تهرانپارس چگونه آباد شد؟/مروری بر تاریخچه‌ی ساخت و ساز در تهرانپارس

کدخبر: ۲۱۶۵۳۳
محله‌ی بزرگ و شناخته‌ی شده‌ی تهرانپارس، قدمت محله‌های قدیمی شرق را ندارد. در واقع تهرانپارس با الگو برداری از موفقیت محله‌های شرقی و خوش ساخت تهران مانند نارمک و ۴۰۰ دستگاه در محله‌ی پیروزی ساخته شد.
تهرانپارس چگونه آباد شد؟/مروری بر تاریخچه‌ی ساخت و ساز در تهرانپارس

در ساخت و ساز این شهرک تلاش بر استفاده از اصول نوین طراحی شهری بوده است. خیابان‌بندی و جدول‌کشی خیابان‌های محله توسط مهندسان نام‌آور آن زمان انجام شده است. تهرانپارس در حال حاضر یکی از بهترین طراحی‌های محله در تهران را دارد.

مروری بر شکل گیری محله‌ی تهرانپارس

بنیان‌گذار این محله را فردی زرتشتی و اهل یزد به نام ارباب هرمز آرش و همسرش پری آگاهی آرش می‌دانند. طبق مدارک تبدیل زمین‌های تهرانپارس به چیزی که امروز می‌بینید در سال ۱۳۲۷ شروع شد. تهرانپارس ۳۶ میلیون متر مربع و شامل ۳ روستا به نام‌های مجیدآباد، مهدی آباد و حسین آباد و متعلق به بی بی عظیمه خانم بختیاری، بیوه‌ی ابولقاسم‌خان بختیار بود. ارباب سه دانگ از این زمین‌ها را به نام خودش و سه دانگ را به نام همسرش خرید.

ارباب هرمز چند صد دستگاه ویلا در این زمین‌ها ساخت و سعی کرد مردم را به ساخت و ساز و خرید خانه در تهرانپارس تشویق کند و در واقع قصد داشت بازار فروش سایر زمین‌ها را گرم کند. قطعات بیشتر این زمین‌ها بزرگ بود. یک قطعه زمین ۳۰۰ متری در تهرانپارس در دهه‌ی ۳۰ به قیمت ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رفت. عمارت ارباب هرمز در باغ اناری تهرانپارس در حال حاضر جزو آثار ملی ثبت شده هستند.

ارباب هرمز برای آبادانی بیشتر منطقه منبع آب، مسجد، مدرسه و مرکز پلیس در این منطقه ساخت و آنها را وقف عام کرد. یکی از پسران هرمز که روئین‌تن نام داشت، در جوانی تصادف فوت کرد و هرمز به یاد او در سال ۱۳۵۰ بیمارستانی به نام روئین آرش در محله احداث و وقف کرد. در تاریخ آمده است که پول‌هایی که هرمز برای خرید و آبادانی محله صرف کرده‌ است، حاصل کار و تلاش او در هندوستان بوده‌اند.

این محله ۴ فلکه داشت؛ اما بعدا فلکه‌‌های دو و چهار تخریب شدند و فلکه‌ی اول که در راستای بلوار جانبازان است به فلکه‌ی قمر بنی هاشم و فلکه‌ی سوم نیز به دلیل تقارن با میدان صادقیه در غرب تهران به فلکه‌ی سجادیه تغییرنام داد. جالب است بدانید که نام بلوار آرش تیرانداز تهرانپارس نیز از نام پدر هرمز گرفته شده است و اشاره‌ای به اسطوره‌ی ایرانی یعنی آرش کمانگیر ندارد.

با توجه به موفقیتی که تهران پارس داشت؛‌ بعدها محله‌ی دیگری از ادغام بخشی خاک سفید و بخشی از مجیدیه تشکیل شد که امروزه به آن تهرانپارس شرقی می‌گویند.

امکانات تهرانپارس

این محله به اتوبان‌های شهید بابایی و شهید باقری راه دارد. ایستگاه متروی فرهنگسرا به این محله دسترسی دارد و همچنین حمل و نقل عمومی از طریق اتوبوس و تاکسی نیز مهیا است. برای خرید، خورد و خوراک و گردش در محله دچار مشکل نمی‌شوید. باغ پرندگان تهران در این محله واقع شده است. امکانات موجود در محله در کنار آب و هوای خوب، خرید و اجاره‌ی آپارتمان در تهرانپارس را به گزینه‌ای مناسب برای افراد تبدیل کرده است.

قیمت‌ها در تهرانپارس چگونه است؟

متوسط قیمت خرید آپارتمان در تهرانپارس حدود ۵ الی ۸ میلیون است. ساختمان‌های نوساز و لوکس بسیاری در این محله وجود دارد و متراژ خانه‌ها معمولا بزرگ است. البته با قیمت ۳ الی ۴ میلیون نیز می‌توانید یک خانه‌ی نقلی با سن ده سال به بالا در این محله بیابید. سایت دیوار را به خوبی بررسی کنید تا بتوانید مناسب‌ترین گزینه‌ را برای خرید و رهن و اجاره‌ی آپارتمان در تهرانپارس بیابید.

منبع : ویرلن

 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید