با وجود تحریم ها محقق شد؛

سرمایه‌گذاری 1200 میلیارد تومانی در منطقه آزاد ارس

کدخبر: ۲۶۸۷۷۴
گروه بنگاه ها- مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس گفت: منطقه آزاد ارس و استان آذربایجان‌شرقی از مزایایی برخوردار است که کشورهای منطقه و همسایه مشتاق سرمایه‌گذاری در آن هستند، به طوری که از اقبال این کشورها به سرمایه گذاری به وضوح متوجه می‌شویم که تحریم‌های خارجی رو به شکست است و هرچقدر بتوانیم منافع خود را با منافع سایر کشورها گره بزنیم اثر تحریم‌ها کمتر می‌شود.
سرمایه‌گذاری 1200 میلیارد تومانی در منطقه آزاد ارس

به گزارش اقتصادنیوز؛ محسن نریمان امروز دریک نشست خبری از جذب بیش از 1200 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی از آغاز امسال تا پایان دی ماه در این منطقه خبر داد و افزود: این سرمایه گذاری ها شامل هشت هزار و 800 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری داخلی و ریالی و 36 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی بوده است که در مقایسه با سال گذشته  حدود 29 درصد افزایش نشان می‌دهد.

ارس

وی گفت: با وجود تحریم ها شاهد حضور سرمایه گذاران ترکیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان به ویژه در بخش تولید بودیم و 90 درصد سرمایه گذاری ها در این منطقه تولیدی است. وی با بیان اینکه اکنون بیش از ۶۰ سرمایه گذار خارجی در این منطقه حضور یافته اند، گفت: وی با اشاره به آمار صادراتی در منطقه ارس تاکید کرد: از آغاز امسال تاکنون با وجود تحریم‌ها 213 میلیون دلار صادرات از این منطقه آزاد انجام شده، این در حالی است که مجموع صادرات این منطقه  در مدت مشابه سال قبل 215 میلیون دلار بوده است و تحریم ها در میزان صادرات این منطقه بی تاثیر بوده است .

وی میزان واردات امسال این منطقه تا پایان دی ماه را 49 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: میزان واردات در مقایسه  با مدت مشابه سال گذشته  که 133 میلیارد دلار بوده روند  کاهش داشته است که نشان میدهد تراز تجاری ما بسیار مثبت بوده است.

وی با بیان اینکه تحریم ها اثر آنچنانی برای این منطقه آزاد نداشته است ، خاطرنشان کرد: در سال ۹۶ تعداد ۳۹۶ شرکت داخلی و خارجی در حال بهره برداری در این منطقه وجود داشت که امسال  تعداد آنها به ۴۴۰ شرکت رسیده و پروانه بهره‌برداری برای آنها صادر شده است.

به گفته این مقام مسئول، از ابتدای امسال تا ۲۵ بهمن ماه ۶۸ هزار تن گواهی تولید در بخش صنعت کشاورزی، بازرگانی، صنعتی و غیره صادر شد که در همسنجی با پارسال ۵۱ درصد رشد نشان می‌دهد. همچنین از نظر تعداد نیز شمار گواهی های تولید صادر شده با افزایش ۳۳ درصدی از هزار و 91کالا در سال ۹۶ به یک هزار و 451 نوع کالا افزایش یافت.

نریمان با بیان اینکه در تمام شاخص های اقتصادی در ارس افزایش را شاهد بوده ایم ، گفت: در مدت یاد شده شاهد رشد ۶۳ درصدی تعداد گردشگران داخلی، رشد ۲۲ درصدی تعداد گردشگران خارجی، رشد ۱۷۷ درصدی میزان تولید گلخانه ای، رشد وزنی ۱۶۰ درصدی صادرات محصولات گلخانه ای، رشد ۱۲ درصدی مساحت گلخانه ها، رشد ۳۳ درصدی تولید محصولات باغی، زراعی، دامی و گلخانه‌ای، رشد ۲۵ درصدی تعداد واحدهای تولیدی دانش بنیان و فناور و رشد ۵۰ درصدی شرکت های نوپای نوآور و دانش بنیان در منطقه آزاد ارس بودیم.

وی در خصوص مشوق های در نظر گرفته شده برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد گفت: عمده مشوق‌های در نظر گرفته شده، مالیاتی و همچنین کاهش تعرفه‌هایی است که در سرزمین اصلی وجود دارد. همچنین واگذاری سهل تر زمین به افرادی که در بخش تولید فعالیت می کنند با اقساط دراز مدت، همچنین ارائه تسهیلات بانکی و معافیت های مالیاتی ۲۰ ساله در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس با بیان اینکه کل مساحت منطقه آزاد ارس 5هزار هکتار است گفت: بیشترین تولید محصولات گلخانه‌ای را در کشور داریم که بخش عمده‌ای از آن صادرات می‌شود. نریمان ادامه داد: در بخش صادرات هم عده‌ای برای ادامه صادرات کالا از منطقه آزاد ارس مانع‌تراشی‌هایی ایجاد کردند. برای مثال محصولات کشاورزی از جمله گوجه‌فرنگی در لیست اقلام صادراتی از ارس قرار دارد اما در مقطعی که بازار با کمبود گوجه‌فرنگی مواجه شد عده‌ای تلاش کردند که جلوی صادرات این کالا را بگیرند حال اینکه این محصول کشاورزی به صورت خاص در شرایط گلخانه‌ای تولید شده است و هر کیلو از این گوجه‌فرنگی صادراتی که مقصد آن روسیه است 3.5 دلار فروخته می‌شود که ارزاوری بالایی را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی حضور گسترده ای را در بخش تولیدی ارس دارند، گفت: در بخش محصولات گلخانه ای توانسته ایم با تولید سازه های گلخانه ای نه تنها زنجیره تولید را در این منطقه تکمیل کنیم بلکه تقاضای بسیار زیادی برای صادرات این سازه ها نیزداشته باشیم که می تواند ارس را د رآینده نزدیک به قطب تولیدکننده محصولات گلخانه ای در منطقه تبدیل کند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید