در گفت و گو با مدیر سئو علی بابا مطرح شد

سئو، قویترین و به‌صرفه‌ترین ابزار دیجیتال مارکتینگ

کدخبر: ۲۴۷۷۷۵
این روزها بسیاری از وب‌سایت‌های شخصی و شرکتی در راستای بهبود رتبه خود و جلب نظر مخاطبان از سئو (بهینه‌سازی موتور جستجو) کمک می‌گیرند.
سئو، قویترین و به‌صرفه‌ترین ابزار دیجیتال مارکتینگ

به گزارش اقتصادنیوز، این روزها بسیاری از وب‌سایت‌های شخصی و شرکتی که به فکر بهبود رتبه خود و جلب نظر مخاطبان هستند از سئو کمک می‌گیرند. سئو دانشی است که به بهتر دیده شدن برند، محصولات ما کمک می‌کند. اما بهره وری از این علم، کار هر شخصی نیست و متخصص سئو باید تمام تکنیک‌های سئو را شناخته و بداند کجا و چگونه از این تکنیک ها استفاده کند.

علی حسینی از متخصصان حرفه‌ای سئو است که مدیریت تیم سئو علی بابا، دیجی کالا و... را در کارنامه خود دارد. برای آشنایی بیشتر با سئو و این متخصص ، گفت و گوی کوتاهی با وی داشته ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید.

چند سال است که کار سئو انجام می دهید وسابقه کاردر چه شرکتهایی را دارید؟

حدود ۸ سال است که سئو حرفه اصلی من است؛ اما از سال ۸۱ فعالیت تحت وب را آغاز کرده ام و ۱۶ سال  در این حوزه سابقه کار دارم.فعالیت من از مرکز فناوری‌های پیشرفته دانشگاه شریف آغاز شد که در پروژه سیستم عامل ملی زیر نظر دکتر خوانساری و دکتر ربیعی مشغول به کار بودم. مگفا، ایران نوین، دیجی کالا و... هم برخی از شرکت‌هایی هستند که با آنها همکاری داشته ام و در حال حاضر نیز در شرکت سفرهای علی بابا مشغول به کارهستم.

به نظر شما چرا سئو به این اندازه نزد کسب و کارهای امروزی اهمیت پیدا کرده که بیشتر شرکتهای معتبر به دنبال متخصصان سئو هستند؟

سئو یکی از کانال‌های دیجیتال مارکتینگ است که از قویترین و به صرفه‌ترین آنها نیز به حساب می آید.به علت اینکه جذب کاربر و مشتری توسط کانال اورگانیک خیلی موثر و با اعتماد بالای کاربر صورت میگیرد، امروزه دارای اهمیت شده و از طرفی این کانال به نسبت دیگر ابزارها و کانال‌ها کم هزینه‌تر و به صرفه‌تر است.

با توجه به تغییراتی که در سئو ایجاد میشود شما چگونه خود را با این تغییرات تطبیق داده وچقدر زمان صرف به روز رسانی اطلاعات  خود می کنید؟

سئو دائم در حال تغییراست، زیرا گوگل در حال تغییرات است و هر روز چیزهای جدیدی برای یادگیری پیش می آید؛ بنابراین برای اینکه از علم روز سئو عقب نمانیم مجبور به بروز هستیم. من هم سعی می‌کنم هر روز یک مقاله جدید، حتی کوتاه بخوانم.علاوه بر مطالعه روزانه، با دوستان هم جمع کوچکی به عنوان دورهمی سئوکارها راه انداخته ایم که آنجا به تبادل دانش می‌پردازیم. در خصوص سبک و سیاق هم من همیشه سعی می‌کنم یک سئو کار کلاه سفید بوده و با گوگل رو راست باشم.

به عنوان یک متخصص چه چیزی را در سئو دارای اهمیت بیشتری می دانید؟ فرا گرفتن اصول سئو، تجربه کاری یا یادگیری کار با ابزارهای آنالیز و بررسی سئو؟

در حقیقت  نمیتوان گفت که کدام بخش گوگل مهمتر هست. فقط این را بگویم که تمام بخش‌ها در کنار هم میشود سئو. از بهینه‌سازی راندمان کاری سایت گرفته تا تولید محتوای غنی و انتشار مناسب آن.

شما غیر از بخش سئو در حوزه دیجیتال مارکتینگ هم فعال هستید، آیا بین این دو تخصص ارتباط و همپوشانی وجود دارد؟

من در حقیقت یک دیجیتال مارکتر هستم که تخصص اصلی و پررنگ‌ترم سئو هست. در این میان میزان همپوشانی که وجود دارد زیاد هست، چون سئو قسمت اعظمی از دیجیتال مارکتینگ را به لحاظ میزان حجم ترافیک و حجم کسب درآمد شامل می‌شود.

من معتقدم که سئو مثل یک پدر است برای دیگر کانال‌ها که هم باید به تغذیه آنها کمک کند و هم آنها را پشتیبانی کند. البته دیگر کانال‌ها هم موظف هستند که در راستای کمک به سئو حرکت کنند.

وضعیت سئو را بین شرکت های ایرانی چگونه ارزیابی می کنید؟

سئو در ایران جای رشد زیادی دارد و خیلی از سایت‌های مطرح ما هنوز درست بهینه و سئو نشده اند.

اگر بخواهم به لحاظ بازار کار سئو را بسنجیم خیلی از شرکت‌های ایرانی از وضعیت داشتن سایت گذشته‌اند و باید به فکر موثر و مفید بودن سایت خودشان باشند که بهینه‌ترین روش سئو است.

بسیاری سئو را یافتن و به کار بردن کلمات کلیدی یا کی وردها می دانند، نگاه شما به عنوان یک متخصص کهنه کار در این حوزه چیست؟

 در واقع سئو فقط پیدا کردن یک کلمه کلیدی و استفاده مکرر از آن در متون سایت نیست. بلکه سئو به مجموعه کارهایی میگویند که باعث می‌شود شما در مرحله اول یک پلتفرم مناسب و بهینه داشته باشید و بعد محتوای غنی تولید را به خوبی منتشر کنید. این ساده‌ترین تعریفی هست که میتوانم از فرآیندهای کاری سئو داشته باشم.

برنامه شما برای آینده چیست؟ آیا ممکن است به غیر از سئو و دیجیتال مارکتینگ در بخش های دیگری هم فعال شوید؟

شاید استارت‌آپ‌هایی در حوزه وب و اپلیکیشن داشته باشم، ولی فکر نمی‌کنم وارد علم و دنیای دیگری شوم ؛ زیرا خیلی زمان لازم است تا با حوزه جدید آشنا شوم. چشم‌انداز من داشتن یک آژانس دیجیتال مارکتینگ برای خودم است.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید