معاون اول رییس جمهوری:

صادرات فولاد با قدرت ادامه یابد

کدخبر: ۲۲۵۱۰۱
گروه بنگاهها:طرح توسعه کارخانه فولاد سبا ، از زیرمجموعه های شرکت فولاد مبارکه اصفهان ، با حدود 8 هزار میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.
صادرات فولاد با قدرت ادامه یابد

با بهره برداری از این مجموعه، میزان تولید فولاد در این واحد از750 هزار تن به 1،6 میلیون تن در سال افزایش می یابد.

به گزارش اقتصادنیوز ،مجتمع فولاد سبا در سال 82 در کنار کارخانه ذوب آهن اصفهان به بهره برداری رسید و در سال 85 با تبادل قراردادی بین مدیران عامل ذوب آهن اصفهان و فولاد مبارکه،‌ این مجتمع به  مبارکه واگذار شد.

sfh 1

مجتمع فولاد سبا واقع در جنوب غربی اصفهان  نخستین واحد صنعتی کشور است که ورق فولادی ضد زنگ تولید می کند و با تولید این محصول، نیاز کشور به ورق های ضد زنگ و استیل تامین می شود.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهو ردرمراسم افتتاح طرح‌های توسعه فولاد سبا گفت: استان اصفهان در تمام تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی کشور پیشتاز بوده و این مراسم افتتاح در حالی برگزار می‌شود که کشور در شرایط خاصی قرار دارد.

به گفته وی ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده تحریم‌ها باید بازگردد. ایران نیز با سایر کشورهای امضاکننده برجام در حال مذاکره است تا نظرات ایران تامین شود.معاون اول رئیس جمهور افزود: مهم‌ترین هدف آمریکایی‌ها همانطور که خودشان گفته‌اند یک جنگ اقتصادی تمام‌عیار علیه ایران است تا مردم ناراضی شوند و این راهبرد آمریکا، اسرائیل و عربستان است.

جهانگیری افزود: ما به عنوان مسوولان کشور راهبردی مقاومتی اتخاذ کرده ایم  به نحوی که حتی‌الامکان آسیبی به  از زندگی مردم وارد نشود اما می‌دانیم این کار به سادگی ممکن نیست چون کشورهای دیگر هم تا حدود زیادی با آمریکا همراهی کردند. آنها می‌خواهند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند. از نظر ما عملیاتی شدن این ایده به سادگی ممکن نیست. ما برای تداوم صادرات نفت برنامه‌هایی داریم که اعلام می‌کنیم.

وی با اشاره به برنامه‌های آمریکایی‌ها ادامه داد: هدف بعدی انها این است که مانع صادرات صنایع ما مانند پتروشیمی و فولاد شوند.

معاون اول رئیس جمهور خطاب به مدیران صنعت فولاد کشور  تاکید کرد: شما به عنوان مدیران فولاد باید در خط مقدم تولید و صادرات  باشید و نسبت به گذشته هم تولید و هم صادرات فولاد را افزایش دهید. صنعت فولاد باید هدفگذاری صادرات را در مقابل هدفگذاری تحریم‌های آمریکا انجام دهد.

معاون اول رییس جمهور افزود: هدفگذاری بعدی آمریکایی‌ها این است که ما به پول صادراتمان دست پیدا نکنیم. جابجایی پول از طریق نظام بانکی انجام می‌شود ما با اروپایی‌ها و روسیه و چین در حال مذاکره هستیم تا راه‌هایی برای مبادلات بانکی پیدا کنیم. هدف بعدی آمریکایی‌ها این است که کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای به کشور وارد نشود در مجموع  مقابله با این تحریم‌ها به یک عزم و اراده جدی نیاز دارد و باید واقعیت‌ها را به مردم گفت چون این‌بار هدف آمریکا، ایران و سرنگونی جمهوری اسلامی است اما ما باید بدانیم تحریم‌ها هم تهدید است و هم فرصت. در حال حاضر می‌توانیم بسیاری از کالاها را در داخل کشور تولید کنیم برای همین واردات 1400 قلم کالا را ممنوع کردیم.

وی گفت: در حالی که همه به دنبال مقاومت هستند عده‌ای به دنبال این هستند که حتی در این شرایط هم  مردم را فریب دهند اما ما اجازه نمی‌دهیم.

توسعه صنعت فولاد ادامه می یابد

محمد شریعتمداری وزیر صنعت ، معدن و تجارت نیز در این مراسم با بیان اینکه تلاش ما ایجاد تعادل و تنوع دربخش های مختلف فولاد ومحصولات آن است، افزود: تنوع در تولید، صنعت فولاد را مقاوم و اقتصاد کشور را بیمه می کند.

به گفته وی، با وجود آنکه متوسط رشد تولید جهانی فولاد در سال 2017 میلادی 6 درصد تخمین زده می شود ، این رقم در ایران 22 درصد بوده است.

وی حجم صادرات فولاد کشور را 9 میلیون تن در سال برآورد کرد و افزود: در بخش داخلی نیزسرانه مصرف فولاد کشور 230 کیلوگرم است که باید به 400 کیلوگرم برسد.

شریعتمداری تاکید کرد: همچنین با اجرای طرح های فولاد سازی در کشور، پیش بینی می شود صادرات فولاد ایران در افق 1404 به 15 میلیون تُن در سال برسد.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت رقم کنونی ظرفیت تولید فولاد در ایران را 34 میلیون تن در سال اعلام  و  تصریح کرد : با طرح های توسعه در نظر است این رقم به 55 میلیون تن در افق 1404 برسد.

وی تاکید کرد: برای رسیدن به تولید 55 میلیون تُن فولاد در افق 1404، به هشت میلیارد یورو سرمایه و نیز 6.5 میلیارد یورو سرمایه گذاری در بخش ریلی و چهار میلیارد یورو در بخش برق نیاز است.

به گفته وی: فولاد مبارکه اصفهان سهم یک درصدی از تولید ناخالص داخلی و پنج درصدی صنعت کشور را به خود اختصاص داده و تمام زنجیره تولید فولاد را دراختیار دارد.

وی با بیان اینکه 84 درصد آنچه در صنعت فولاد به کار گرفته می شود محصول متخصصان ایرانی است، افزود: صنعت فولاد کشور بیش از 2هزار و 800 واحد صنعتی بزرگ و کوچک تجهیزات و امکانات صنعت فولاد را پشتیبانی کرده و فناوری های روز جهان را در این بخش بومی سازی می کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: فولاد مبارکه درجهت حل مشکل آب منطقه، نقش مهمی را به عهده گرفته است به گونه ای که میزان آب دریافتی این شرکت از ابتدا تاکنون به یک هفتم کاهش یافته و تلاش های گسترده ای در خصوص ایجاد زیرساخت های آب برای منطقه داشته است.

وی خاطرنشان کرد: این شرکت سه هزار و 800 میلیارد تومان منابع مالی خود را با نرخ 12 درصد در اختیار واحدهای تولیدی همکار با فولاد مبارکه اصفهان قرار می دهد که نقش مهمی در افزایش پایداری و پویایی این شرکت ها دارد.

به گفته شریعتمداری به رغم مشکلاتی که اقتصاد کشور در مدت اخیر با آن مواجه بوده ، بیش از 230 واحد صنعتی در کشور بازیابی شده است.

 

بهرام سبحانی مدیر عامل فولاد مبارکه  نیز در این مراسم خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه مولود انقلاب است و بزرگ‌ترین واحد فولادسازی کشور و بزرگ‌ترین کارخانه فولاد با سهم ۲۲ درصدی در خاورمیانه و شمال آفریقا محسوب می شود.

به کفته وی، تولیدات مبارکه در سال ۹۶ همزمان با بیست و پنجمین سالگرد این شرکت از مرز ۱۰۰ میلیون تن گذشت.

سبحانی تصریح کرد: تولیدات این شرکت در سه  مجموعه مبارکه، سبا و هرمزگان به میزان ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن  است ، و ظرفیت فولاد خام این گروه از مرز ۱۰ میلیون تن عبور کرد.

مدیر عامل فولاد مبارکه تصریح کرد : بزرگترین تولید کننده اهن اسفنجی هستیم و  شرکت تبدیل به یک هلدینگ بزرگ در کشور شده است که بیش از ۱۰ میلیون تن تولید فولاد در سال دارند و بزرگ‌ترین شرکت سهامی است.

 

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان این‌که واحدهای عملیاتی شرکت در سراسر کشور گسترده هستند، بیان کرد: این شرکت در لیست شرکت‌های برتر تولید فلزات کشور، رتبه اول را کسب کرد، ارزش افزوده‌ای که شرکت دارد به این دلیل است که این شرکت در زنجیره تولید هیچ وابستگی به شرکت ثالث ندارد و تمرکز مجموعه نیز بر روی محصولاتی است که در داخل تولید نشده و وارداتی است.

وی با بیان این که ۳۵۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در فولاد مبارکه مشغول هستند، خاطرنشان کرد: این شرکت همواره در حال توسعه بوده که از ۵ سال گذشته تاکنون بیش از ۶ هزار میلیارد تومان در کل واحدهای فولادسازی هزینه شده است.

سبحا نی با اشاره به طرح‌های توسعه فولاد مبارکه   افزود: مشکلات کم‌آبی یکی از مواردی است که شرکت فولادمبارکه از آن رنج می‌برد اما این شرکت توانسته ۷۵ درصد مصرف آب خود را از طریق اجرای طرح‌های تصفیه پساب کاهش دهد.

به گفته وی ،  با اقداماتی مثل باز چرخانی آب 75 درصد کاهش مصرف آب داشتیم.

مدیر فولاد مبارکه همچنین برنامه تولید  فولاد در گروه فولاد مبارکه را تا پایان سال 97، معادل 9.5 میلیون تن اعلام کرد.

 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید