چالش‌های الحاق مناطق جدید به منطقه آزاد ماکو

کدخبر: ۲۶۲۰۰۷
گروه بنگاه‌ها: الحاق خوی و چالدران به منطقه آزاد ماکو از سوی نمایندگان این مناطق در مجلس شورای اسلامی درحال پیگیری است. هر چند با رد شورای نگهبان این موضوع فعلا منتفی شده است، اما خبر‌ها حاکی از آن است که برخی نمایندگان از جمله نماینده خوی در تلاش است تا به رفع ایرادات مطرح شده از سوی شورای نگهبان بپردازد و بار دیگر آن را در مجلس مطرح کند.
چالش‌های الحاق مناطق جدید به منطقه آزاد ماکو

به گزارش اقتصاد نیوز؛ این در حالی است که ماکو با مساحت ۵۰۰ هزار هکتار در حال حاضر رتبه دوم را در میان مناطق آزاد دنیا به لحاظ وسعت دارد و این الحاق هم از بعد مدیریتی و هم از لحاظ توسعه منطقه مشکلاتی به بار می‌آورد. این درحالی است که هنوز زیرساخت‌های لازم از جمله فنس‌کشی و اتوبان بازرگان – تبریز که هنوز به شکل آزادراه درنیامده است و ده‌ها مورد دیگر به صورت دقیق در منطقه آزاد ماکو هنوز اجرایی نشده است، چه برسد به آنکه بخواهد مجددا به وسعت آن افزوده شود.

منطقه آزاد ماکو با ۵۰۰ هزار هکتار مساحت از بزرگترین مناطق آزاد دنیا است که با داشتن مرز‌های بسیار طولانی با کشور‌های همسایه از جمله ترکیه و آذربایجان و نزدیکی بسیار به ارمنستان و برخورداری از دو گمرک فعال هنوز نتوانسته است حدود و ثغور خود را تثبیت کند. همچنین عدم اجرای قانون تاسیس مناطق آزاد به ویژه مواد ۲۷ و ۶۵ باعث شده با وجود گذشت هفت سال از راه‌اندازی رسمی این منطقه هنوز مزایای قانونی آن شامل شهروندانش نشده است. از سوی دیگر سیستم اداری بسیار گسترده با داشتن سه فرمانداری، پنج بخشداری و کلیه ادارات متناظر دولتی نه تنها به تسهیل روند امور کمکی نکرده بلکه بروکراسی اداری را پیچیده‌تر و گسترده‌تر ساخته است. این در حالی است که منطقه آزاد ماکو با جمعیت زیادی که دارد هنوز نتوانسته به دلیل کمبود منابع برای تامین مردم این منطقه گام های اساسی را بردارد و با کمبود امکانات در بخش های مختلف مواجه است . به نظر میرسد تامین امکانات زیرساختی و بهبود شرایط اقتصادی نیازمند تامین منابع و دسترسی به بودجه مناسب است  که با برنامه ریزی ها ی صورت گرفته در حال وقوع است امری که تحقق آن با الحاق مناطق جدید سخت تر خواهد بود.  

برخی شنیده ها حاکی از آن است که این تلاش نمایندگان منطقه برای انتخابات دور آینده مجلس است و به همین علت است که سعی دارند هرطور شده این طرح را به تایید شورای نگهبان برساند. این هدف تبلیغاتی در واقع مانع از انجام کار کارشناسی و نگاه تحلیلی از سوی نمایندگان و مردم این مناطق به موضوع الحاق شده است؛ به طوری که پویایی و کارایی مناطق آزاد را به این شکل از بین خواهد برد.

بر اساس این گزارش، تقی کبیری نماینده مردم خوی چندی پیش در گفتگو با تسنیم گفت: باید همزمان با منطقه آزاد شدن ماکو و ویژه اقتصادی شدن سلماس در سال ۸۹ خوی هم منطقه آزاد می‌شد. حتی در سال ۹۴ لایحه‌ای مبنی بر ۷ منطقه آزاد و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی ارائه شد که متأسفانه باز هم خوی در لیست آن‌ها نبود درحالی‌که این شهرستان با وجود داشتن زیرساخت‌های مختلف از جمله راه‌آهن، فرودگاه و نیروگاه سیکل ترکیبی و با وجود تنها مرز ریلی و زمینی به ترکیه و اروپا، این شایستگی را داشت که منطقه آزاد شود، ولی متأسفانه به علت فرصت‌سوزی‌های مسئولان در گذشته این پروژه عملی نشده است.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید