با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی با صندوق های پژوهش و فناور انجام می شود

سهولت دسترسی شرکت های دانش‌بنیان به منابع مالی

کدخبر: ۲۷۹۲۳۲
گروه بنگاه ها- معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری از انعقاد قرارداد با ۱۲ صندوق پژوهش و فناوری در سراسر کشور خبر داد و اظهار امیدواری کرد با این رویکرد جدید صندوق نوآوری و شکوفایی، در دستیابی شرکت‌های دانش بنیان به منابع مالی سهولت بیشتری فراهم شود.
سهولت دسترسی شرکت های دانش‌بنیان به منابع مالی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری؛ دکتر رضا قربانی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان قم به تشریح سرفصل‌های کلی بازنگری در رویکردها و سیاست‌های صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری پرداخت و گفت: این صندوق که ابتدای دهه ۹۰ و به صورت مستقیم زیرنظر رییس جمهوری تاسیس شد با موجی از شرکت‌های دانش بنیان یعنی حدود چهار هزار شرکت مواجه شد که تقاضاهای متنوعی داشتند. وی ادامه داد: بعد از گذشت پنج سال از فعالیت صندوق نوآوری و شکوفایی و فروکش کردن موج اولیه شرکت‌های دانش بنیان، زمان بازنگری در سیاست‌های کلی صندوق از جمله حوزه تسهیلات و ضمانت‌نامه، سرمایه‌گذاری و کمک‌هایی که به توان‌افزایی شرکت‌ها می‌انجامد، فرا رسید که در این سه بعد سعی کردیم سیاست‌های جدیدی را تعریف کنیم و اولین ثمره آن اسفندماه سال گذشته به نتیجه رسید و سرفصل جدیدی را با صندوق‌های پژوهش و فناوری آغاز کردیم.

در دوره  جدید، صندوق از تصدی‌گری خارج شده است

معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی خاطرنشان کرد: به طور کلی صندوق در رویکرد جدید در اعطای تسهیلات، سرمایه‌گذاری و توانمندسازی یا کمک به شرکت‌ها، از رویکرد مستقیم و تصدی‌گری خارج شده است؛ البته این رویکرد در ابتدای کار لازم بود چون هنوز شبکه معتمد مالی شکل نگرفته بود و طبیعی بود که صندوق خود مستقیما وارد عرصه شود اما در حال حاضر اولویت و سیاست اصلی صندوق این است که غیر مستقیم و به صورت تامین مالی برای تامین کننده‌های مالی دیگر وارد این عرصه‌ها شود.

قربانی در ادامه با اشاره به تشکیل صندوق‌های پژوهش و فناوری و نحوه همکاری آن با صندوق نوآوری و شکوفایی، یادآور شد: صندوق‌های پژوهش و فناوری از برنامه سوم توسعه شکل گرفتند و از نهادهای مالی تخصصی هستند و این همان چیزی است که صندوق نوآوری و شکوفایی به دنبال آن است یعنی نهاد مالی تخصصی که بتواند با ما همکاری داشته باشد.

وی با بیان اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی از کارگزاری و عاملیت تا حد زیادی عبور کرده و هم‌اکنون به دنبال همکار است، اظهار داشت: بهترین همکار، نهادهای مالی هستند که تخصصی باشند یعنی هم مالی باشند و هم به حوزه فناوری و نوآوری آگاه باشند که در بحث تسهیلات این اتفاق افتاد و به جای مراجعه مستقیم شرکت‌ها از اقصی نقاط کشور به صندوق نوآوری و شکوفایی، از مزایای صندوق‌‌های پژوهش و فناوری استفاده کردیم؛ مثل مزایایی جغرافیایی که از زیست‌بوم استان و نیاز شرکت‌ها آگاهی دارند و بهتر می‌توانند عمل کنند.

معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نحوه ارتباط صندوق‌های پژوهش و فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان به چه شکلی خواهد بود؟ گفت: صندوق‌های پژوهش و فناوری رابط بین ما و شرکت‌های دانش بنیان هستند. ارتباط ما با صندوق‌های پژوهش و فناوری در دو بعد تسهیلات مالی و خط اعتباری تعریف شده است؛ در زمینه تسهیلات مالی، ما تسهیلات را به صورت مستقیم به صندوق‌های پژوهش و فناوری پرداخت می‌کنیم و صندوق به صلاح خود می‌تواند استفاده کند. در بحث خط اعتباری نیز پذیرش شرکت‌ها، ارزیابی و اعتبارسنجی و ریسک آنها توسط صندوق‌های پژوهش و فناوری انجام می‌شود و صندوق نوآوری و شکوفایی تامین مالی را انجام می‌دهد.

قربانی با اشاره به انعقاد قرارداد با حدود ۱۲ صندوق پژوهش و فناوری در اسفندماه سال گذشته گفت: تسهیلات و خط اعتباری در اختیار این صندوق‌ها قرار داده شده است که امیدواریم با این اقدام و رویکرد جدید صندوق نوآوری و شکوفایی، در دستیابی شرکت‌های دانش بنیان به منابع مالی سهولت خاص و بیشتری فراهم شود.

وی همچنین درباره رویکرد جدید صندوق نوآوری و شکوفایی در حوزه سرمایه‌گذاری نیز گفت: رویکرد قبلی صندوق در این حوزه رویکرد مستقیم بود و با توجه به زمان‌بر بودن پروسه بررسی سرمایه‌گذاری و ضوابط خاص صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان یک نهاد عمومی دولتی، صف طولانی از شرکت‌ها به وجود آمده بود؛ حسن صندوق‌های پژوهش و فناوری این است که نهاد خصوصی هستند و از قید و بند دولتی رها هستند و به سادگی و چابکی می‌توانند وارد این عرصه‌ها شوند که تمام عاملیت مالی و اختیار عمل می‌تواند به صندوق‌های پژوهش و فناوری واگذار شود و صندوق نوآوری و شکوفایی فقط تامین مالی را به صورت اهرمی انجام خواهد داد و اینگونه مشکلات سرمایه‌گذاری تا حد زیادی حل می‌شود.

قربانی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تغییر رویکرد صندوق نوآوری و شکوفایی در زمینه ضمانت سرمایه‌گذاری نیز اظهار داشت: ما نقدینگی فراوانی در کشور داریم اما این حجم از نقدینگی به سمت شرکت‌های دانش بنیان و سرمایه‌گذاری نمی‌آید چون این حوزه‌ها ریسک دارند و سرمایه هم اصولا ریسک‌گریز است و به راحتی وارد این حوزه‌ها نمی‌شود. خدمتی که صندوق تعریف می‌کند و تقریبا نهایی شده است این است که اگر نهادهای مالی مورد اعتماد حاضر به سرمایه‌گذاری در این حوزه باشند می‌توانیم سرمایه آنها را تا ۸۰ درصد سود مدنظر از این سرمایه‌گذاری تضمین کنیم و به این ترتیب مشکل حل می‌شود.

معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی در بخش دیگری از این نشست خبری به تغییر رویکرد صندوق در زمینه توانمندسازی شرکت‌های دانش بنیان پرداخت و گفت: در این حوزه نیز کانون‌های منطقه‌ای تعریف می‌کنیم که نیازهای شرکت‌ها را دسته‌بندی و شناسایی و کمک‌های آموزشی، مشاوره‌ای و بازاریابی به شرکت‌های دانش بنیان ارائه می‌کنند.وی افزود: اینها سرفصل‌های کلی بازنگری در رویکرد صندوق نوآوری و شکوفایی است که بحث تسهیلات، عملیاتی شده است و بحث سرمایه‌گذاری هم در سال جاری اجرایی می‌شود و اولین سبد را تا یک ماه آینده تصویب و اجرایی می‌کنیم.

سیاست صندوق استفاده از نهادهای مالی تخصصی است

قربانی با تاکید بر اینکه سیاست جدید صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده از شرکای راهبردی یعنی نهادهای مالی تخصصی است، خاطرنشان کرد: هدف صندوق از توزیع خدمات به هیچ وجه تضعیف این نهادها یا بالا بردن غیرمنطقی توقعات نیست چون اگر این نهاد تضعیف شود خود استان ضرر می‌کند و در نهایت صندوق نوآوری و شکوفایی متضرر می‌شود.

معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه تاکنون حدود ۲۱۶ میلیارد تومان تسهیلات و نزدیک به ۷۵۰ میلیارد تومان خط اعتباری برای صندوق‌های پژوهش و فناوری کل کشور در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: متاسفانه سهم استان قم به علت محدودیت‌های سرمایه‌ای، زیاد نیست، بنابراین سهامدارانی مثل پارک علم و فناوری باید کمک کنند که این صندوق تقویت شود زیرا هر چه صندوق بیشتر تقویت شود عملا جذب منابع مالی افزایش پیدا می‌کند و کل استان منتفع می‌شود.

قربانی همچنین تصریح کرد: پوشش ریسک تسهیلاتی که در اختیار صندوق‌های پژوهش و فناوری قرار داده می‌شود بر عهده خود صندوق‌های پژوهش و فناوری است و حتما باید دقت شود طرح‌هایی که دارای توجیه هستند از این تسهیلات استفاده کنند و نباید فضایی ایجاد شود که به تضعیف صندوق منجر شود.

وی تاکید کرد: طرح بدون توجیه و مشکل‌دار عملا صندوق را تضعیف کرده و خدمت‌رسانی صندوق را در سطح استان با مشکل مواجه خواهد کرد.

تسهیلات صندوق به شرکت‌های دانش بنیان در حوزه بازارسازی

معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی در خصوص اینکه این صندوق چه کمکی به شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه بازاریابی محصولاتشان می‌کند؟ گفت: اگر بتوانیم در زمینه بازارسازی شرکت‌های دانش بنیان تمرکز کنیم می‌توانیم فضای بهتری برای شرکت‌ها خلق کنیم و صندوق به همین دلیل سعی کرده است تسهیلات مالی را به سمت بازارسازی سوق دهد. صندوق در این راستا تسهیلات لیزینگ یا تسهیلات خریدار را تعریف کرده است که بتوانیم برای شرکت‌های دانش بنیان بازارسازی کنیم.

قربانی با اشاره به تجربه کشور چین در این زمینه گفت: یکی از کارهای شرکت‌های چینی این بود که در کنار بسته‌های خود پیشنهاد فاینانس داشتند که ما سعی داریم این کار را برای شرکت‌های دانش بنیان خود انجام دهیم یعنی این شرکت‌ها در کنار مزایایی که دارند، از بسته‌های تامین مالی نیز برخوردار باشند و اینگونه بتوانند بازار بهتری را داشته باشند، یعنی وام را به شرط خرید از شرکت دانش بنیان به خریدار خواهیم داد و امیدواریم بتوانیم بازار را بهتر بگیریم.

وی در پایان با تاکید بر اینکه تمام حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی معطوف به تجاری‌سازی است و صرف یک تحقیق علمی، کار دانش بنیان تلقی نمی‌شود، گفت: شرط دانش بنیان بودن این است که شرکت، خصوصی باشد و نمونه اولیه و آزمایشگاهی را پشت سر گذاشته باشد و برای ساخت نمونه صنعتی و ورود به بازار و معرفی محصول احتیاج به کمک و تسهیلات داشته باشد و در این زمینه است که صندوق می‌تواند ورود کند و به شرکت‎ها تسهیلات بدهد و از آنها حمایت کند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید