ذوب آهن در مسیر بهبود قرار گرفت

کدخبر: ۲۲۶۳۱۳
گروه بنگاه‌ها: مجمع عمومی عادی سالانه شرکت ذوب آهن اصفهان با حضور ٧٥.٥٢٧ درصد سهامداران در محل اتاق بازرگانی استان اصفهان، برگزار شد.
ذوب آهن در مسیر بهبود قرار گرفت

به گزارش اقتصادنیوز، در این مجمع که ریاست آن برعهده سعیدخالق، نظارت آن برعهده عبودی و شیرمحمدپور و دبیری آن را منصور یزدی زاده مدیرعامل شرکت برعهده داشت، صورت‌های مالی «ذوب» به تصویب سهامداران رسید.

IMG_2657

بر اساس این گزارش، منصور یزدی زاد، مدیرعامل جدید ذوب آهن، در ابتدای این مجمع به گزارش عملکرد هیات مدیره برای سال مالی 96 پرداخت و گفت: در سال گذشته با وجود تمام تنگناها و محدودیت‌های حاکم بر محیط کسب و کار شرکت، با تمرکز بر ارتقا بهره‌وری منابع و مدیریت هزینه‌ها به اهداف خود دست پیدا کردیم.

IMG_2654

یزدی‌زاده با بیان اینکه در 2 سال پیاپی با عبور از بحران زیان‌دهی، موفق به کسب سود مناسب شدیم، افزود:‌ در سال گذشته با تاکید بر کیفیت محصولات تولیدی مطابق با استانداردهای ملی، بین‌المللی و رقابت‌پذیری محصولات شرکت، ضمن تامین بخش عمده‌ای از نیاز داخلی کشور، زمینه تحقق اهداف استراتژیک صادراتی فراهم آمد که از نمونه‌های بارز آن می‌توان به ثبت‌نام خود به عنوان تنها تولیدکننده ریل در کشور اشاره کرد.

IMG_2651

وی افزود: افزایش 78 درصدی تناژ و 142 درصدی مبلغ صادرات در سال 96 نسبت به سال 95، صادرات نخستین محموله میلگرد ذوب‌آهن به انگلستان، طراحی و پیاده سازی سیستم مکانیزه انبار محصول از مهمترین فعالیت‌های فروش و صادرات شرکت در سال 96 بوده است.

یزدی‌زاده به فعالیت تولید و بهره‌وری تولید شرکت در سال گذشته پرداخت و افزود: تولید کک به میزان 21 درصد و چدن 4 درصد نسبت به سال 95 رشد داشته است،‌ همچنین پروژه تزریق پودر زغال به کوره بلندها در سال قبل 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

IMG_2652

وی تصریح کرد: «ذوب» در سال 96 به تولید 2 میلیون و 261 هزار تن شمش فولادی دست یافت که نسبت به سال 95 از رشد 4 درصدی برخوردار بوده است.

یزدی‌زاده ادامه داد: انتقال پساب انسانی تصفیه خانه زرین شهر به اراضی ذوب آهن، آبزدایی از لجن کنورتور و بازگشت آب به سیکل کارخانه، مونتاژ خط برگشت پساب آب بدون نمک خط B در تصفیه خانه شیمیایی جدید، بهره‌برداری از سیتم تغلیظ لجن در پمپ خانه آبزدایی فولاد سازی و بازسازی برج‌های خنک کننده، از مهمترین پروژه‌های انجام شده شرکت برای کاهش مصرف آب تا پایان سال 96 بوده است.

وی با اشاره به اینکه مشکل کمبود آب این فولادساز از مرحله بحران عبور کرده و آب کارخانه نیز از منابع مختلف تامین شده است، افزود: مصرف آب خام در ذوب آهن اصفهان در سال ٩٦ در حدود ٦.٢٦ (متر مکعب به ازای یک تن فولاد خام) بوده که نسبت به سال 95 معادل هفت درصد کاهش داشته است.

یزدی‌زاده بیان کرد: با توجه به تشدید بحران آب در سال جاری، پروژه‌های دیگری از جمله خرید پساب نجف آباد به میزان میانگین 400 لیتر در ثانیه، پیگیری احداث تصفیه خانه پسا، احداث مخازن ذخیره آب در کارخان و پیگیری اجرای طرح انتقال آب دریاچه با خط مجزا به کارخانه در دست اقدام است تا شرکت بتواند با حفظ ظرفیت تولید، مصرف آب سال 97 را نسبت به سال 96 کاهش دهد.

وی با بیان اینکه ذوب آهن بالاترین آمار معاملات سهام را طی سال 96 داشته است، گفت: این شرکت در سال 97 وارد فاز بهبودی و پرداخت سود خواهد شد و همچنین در حال پیگیری و اقدامات جدی برای خارج شدن از ماده ١٤١ قانون تجارت هستیم.

یزدی‌زاده به مهمترین چالش‌های شرکت برای سال 97 اشاره کرد و گفت: کاهش منابع تامین سنگ‌آهن (تعامل سازنده با معادن سنگ‌آهن، انعقاد قراردادهای بلندمدت، سرمایه‌گذاری، تملک معادن سنگ، اجرای روش کاهش و HMR‌ از برنامه شرکت برای سال 97)، افزایش قیمت ذغالسنگ و کک خریداری شده، کاهش ذخیره ذغالسنگ مورد نیاز کشور، کاهش بودجه عمرانی و رکود در بازار داخلی، برقراری تحریم‌ها و محدودیت‌های تجاری جدید، قوانین و مقررات تجاری محدودیت کننده صادرات و مبادلات ارزی توسط دولت، کمبود منابع نقد و محدودیت ظرفیت تولید فولاد خام و نورد از چالش‌های مهم شرکت در سال 97 است که در این راستا راهکارها و پروژ‌ه‌هایی برای مقابله با این موانع در دستور کار شرکت قرار گرفته است.

IMG_2656

وی با اشاره به اینکه برنامه شرکت تا پایان سال 1404 رسیدن به تولید ۶ میلیون تن است، بیان کرد: بنا داریم در این زمینه با برخی از شرکت های جنوبی کشور مشارکت داشته باشیم که از این مقدار، تولید ۲.۵ میلیون تن تا پایان سال ٩٧ و ٤ میلیون تن تا پایان سال ١٤٠٠ در دستور کار شرکت است.

یزدی زاده ادامه داد: سیاست اصلی شرکت، تاسیس شرکت‌های جانبی در زمینه های مختلف بازرگانی، فنی، مهندسی و خدماتی و ... است که در سال 96 برنامه‌ریزی‌های لازم برای تاسیس شرکت در زمینه فعالیت‌های درمانی انجام شد. همچنین «ذوب» در نظر دارد در سال 97 شرکتی دیگر در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطت تاسیس کند که اقدامات اولیه آن در حال پیگیری است.

یزدی‌زاده گفت: از سیاست‌های فعلی شرکت ورود شرکت‌های سودده زیرمجموعه به بورس یا فرابورس است که در این راستا بنا داریم شرکت تارابگین را در سال آینده وارد بورس یا فرابورس کنیم که سیاست‌های تامین سرمایه و اهداف آن مجوز انتشار 3 هزار میلیارد ریال اوراق سلف موازی استاندارد اخذ شده که وثیقه آن تامین شده و امسال منتشر خواهد شد. همچنین با توجه به معافیت مالیاتی افزایش سرمایه شرکت از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها در قانون بودجه کل کشور، به منظور خروج از ماده 141 لایحه اصلاحی قانون تجارت را در دستور کار خود قرار داده که مراحل اولیه اجرای آن در حال انجام است.

یزدی‌زاده افزود: کلیه کسورات قانونی شرکت شامل بدهی‌های مالیاتی تا پایان سال 95 به مبلغ چهار هزار و 94 میلیارد ریال از محل مطالبات سازمان تامین اجتماعی و عوارض آلایندگی به میزان یک هزار و 322 میلیارد ریال از دولت تهاتر و تسویه شده است. همچنین بدهی‌های بانکی شرکت استمهال شده و هزینه‌های مالی شرکت طی سال گذشته 12 درصد کاهش داشته است.

وی بیان کرد: میزان اشتغالزایی شرکت تا پایان سال ٩٦ معادل ۱۴هزارو ۵۳۱ نفر بوده که باید با مدیریت کردن، هزینه های شرکت را کاهش دهیم.

در این مجمع، به دلیل زیان انباشته شرکت، سودی میان سهامداران تقسیم نشد و روزنامه دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه کثیرالانتشار شرکت انتخاب شد.

علاوه بر این، مجمع عمومی فوق‌العاده ذوب آهن اصفهان به منظور انتخاب اعضای هیات مدیره برگزار و شرکت‌های سرمایه گذاری صدر تامین، سرمایه گذاری صباتامین، پویش بازرگان، فرآورده های نسوز ایران و توسعه معادن پارس تامین به عنوان اعضای هیات مدیره جدید شرکت به مدت دو سال انتخاب شدند.

 

 

 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید