بی ام و M3 E30؛ با کمتر از 70 میلیون خودروی با کیفیت سوار شوید!

کدخبر: ۲۷۱۵۴۱
بی شک همه ما با شنیدن نام بی ام و M3 به یاد قدرتمندترین و ماندگارترین خودرو دهه 80 میلادی می افتیم. بی ام و با معرفی بی ام و M3 در دهه 80 در جهان کولاکی به پا کرد که هنوز هم با شنیدن نام آن در دل جوانان لرزه می افتد. بدون اغراق می‌توان گفت بی ام و M3 ارزشمندترین و قدرتمندترین خودرو بی ام و و حتی شاهکاری در تمام دوران صنعت خودروسازی محسوب می‌شود.
بی ام و M3 E30؛ با کمتر از 70 میلیون خودروی با کیفیت سوار شوید!

این خودرو با هندلینگ فوق العاده و سرعت بالا و هم چنین ظاهر بسیار منحصر به فرد و جذاب خود در بازار بی رقیب بود. هنوز هم در میان خودروهای کلاسیک وقتی نام بی ام و M3 به میان بیاید تمام خودروها باید سر تعظیم در برابر این جواهر بی ام و فرود آورند. اگر تا به حال با این آلمانی یکه تاز ملاقات داشته باشید متوجه خواهید شد که هرچه از گیرایی و قدرت این خودرو گفته شود کم است و برای درک این افسانه ماندگار فقط باید از نزدیک با آن آشنا شد.

بی ام و M3 با اتاق E30 قدرتمندترین خودرو تورینگ و مسابقه‌ای در تمام دوران است. این خودرو علیرغم قیمت بسیار بالایی که داشت به دلیل محبوبیت بسیار بالا و بی سابقه‌ای که در بین مردم داشت تقریباً 3 برابر آنچه کمپانی بی ام و پیش بینی کرد در سراسر جهان به فروش رسید. این خودرو افسانه‌ای از سال 1987 تولید می‌شد و در سال 1991 از خط تولید بی ام و خارج شد. اما خرید و فروش بی ام و M3 هنوز هم در سراسر جهان به عنوان بهترین خودرو کلاسیک دنیا با قیمت‌های بسیار بالایی ادامه دارد. در ادامه به ویژگی‌های این خودرو افسانه‌ای نگاهی می‌اندازیم و بازار خرید و فروش بی ام و M3 در ایران را نیز بررسی خواهیم کرد.

بی ام و 2

طراحی ظاهری بی ام و M3

بی ام و M3 با تمام مدل‌های دیگر سری E30 فرق داشت. تفاوت‌های زیادی که در بدنه این خودرو وجود داشت باعث عملکرد فوق العاده هماهنگ آن با موتور خودرو شده بود. 12 پنل منحصر به فرد در این خودرو از جمله پنل جلویی زیر سپر و پنل پشتی برای افزایش آیرودینامیک خودرو وجود داشت. علاوه بر این گلگیرهای بزرگ بی ام و M3 فضای کافی برای لاستیک‌های بلندتر و چرخ‌های بزرگ‌تر را فراهم می‌کرد. همه این تغییرات برای یک عملکرد بی نقص و به یاد ماندنی در بی ام و M3 ایجاد شده بود. این ویژگی‌ها در کنار بدنه منحصر به فرد و ظاهری زیبا هر خریداری را بدون فکر به سمت خرید بی ام و M3 جذب می‌کرد.

بی ام و 3

طراحی داخلی بی ام و M3

بی ام و M3 در داخل کابین نیز در زمان خود بی مانند بود. صندلی‌های ارگونومیک، کیفیت بالای مواد استفاده شده برای ساخت داشبورد و صندلی‌ها و نیز اتاق بسیار آرام و بی صدا، بی ام و M3 را به محبوب‌ترین خودرو اسپرت دهه 80 تبدیل کرده بود. علاوه بر زیبایی و راحتی این خودرو سیستم‌های کمک راننده‌ای را نیز در داخل کابین خود داشت که در دهه 80 نمونه‌های اولیه آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت.

بی ام و M3 از سال 1987 تا 1994 در 10 تورینگ و 8 مسابقه مطرح در جهان شرکت کرد و با موفقیت‌های پیاپی خود توانست 46 قهرمانی را از آن خود کند.

بی ام و 4

مشخصات فنی و عملکرد بی ام و M3

بی ام و M3 در نسخه Sport Evolution خود یک موتور 2.5 لیتری را حمل می‌کرد. این موتور قدرتمند توانایی تولید 238 اسب بخار نیرو را داشت. نمونه‌های تقویت شده این خودرو نیز که برای مسابقات بهبود یافته بودند با حجم 2.3 لیتر 300 اسب بخار نیرو تولید می‌کردند. این شگفتی تازه اول راه بی ام و M3 بود. در سال 1990 بی ام و یک موتور تقویت شده 2.5 لیتری تنفس طبیعی روی این خودرو قرار داد تا فاصله خود را با رقبا برای همیشه دست نیافتنی کند. این موتور 380 اسب بخار نیرو تولید می‌کرد. با این قدرت بی ام و M3 در هر مسابقه و پیستی بی‎رقیب بود و تا سال‌ها این خودرو به دغدغه‌ای بزرگ برای رقبای مسابقه‌ای‌اش تبدیل شده بود.

علاوه بر قدرت موتور، چیزی که بی ام و M3 را از رقبایش در پیست مسابقه متمایز می‌کرد سیستم تعلیق بی‎همتای آن در دهه 80 بود. بی ام و با تکنولوژی‌های جدید خود این سیستم را طوری طراحی کرده بود تا در سخت‌ترین حالات بهترین عملکرد را ارائه دهد. خودروهای مسابقه‌ای اکثراً از فرمان بسیار سفت و خشکی برخوردار هستند که البته این ویژگی یک خاصیت جدا نشدنی از رانندگی اسپرت است. اما بی ام و باز هم در نمونه M3 خود تا حد زیادی فرمان‎پذیری این خودرو را بهبود بخشید. این ویژگی نیز وجه تمایز بی ام و M3 از دیگر خودروهای اسپرت دهه 80 بود.

قیمت بی ام و M3 افسانه‌ای در ایران و در بازار فعلی خودرو ایران مبلغی حدود 65 تا 70 میلیون تومان دارد.

منبع : ویرلن

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید