تکمیل زنجیره لجستیک در برنامه توسعه ماکو

کدخبر: ۲۷۲۶۵۳
گروه بنگاه ها- مدیر عامل منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه در افق ایران 1404 حجم بار این منطقه به حدود 10 میلیون تن در سال افزایش می یابد، ادامه داد: مصوبه راه اندازی مرکز لجستیک منطقه آزاد ماکو از دولت دریافت شده و تلاش می شود با رفع اراضی دارای معارض دهکده لجستیک به عنوان یک پروژه 5 ساله در این منطقه راه اندازی شود.
تکمیل زنجیره لجستیک در برنامه توسعه ماکو

به گزارش اقتصادنیوز؛ غلامرضا سلیمانی در یک نشست خبری با اشاره به موقعیت خاص ماکو در همسایگی با کشورهای منطقه افزود: تلاش می شود زنجیره لجستیک در این منطقه شکل بگیرد تا فقط شاهد ترانزیت کالا نباشیم ؛ ترانزیت در حال حاضربیشترین مزیت را برای این منطقه به همراه دارد و با تشکیل زنجیره لجستیک  در انبارداری، سردخانه و هوشمندسازی که در نسل چهارم لجستیک مورد نیاز است ، این مزیت بیشتر هم خواهد شد.

وی به نوآوری های صورت گرفته در این منطقه گفت: تمام تلاشمان این است که اکو سیستم مناسب برای تحقق اقتصاد مقاومتی و جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی را با مهیا کردن کردن شرایط مناسب در منطقه آزاد ماکو ایجاد کنیم .

سلیمانی با بیان اینکه اکنون حدود 18 میلیارد دلارکالا از طریق مرزبازرگان ترانزیت می شود ، افزود:در برندسازی ماکو به چهارسو رسیده ایم که حاکی از موقعیت بی نظیر این منطقه در همسایگی با کشورهای ارمنستان، ترکیه و آذربایجان است که  در چشمه ثریا با این کشورها هم مرز هستیم و باید از این فرصت بهره بگیریم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو بااشاره به افزایش سرمایه گذاری داخلی و خارجی محقق شده در 11 ماهه امسال خاطرنشان کرد: بیش از 257 میلیارد ریال سرمایه گذاری داخلی و 34 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در منطقه محقق شده و شاهد 13 میلیون دلار صادرات از این منطقه بوده ایم . ضمن اینکه رویکرد جدید این منطقه، کاهش بروکراسی اداری که منطقه آزاد ماکو را به یک نقطه کانونی تبدیل می کند . 

سلیمانی در ادامه با بیان اینکه شهرک صنعتی مشترک ماکو با ترکیه راه اندازی می شود، گفت: 700 هکتار از اراضی این منطقه برای ایجاد شهرک صنعتی مشترک با ترکیه در نظر گرفته شده که رایزنی با این کشور برای همکاری در حال انجام است. در حال حاضر مشاوران ایرانی در حال مطالعه برای چگونگی احداث این شهرک هستند و از سوی دیگر رایزنی با هلدینگ های بزرگ ترکیه ای برای حضور در منطقه ماکو و شهرک مشترک در دستور کار قرار دارد.

وی یکی دیگر از اهداف و اولویت های جدید منطقه آزاد ماکو را توسعه کشاورزی برشمرد و خاطرنشان ساخت: ارس با نزدیک به 10 میلیارد مترمکعب آب بهترین امکان برای توسعه کشاورزی را در اختیار ما قرار داده است. همچنین ایجاد زنجیره های تولید در محصولات دامی و کشاورزی از دیگر برنامه ها یی است که دنبال می کنیم و در این راستا  تلاش می شود با توسعه کشت و صنعت های بزرگ و تعاونی های زراعی و نیز اصلاح نژاد دام ها ، این منطقه به یکی از کانون های تولید گوشت قرمز و سفید تبدیل شود.

وی با بیان این که دربخش معادن پتانسیل های بسیار بالایی داریم، گفت: حدود 40 معدن در منطقه آزاد ماکو داریم که قبلا برداشت شده و در اصفهان فرآوری و پس از آن به اروپا صادر می شد. این چرخه را اصلاح کرده ایم و به بخش خصوصی تسهیلات داده ایم که با خرید تجهیزات و تکنولوژی مدرن برداشت از معادن را انجام داده و  با راه اندازی واحد فرآوری از منطقه آزاد ماکو صادرات سنگ انجام شود.

سلیمانی با تاکید بر این که منطقه آزاد ماکو باید به آزادراه ها و شبکه ریلی متصل شود، تصریح کرد: در این راستا آزادراه تبریز-بازرگان را در دست اجرا داریم. همچنین در بخش ریلی نیز مطالعات تکمیلی قرارداد راه آهن تبریز-چشمه ثریا با مشارکت وزارت راه امضا شده که سال آینده عملیات اجرایی آن آغاز می شود.همچنین مصوبه مرز هوایی فرودگاه بین المللی ماکو اخذ شده که بر اساس آن مرکز جابجایی بار و مسافر راه اندازی خواهد شد.

وی با بیان اینکه منطقه آزاد ماکو دارای ظرفیت های بسیار زیادی در زمینه گردشگری است، افزود: توسعه بومگردی، گردشگری و طبیعت گردی از اهداف این منطقه برای استفاده از ظرفیت های گردشگری آن است و نوروز 1398 نخستین رویداد ملی گردشگری در این منطقه برگزار خواهد شد.سلیمانی به راه اندازی گردشگری دیجیتال در این منطقه اشاره کرد و ادامه داد: ایجاد برنامه ماکوگرام برای نخستین بار در کشور در این منطقه عملیاتی شده است.سلیمانی با بیان اینکه برای ورود گردشگران خارجی برنامه ریزی کرده ایم ،افزود: به دنبال راه اندازی شرکت گردشگری مشترک با نخجوان هستیم و برای جذب گردشگرانی که به ترکیه و این کشورها وارد می شوند هم هستیم. این در حالی است که راه اندازی تورهای ترکیبی از برنامه های ماکو در تعطیلات نوروز است. 

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه به دنبال کاهش قیمت بلیط هستیم ، گفت: در حال حاضر پرواز از تهران 3 روز در هفته انجام می شود که تا پایان سال به چهار روز می رسد . ضمن اینکه به دنبال راه اندازی پرواز از ماکو به مناطق گردشگری دیگر نظیر شیراز و کیش هستیم.وی در پایان با اشاره به جذب سرمایه گذار برای راه اندازی سایت تله کابین و اسکی و پرورش اسب گفت: اکوتوریسم مزیت اصلی گردشگری ماکو است و از طریق مردم و جامعه محقق می شود؛ براین اساس آموزش جامعه محلی و اعطای تسهیلات با نظارت ما برای توسعه گردشگری محلی  در برنامه ما است

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید