معرفی یک گرایش روبه‌رشد در بین کسب‌و‌کارهای جهان

فضای کار اشتراکی چیست؟

کدخبر: ۲۴۶۳۸۸
اقتصادنیوز-بنگاه‌ها؛ یکی از علایق رو به گسترش کسب‌و‌کارها و استارتاپ‌ها در ایران و جهان استفاده از فضاهای کار اشتراکی است. برخی گزارش‌ها نشان می‌دهند که تنها در فاصله سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۵ میلادی، ظرفیت فضاهای کار اشتراکی در سراسر دنیا هر سال دو برابر شده‌اند. سوال مهم اینجاست که فضای کار اشتراکی چیست،‌ برای چه کسانی مناسب است و چه مزایایی دارد؟
فضای کار اشتراکی چیست؟

به گزارش اقتصادنیوز، گروه بنگاه‌ها؛ فضای کار اشتراکی جایی است که افراد یا سازمان‌ها، در کنار دیگران و در یک فضای مشترک با امکانات مشترک کار می‌کنند. در فضاهای کار اشتراکی علاوه بر فضای کار، افراد و شرکت‌ها به صورت مشترک از زیرساخت‌ها، تجهیزات اداری و برخی نیروهای انسانی از جمله نیروهای خدماتی و پشتیبانی، بهره می‌برند.

اولین فضاهای کار اشتراکی در اروپا و آمریکا در میانه دهه ۹۰ میلادی شکل گرفتند. اگرچه پیش از آن و در دهه 70 میلادی، در استرالیا خدمات دفتر کار اشتراکی از سوی شرکت سروکورپ ارائه می‌شد. با آغاز قرن بیست و یکم و ظهور استارتاپ‌ها، فضاهای کار اشتراکی به سرعت گسترش پیدا کردند و به بسیاری از کشورهای جهان راه یافته‌اند. در ایران هم چند سالی است که فضاهای کار اشتراکی راه افتاده‌اند و علاوه بر شرکت‌های ایرانی، شرکت‌های بین‌المللی نیز خدمات دفتر کار اشتراکی ارائه می‌کنند.

فضای کار اشتراکی اشکال گوناگونی دارد و بنابر نیاز افراد یا کسب‌وکارها، می‌تواند به صورت دفتر کار اختصاصی، دفتر کار مجازی، میز کار اختصاصی، میز کار اشتراکی و اتاق جلسات، در اختیار افراد قرار بگیرد. استفاده‌کنندگان همچنین می‌توانند از مجموعه‌ای از خدمات اداری از قبیل تلفن، اینترنت،‌ پرینتر،‌ فکس،‌ اسکنر، منشی و ... نیز استفاده کنند.

کار کردن در فضای کار اشتراکی، مزیت‌های زیادی دارد. از جمله این مزایا می‌توان به بهینه‌سازی هزینه‌ها، انعطاف‌پذیر بودن فضای کار، امکان برقراری ارتباط با سایر افراد یا کسب‌وکارها، شبکه‌سازی و یافتن فرصت‌های جدید، متمرکز بودن بر کار در عین تنها نبودن، کمک گرفتن از دیگران و حضور در فضایی خلاق و فعال اشاره کرد. فضای کار اشتراکی راه‌حل مناسبی برای بهینه‌سازی هزینه‌‌های کسب‌وکارهای مختلف است. چرا که دیگر نیازی به تهیه ودیعه، مبلمان و تجهیزات اداری و دیگر الزامات یک دفتر کار نیست و همه اینها از پیش آماده شده و هزینه‌ آن به صورت مشترک پرداخت می‌شود.

فضاهای کار اشتراکی همچنین انعطاف‌پذیری زیادی برای تغییر اندازه و تعداد کارکنان به سازمان‌ها می‌دهد. شرکت‌ها می‌توانند بدون نگرانی در مورد امکانات و فضا، تعداد کارکنان خود را کمتر یا بیشتر کنند. این موضوع، فضاهای کار اشتراکی را به گزینه‌ای مناسب برای هر دو گروه کسب‌و‌کارهای در حال رشد و یا در حال کوچک شدن تبدیل کرده است.

سروکورپ یک شرکت ارائه‌کننده دفاتر کار اشتراکی است که چهل سال پیش در کشور استرالیا کار خود را آغاز کرده است. این شرکت هم‌اکنون ۱۶۰ شعبه در سراسر جهان دارد. این شرکت از سال 95 در ایران آغاز به کار کرد و هم‌اکنون دو شعبه در برج کیان و ساختمان پارک تهران دارد. خدمات این شرکت شامل دفاتر کار اختصاصی و مجازی، میز کار اختصاصی و اشتراکی و همچنین اتاق جلسات و سالن کنفرانس می‌شود. سروکورپ علاوه‌بر ارائه تمام ملزومات یک دفتر کار از جمله اینترنت امن، خط تلفن اختصاصی، منشی اختصاصی، ماشین‌های اداری و تیم پشتبانی، امکان شبکه‌سازی و برقراری ارتباط با شبکه ۴۰ هزار نفری از مشتریان خود در سراسر جهان را فراهم می‌کند./

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید