تانیر؛ تنها شرکت توزیع نیروی برق ایران که خاموشی نداشت

کدخبر: ۲۳۵۸۷۴
اقتصادنیوز-بنگاه‌ها؛ در روزها و هفته های اخیر، در کنار بسیاری از بحران های اقتصادی به وجود آمده برای کشور، بحران کمبود آب و بحران انرژی در دو حوزه تولید و توزیع نیروی برق، از مهمترین مسائل مهم جامعه ایرانی به شمار می رود که نیازمند توجه و اقدام به هنگام از سوی مسوولان عالی وزارت نیرو و قوه مجریه است.
تانیر؛ تنها شرکت توزیع نیروی برق ایران که خاموشی نداشت

به گزارش اقتصادنیوز گروه بنگاه‌ها؛ با این حال، علی‌رغم کاهش میزان تولید نیروگاه ها در سال جاری شرکت تولید ایستگاهی نیروخاصه (تانیر) با سابقه چندین سال فعالیت در دو حوزه تولید و توزیع نیروی برق در سطح کشور موفق شده است تا با بهره گیری از نیروهای متخصص و توانمند خود، به عنوان تنها شرکت کاملاً خصوصی دارنده پروانه توزیع نیروی برق در کشور، نسبت به ارائه خدمات توزیع نیروی برق بسیار مناسب به شرکت های مستقر در شهرک صنعتی نظرآباد اقدام کند. به نحوی که با توجه به تلاش های شبانه روزی انجام گرفته توسط پرسنل این شرکت و انجام برنامه ریزی های دقیق، هماهنگ و منسجم ضمن تأمین رضایت حداکثری مصرف کنندگان صنعتی خود به واسطه جلوگیری از خاموشی ناشی از کمبود برق در شهرک صنعتی نظرآباد، به عنوان الگویی موفق و پیشرو در زمینه ارائه خدمات تولید و توزیع نیروی برق مناسب توسط شرکت های بخش خصوصی به شمار می آید.

آقای علی علایی مدیرعامل شرکت تولید ایستگاهی نیروخاصه در گفتگو با « اقتصاد نیوز» به بیان موفقیت ها و مشکلات پیش روی تنها شرکت توزیع نیروی برق کاملاً خصوصی کشور پرداخته است.

  • لطفاً مختصری درباره سابقه فعالیت شرکت تولید ایستگاهی نیروخاصه بفرمایید.
  • شرکت تولید ایستگاهی نیروخاصه با بهره گیری از نیروهای انسانی توانمند داخلی و با انجام سرمایه گذاری گسترده در زمینه توزیع نیروی برق در راستای اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و قانون واگذاری مالکیت شهرک های صنعتی از سال1390 به عنوان نخستین شرکت کاملاً خصوصی دارای صلاحیت، موفق به اخذ پروانه توزیع نیروی برق در محدوده جغرافیایی شهرک صنعتی نظر آباد از معاونت برق و امور انرژی وزارت نیرو شده و با توجه به پاسخگویی و خدمات رسانی مناسب در زمینه توزیع نیروی برق، موفق به تأمین رضایت مشترکین صنعتی خود (که بالغ بر 150 شرکت مستقر در شهرک صنعتی نظرآباد است)، شده است. لازم به ذکر است که این شرکت با توجه به ظرفیت های قانونی موجود از سال 1383 در زمینه تولید نیروی برق نیز از طریق احداث مولدهای مقیاس کوچک نیز تا کنون فعالیت داشته است و در حوزه تولید نیروی برق نیز موفق شده تا به امروز نسبت به تولید حدود 25 گیگابات ساعت برق مورد نیاز شهروندان در بیش از 40 نقطه از کشور اقدام کند.

 

  • با توجه به بروز خاموشی های گسترده در سطح کشور در طی روزها و هفته‌های اخیر، آیا شرکت توزیع نیروی برق تحت مدیریت شما نیز این خاموشی ها را تجربه کرده است یا خیر؟
  • خوشبختانه خیر؛ علی رغم تمام کارشکنی ها و مشکلات موجود با تمهیدات پیش بینی  شده و تلاش های شبانه روزی صورت گرفته، هیج گونه خاموشی ای را در بحران اخیر قطع گسترده برق در کشور تجربه نکرده است که این امر خود موجب تأمین رضایت مشترکین و نیز صدور تقدیرنامه از سوی برخی از مسوولین استان البرز گردیده است که باعث افتخار اینجانب و همکاران پرتلاش بنده در شرکت تولید ایستگاهی نیروخاصه و مجموعه تانیر است.

 

  • به نظر شما چه عواملی در ارتباط با موفقیت حاصل شده برای شرکت تولید ایستگاهی نیروخاصه در زمینه توزیع نیروی برق و عبور از پیک مصرف بدون تحمیل خاموشی به مشترکین آن شرکت مؤثر بوده است؟
  • عوامل مختلفی در ارتباط با ظهور و بروز این موفقیت اثرگذار بوده است که ازجمله مهمترین آن ها می توان به اعتماد شهرک صنعتی به بخش خصوصی و اتکاء به مدیریت غیردولتی پاسخگو و با انگیزه اشاره کرد.

 

  • شرکت تولید ایستگاهی نیروخاصه طی فعالیت چندین ساله خود در حوزه توزیع نیروی برق با چه مشکلاتی مواجه بوده است؟
  • این شرکت در طی بیش از 6 سال فعالیت خود در زمینه توزیع نیروی برق در کشور، علی رغم وجود قوانین و مقررات لازم الاجرای متعدد و شفاف مصوب مجلس محترم شورای اسلامی و ابلاغی از سوی دولت (مانند قانون واگذاری مالیکت شهرکهای صنعتی و تفاهم نامه بین وزات نیرو و وزارت صمت) همواره با مشکلات بسیار زیادی درگیر بوده است؛ که مهمترین آن عبارت است از:

o   عدم هر گونه پاسخگویی از سوی وزارت نیرو در ارتباط با درخواست تمدید پروانه توزیع نیروی برق مربوط به این شرکت در سال 96 (با وجود اینکه 5سال پیاپی مجوز این شرکت تمدید شده است)

o علی‌رغم انعقاد قرارداد خرید برق از بازار عمده فروشی با شرکت مدیریت شبکه، شرکت توانیر دستور به توقف اجرای قرارداد داده است.

که البته لازم به توضیح نیست که دلیل عمده این کارشکنی‌های وزارت نیرو عدم تمایل مدیران میانی آن به حضور بخش خصوصی در حوزه فعالیتهای توزیع برق و احداث نیروگاه در محل تاسیسات برق است که تابستان 1397 نتیجه این سیاست را بر همگان آشکارساخته است و ما شاهد خاموشی های پیاپی در کشور بودیم.

 

  • برای سخن پایانی اگر مطلبی به نظرتان می رسد، لطفاً بفرمایید.
  • امیدوارم با تدبیر و ورود به هنگام ریاست محترم جمهور و مقامات عالی وزارت نیرو در این زمینه، ضمن تمدید پروانه توزیع نیروی برق متعلق به این شرکت، زمینه لازم برای تحقق مفاد قوانین و مقررات به خوبی فراهم گردد تا سرمایه گذاران توانمند بخش خصوصی از جمله شرکت تولید ایستگاهی نیروخاصه نیز بتوانند امیدوارانه در راستای رضایت عمومی شهروندان، با تأمین برق مطمئن و پایدار در کنار دولت محترم بویژه در این دوران سخت که کشور با محدودیت‌ها زیادی نیز مواجه است، به ایفای نقش و تأمین خدمات با کیفیت بپردازد.
  • همچنین امیدوارم که سایر شهرک‌های صنعتی کشور نیز در چارچوب قانون واگذاری مالیکت شهرکهای صنعتی و تفاهم‌نامه منعقد شده بین وزارت نیرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت، زمینه ایجاد شرکتهای خصوصی توزیع نیروی برق در محدوده شهرک صنعتی را برای تأمین برق پایدار و مطمئن فراهم آورند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید