همفکری با استانداران برای ایجاد مناطق آزاد جدید

کدخبر: ۱۹۸۳۴۱
گروه بنگاه ها: نشست مشترک اتخاذ راهکارهای بهینه برای ایجاد مناطق آزاد جدید با حضور مشاور رییس جمهور، استانداران استان های اردبیل، ایلام، بوشهر و سیستان و بلوچستان در گرگان برگزار شد.

استاندار گلستان در این نشست که به منظور تبادل نظر و همفکری میان استانهای دارای مناطق آزاد جدید برگزار می شود، گفت: استان گلستان قطب کشاورزی و دامداری کشور است .

سید مناف هاشمی  افزود: منطقه آزاد اینچه برون به توسعه اقتصادی استان گلستان کمک فراوانی می کند. ارتباط با کشورهای آسیای میانه، استفاده از کریدور شمال ـ جنوب و خط آهن ایران ـ ترکمنستان و قزاقستان از جمله مزیت های منطقه آزاد اینچه برون است.

همچنین محمد معزالدین معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور مناطق در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این نشست گفت: ایجاد امنیت پایدار در نواحی مرزی کشور ضرورت دارد .

وی افزود:  امروز بعد از سالها می توان به این نتیجه رسید که توسعه در حوزه اقتصادی، اجتماعی فرهنگی و سیاسی در نقاط پیرامونی کشور نیازمند داشتن یک فرآیند دقیق توسعه ای است.  

وی با بیان اینکه  کشور هنوز به صورت کامل از ظرفیت های مناطق آزاد استفاده نکرده است ، افزود: مناطق مرکزی ایران توسعه یافته تر شده اند و این امر باعث شده سواحل کشور و نقاط پیرامونی ایران توسعه کمتری پیدا کنند و توسعه متوازن شکل نگرفته است .این در حالی است که  مناطق آزاد جدید از جمله منطقه آزاد اینچه برون می توانند به توسعه نقاط پیرامونی کشور کمک کند .

معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور مناطق در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی  تاکید کرد: وجود 15 کشور به عنوان همسایه، ایران را در دنیا به رتبه خوبی در این زمینه رسانده است که باید از این مزیت ها و ظرفیت ها به درستی استفاده کرد . در همین حال عملکرد مناطق ازاد نشان می دهد آنها در طول دولت یازدهم کارکرد بسیار خوبی داشته اند و در طول 4 سال دولت یازدهم مناطق آزاد توانسته اند نزدیک به 6 هزار میلیارد تومان منابع را جذب کنند که 3500 میلیارد تومان آن صرف فعالیت های عمرانی این مناطق شده است.

مرتضی بانک مشاور رییس جمهور نیز در این نشست  با بیان اینکه مناطق آزاد بعد از گذر از اهداف ابتدایی در حال رسیدن به اهداف متعالی هستند، گفت:  باید در نظر داشت این مناطق از بدو تاسیس با مشکلات سرمایه ای و اعتباری مواجه بودند و مناطق آزاد فعلی با تکیه بر بودجه و توان خود به توسعه و عمران و آبادانی پرداخته اند . 

وی با اشاره به اینکه مناطق آزاد یکی از مهم ترین راهکارهای خروج از تحریم ها و محدودیت ها در کشور است ، خاطرنشان کرد:  ٨ منطقه پیش بینی شده برای تاسیس مناطق آزاد جدید به لحاظ موقعیت جغرافیایی و همجواری با همسایگان و دسترسی به شاهراه های ترانزیتی بهترین شرایط ممکن را دارا هستند 

مرتضی بانک افزود:  توسعه نیافتگی نقاط پیرامونی کشور خطرناک است و مناطق آزاد جدید می توانند توسعه را برای این نواحی به ارمغان بیاورند  ؛ این در حالی است که  مقایسه وضعیت فعلی مناطق آزاد هفتگانه کشور با نواحی همجوار نشان دهنده حرکت صحیح بر ریل توسعه و تاییدکننده موفقیت این مناطق است.

وی با بیان اینکه یکی از موفقیت های مناطق آزاد کشور در حال حاضر رعایت منطقی نسبت هزینه های سرمایه ای به جاری است ، تصریح کرد: 30 درصد اعتبارات مناطق آزاد صرف هزینه های جاری و 70 درصد آن صرف هزینه های عمرانی می شود . این در حالی است که  درآمدهای مناطق آزاد در بخش های مختلف صرف هزینه های سرمایه ای و عمرانی شده و حتی یک ریال صرف هزینه های جاری نشده است .

مشاور رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه  ایجاد رویکردهای صادراتی در دستور کار مناطق آزاد جدید قرار دارد، گفت: مناطق آزاد جدید هاب جدید صادرات در کشور هستند ، این در حالی است که   موقعیت ویژه اینچه برون با ویژگی بازارهای کشورهای همجوار با تبدیل به منطقه آزاد جهش اقتصادی بزرگی خواهد داشت استان گلستان بسترهای مناسبی برای سرمایه گذاری در کشور دارد و منطقه آزاد اینچه برون به توسعه اقتصادی این استان کمک های فراوانی خواهد کرد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید