معاون فروش شرکت فولاد مبارکه اصفهان

ورق فولادی را به خریداران داخلی پایین‌تر از قیمت‌ صادراتی‌مان می‌فروشیم/ طبق فرمول شورای رقابت عمل می‌کنیم

کدخبر: ۲۱۱۱۱۵
گروه بنگاه ها: معاون فروش شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: قیمت‌های فولاد مبارکه همین الان حداقل 20 درصد نسبت به قیمت تمام شده واردات پایین‌تر است. استراتژی ما در فولاد مبارکه این است که همیشه انتخاب اول برای صنایع پایین دست باشیم.
ورق فولادی را به خریداران داخلی پایین‌تر از قیمت‌ صادراتی‌مان می‌فروشیم/ طبق فرمول شورای رقابت عمل می‌کنیم

 

فولاد

محمود اکبری، معاون فروش شرکت فولاد مبارکه اصفهان در گفت‌وگو با ایلنا به ابهامات و شائبه‌های مطرح شده در خصوص قیمت‌گذاری ورق‌های فولادی و فرمول شورای رقابت، پاسخ داد.

اکبری در این گفت‌وگو ادعای ارزان فروشی به خریداران خارجی را نادرست دانست و تاکید کرد که قیمت‌ فولاد مبارکه پایین‌تر از قیمت‌های وارداتی است.

در ادامه مشروح گفت‌وگوی معاون فروش فولاد مبارکه را می‌خوانید:

در ماه‌های گذشته شائبه‌ای مطرح شد مبنی بر این که فولاد مبارکه اصفهان به عنوان لیدر صنعت فولاد کشور، ورق‌های فولادی را به خارجی‌ها ارزان‌تر از مصرف کنندگان داخلی می‌فروشد. این ادعا چقدر درست است و شما چه توضیحی در این خصوص دارید؟

این ادعا نادرست است و با یک محاسبه دقیق می‌توان نشان داد این حرف صحت ندارد. گاهی اوقات اعلام می‌کنند که قیمت‌های فروش داخلی فولاد مبارکه 20 درصد، 25 درصد و بعضا تا 30 درصد از قیمت‌های فروش به بازارهای خارجی بالاتر است. اما کسانی که به بازارهای داخلی، بازارهای جهانی و میزان تعرفه واردات ورق اشراف دارند به این موضوع کاملا واقف هستند که اگر قیمت‌های ما حتی  10 درصد بالاتر از قیمت‌های جهانی باشد، نمی‌توانیم با وارد کنندگان رقابت کنیم زیرا امروز تعرفه برخی اقلام ورق نازک وارداتی 5 درصد است و با عوارض حداکثر به 10 درصد می‌رسد. در مورد ورق‌های ضخیم هم تعرفه 10 درصد است که با عوارض به 15 درصد می‌رسد. وقتی مطرح می‌کنند که قیمت‌های داخلی 20 درصد تا 30 درصد از قیمت‌های جهانی بالاتر است پس قطعا باید برای واردات خیلی انگیزه و مزیت وجود داشته باشد در حالی از سال 1394 به این طرف هر سال روند واردات ورق فولادی رو به کاهش است.

ما امیدواریم به سمتی حرکت کنیم که مزیت واردات ورق فولادی به صفر برسد مگر به شکل ورود موقت. یعنی به صورت ورود موقت، واردات انجام شود برای بحث‌های صادراتی. قیمت‌های فولاد مبارکه همین الان حداقل 20 درصد نسبت به قیمت تمام شده واردات پایین‌تر است. استراتژی ما در فولاد مبارکه این است که همیشه انتخاب اول برای صنایع پایین دست باشیم. این استراتژی ما در بخش فروش است. ما معتقدیم باید شرایطی برای بازار ایجاد کنیم که هر خریداری که در ایران به سمت تولید در صنایع پایین دست رفت و مواد اولیه مورد نیازش ورق فولادی است، در ابتدا روی فولاد مبارکه به عنوان تامین کننده ورق فولادی حساب بکند.

در حال حاضر با شبکه فروشی که داریم و با تسهیلاتی که برای مصرف کنندگان قائل هستیم، این کار در حال انجام است. مثلا هم اکنون  ورق  را به خریدار تحویل می‌دهیم و 3 ماه بعد پول آن را دریافت می‌کنیم. به جرئت می‌گویم هیچ تولید کننده دیگری در ایران چنین نظام فروشی ندارد. در حال حاضر نزدیک 3 هزار و 700 میلیارد تومان کالا در اختیار خریداران است و پول آن را دریافت نکرده‌ایم. علت این امر هم این است که دیدیم نظام بانکی توان پرداخت تسهیلات به صنایع را ندارد و ما خودمان به عنوان یک تسهیل‌گر وارد صحنه شدیم. هدف ما این است که انتخاب اول خریداران باشیم و تا کنون هم بوده‌ایم. قیمت‌های فولاد مبارکه هم زیر قیمت‌های وارداتی است. قیمت را نیز ما تعیین نمی‌کنیم در بورس کالا بر اساس عرضه و تقاضا کشف قیمت صورت می‌گیرد.

کاملا به فرمول شورای رقابت تن دادیم

چون به بورس کالا اشاره کردید، در خصوص فرمول تعیین قیمت پایه در بورس کالا بحثی مطرح شد و آن هم نقش نرخ دلار در فرمول است. البته این فرمول را بورس کالا و فولاد مبارکه تدوین نکردند، بلکه به خواست منتقدان و برخی خریداران توسط شورای رقابت ، تعیین شد. به دلیل رشد قیمت دلار در ماه‌های اخیر و با توجه به لحاظ شدن آن در فرمول مورد توافق خریداران و شورای رقابت، در حال حاضر قیمت پایه ورق فولادی افزایش یافته است. مخالفان می‌گویند در حالی که مواد اولیه فولاد در داخل تامین می‌شود و مصرف ارزی ندارید، چرا باید قیمت پایه فولاد با توجه به افزایش نرخ ارز، افزایش پیدا کند؟

کاش یک نفر از این دوستان منتقد سوال می‌کرد که تا سال 94 که آقایان به صورت انبوه در حال واردات ورق بودند و برای واردات ، ارز مبادله‌ای دریافت می‌کردند، چرا ورق وارداتی را به قیمت ارز آزاد می‌فروختند؟ این دوستان وارد کننده ، ورقی که فولاد مبارکه در تولید آن فعال نبود را با ارز مبادله‌ای وارد می کردند و به قیمت ارز آزاد می‌فروختند. این پرسشی است که باید پاسخ بدهند. در خصوص فرمول شورای رقابت ، این فرمول برای تعیین قیمت پایه به خواست سندیکای لوله و پروفیل و طبق نظر شورای رقابت تعیین شد و ما هم دقیقا همان را اجرا کرده‌ایم. ما به قانون تن داده‌ایم، قانونی که طبق خواست و با نظر و مشارکت افرادی که امروز معترض هستند، تدوین شد. قیمت در بورس کالا کشف می‌شود و اگر بازار قیمت ما را نپذیرد آن را کاهش می‌دهیم چون اولویت نخست فولاد مبارکه، فروش است نه قیمت. باید ماهانه 550 هزار تن تا 600 هزار تن کالا از مجموعه فولاد مبارکه خارج بشود. 75 الی 80 درصد آن هم در بازار داخلی عرضه می‌شود.

ورق فولادی را به خریداران داخلی  پایین‌تر از قیمت صادراتی مان می‌فروشیم

در حال حاضر شما فولاد را به خریداران داخلی بالاتر از قیمت صادراتی‌ می فروشید یا پایین‌تر؟

هم اکنون  فولاد را به خریداران داخلی به قیمت پایین‌تر از قیمت صادراتی‌مان می‌فروشیم. این قیمت کاملا پایین‌تر است. خود متعرضان هم این را می‌دانند. اصلا یکی از دلایل فشار مضاعف تقاضای محصول که از فولاد مبارکه وجود دارد به دلیل قیمت مناسب محصولات مان است. یکی از اشکالاتی که مطرح می‌کنند این است که فولاد مبارکه به اندازه نیاز داخلی، ورق فولادی تامین نمی‌کند. گر این گونه فکر می‌کنند چرا به سراغ دیگر شرکت‌های فولادساز کشور که به اندازه ظرفیت‌شان کار نمی‌کنند ، نمی‌روند و به آنها نمی‌گویند فلان قدر ظرفیت و نیاز به فولاد وجود دارد و از آنها بخواهند تامین کنند. نمی‌گویند چرا فلان شرکت فولادساز با 15 درصد ظرفیت کار می‌کند؟  به سراغ آنها نمی‌روند، علتش این است که قیمت‌های فولاد مبارکه مناسب است.

 

 

 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید