: صندوق نواوری و شکوفایی توانسته از شرکتهای دانش بنیان که محصول جدید ارائه می کنند حمایت کرده و در زمینه  توسعه فناوری که نیاز امروز است به سهم خود تاثیرگذار باشد.تهرانفر تاکید کرد:  هر چند بانک ها با مشکلات گوناگونی مواجه هستند، اما بانک صادرات  این فرصت را مغتنم می شمرد و با استقبال از این تفاهمنامه تمام تلاش خود را برای حمایت از این شرکتهای جوان که از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی معرفی می شوند، خواهد داشت .  

در ادامه رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی نیز با بیان اینکه اقتصاد ما برای توسعه راهی به جز توسعه فناوری ندارد، افزود: توسعه تکنولوژی در دنیا بسیار سریع است و باید این شکاف فناوری را هر چه زودتر با شرکتهای دانش بنیان برطرف کنیم. بهزاد سلطانی با بیان اینکه برای توسعه فناوری انباشت سرمایه و نیروی متخصص مورد نیاز است، ادامه داد: در خصوص نیروی انسانی و متخصص کشور ما دارای سرمایه های عظیمی است اما به لحاظ سرمایه این انباشت در بخش خصوصی که  پرچمدار اقتصاد دانش بنیان است ، وجود ندارد. این در حالی است که اقتصاد  ما همواره بانک پایه بوده و بنابراین توقعات تامین مالی نیز به سمت بانک ها میرود. وی با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته همکاری بسیار خوبی با بانک صادرات ایجاد شده ، افزود:  در حال حاضر با 12 بانک کشور تعامل داریم تا در راستای تامین منابع به شرکتهای دانش بنیان حرکت کرده و خدمات رسانی کنند. این در حالی است که بانک صادرات به لحاظ ریالی بیشترین سهم را در ارائه تسهیلات به شرکتهای دانش بنیان داشته است . رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: به جز ضمانتنامه ها تا کنون جمع کل پرداختی بانک ها به شرکتهای دانش بنیان  مبلغ 53 میلیارد و 700 میلیون تومان است که بانک صادرات سهم بیش از 23 میلیارد و 500 میلیون  تومانی را به خود اختصاص داده است . بر این اساس بانک صادرات به لحاظ رقم و تعداد شرکتهای دانش بنیانی که به آنها تسهیلات داده است ، بهترین بوده و بیشترین میزان مشارکت را با صندوق نوآوری و شکوفایی داشته است.سلطانی با اشاره به اینکه بانک صادرات تنها بانکی است که خرید دین را برای شرکتهای دانش بنیان پذیرفته و بیشترین سهم را در تسهیلات ترجیحی داشته ، تصریح کرد: بانک صادرات بیشترین تعداد شعب رادر استانهای کشور در اختیار دارد و ما امیدواریم ازاین طریق خدمات رسانی به شرکتهای دانش بنیان به شکل بهتری انجام گیرد.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در پایان با بیان اینکه منابع صندوق در بانک ها به مانند اهرم مالی برای تامین تسهیلات  تاکید کرد: با اقدامات صندوق نوآوری و شکوفایی 1200 میلیارد تومان ظرفیت بانکی برای شرکتهای دانش بنیان ایجاد شده است و تاکنون  مجموع تسهیلات و ضمانتنامه هایی که از طریق شبکه بانکی برای شرکتهای دانش بنیان تامین شده معادل 266 میلیارد تومان بوده است. وی ادامه داد: تا کنون3263 شرکت دانش بنیان شده اند و 2440 شرکت معادل 74درصد از این شرکتها با صندوق نوآوری و شکوفایی همکاری داشته اند. بر این اساس 2286 طرح مصوب داشته ایم و 876 طرح در دست بررسی صندوق نوآوری است که نشان دهنده حجم بالای ارزیابی در صندوق نوآوری و شکوفایی است . همچنین صندوق نوآوری و شکوفایی طی این مدت 791 طرح خاتمه یافته موفق داشته و  توانسته 70 هزار شغل ایجاد کند .

سلطانی همچنین با اشاره به اینکه در افق 10 ساله برنامه راهبردی صندوق تدوین شده تصریح کرد: امکان سرمایه گذاری 20 تا 49 درصدی در صندو ق های پژوهش و فناوری، امکان ایجاد صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر با وزارتخانه های مختلف برای توسعه فناوری در حوزه تخصصی آنها و ایجاد صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر در استان های مختلف نیز به عنوان خدمات جدید از طریق صندوق نوآ.ری و شکوفایی فراهم شده است. 

 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید