گلایه برگزارکننده نمایشگاه بین المللی در خارج از کشور از عدم تخصیص ارز

کدخبر: ۲۲۹۳۲۹
اقتصادنیوز: برگزار کننده نمایشگاه بین المللی اکسپو ۲۰۱۸ جنوب روسیه با انتقاد از عدم تخصیص ارز دولتی به نمایشگاه های خارج از کشور گفت:حمایت از کالای ایرانی فقط در مصرف این کالاها خلاصه نمی شود و باید توجه جدی به موضوع صادرات داشته باشیم.
گلایه برگزارکننده نمایشگاه بین المللی در خارج از کشور از عدم تخصیص ارز

مدیر شرکت بین المللی  ITF Group که سابقه برگزاری نمایشگاه های بین المللی اکسپوی عشق آباد 2018 ترکمنستان و اکسپوی 2018 باکو را در کارنامه خود دارد، افزود: این شرکت تنها شرکت برگزار کننده نمایشگاه در خارج از کشور از ابتدای امسال است که در این راستا هزینه هر متر مربع غرفه با تجهیزات استاندارد در این نمایشگاه 350 یورو و یوروی با نرخ دولتی (5200 تومان) تعیین کرد. حسن مرتجی ادامه داد: در همین راستا با بررسی های متعدد انجام شده در سال های گذشته به این نتیجه رسیدیم که جنوب غربی روسیه می تواند مقصد مناسبی برای صادرات کالاها و خدمات ایرانی باشد.

وی یادآور شد:  سازمان توسعه تجارت ایران طبق بخشنامه مقررات مربوط به شرایط و چگونگی تامین ارز بانک مرکزی  طی یک نامه به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری این نمایشگاه مبالغ 158 هزار یورو و 31 هزار دلار ارز رسمی در اختیارمان قرار دهد، اما با وجود برگزاری نمایشگاه، هنوز در حد صحبت است و خبری از ارز نیست.

مرتجی ادامه داد: در حالی که دولت در ماه ها و هفته های گذشته برای واردات کالاها حتی کالاهای غیر اساسی ارز تخصیص داده، اما ما که صادرکننده صادرکنندگان هستیم و بازار برای کالاها و خدمات ایرانی در خارج کشور پیدا می کنیم، باید از آن محروم باشیم.

وی بیان داشت: در حالی که مجموع مطالبات این شرکت جمعا حدود 200 هزار دلار بوده و بخشنامه هم برای تخصیص و تامین ارز به ما وجود دارد، اما تاخیر در این موضوع سبب شده که شرکت با مشکلات جدی مواجه شده است.

این فعال اقتصادی گفت: این شرکت پس از انجام مکاتبات و طبق ماده 7 مقررات مربوط به شرایط و چگونگی تامین ارز بانک مرکزی و تایید سازمان توسعه تجارت، نسبت به محاسبه متراژ نمایشگاه با قیمت ارز هر یورو 5200 تومان و هر دلار 4200 تومان با شرکت کنندگان اقدام کرد، اما با توجه به دریافت نکردن به موقع ارز تخصیصی از سوی بانک مرکزی، برای تهیه ارز اسکناس و حواله نمایشگاه معادل 700 میلیون تومان وام بانکی کوتاه مدت تهیه کرده و بدهکار شده است.در شرایط فعلی، اینگونه رفتارکردن به معنای حمایت از صادرکننده و صادرات نیست.

 

 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید