میراث فرمانفرما! درباره محله فرمانیه بیشتر بدانید

کدخبر: ۲۸۳۵۴۷
فرمانیه محله‌ای در شمال شهر پایتخت است که در منطقه یک شهرداری کلان تهران قرار دارد. فرمانیه جزو محله‌های قدیمی این شهر محسوب می‌شود و تاریخچه‌ای در نوع خود منحصر به فرد دارد.
میراث فرمانفرما! درباره محله فرمانیه بیشتر بدانید

 اگر به مراکز مشاور املاک این منطقه مراجعه کنید، متوجه خواهید شد که افراد بسیاری درصدد سکونت در این محله قدیمی هستند تا از فضای اعیان‌نشین آن لذت برده و در خانه‌ها و برج‌های لوکس آن ساکن شوند و زندگی کنند.

تاریخچه فرمانیه

محله فرمانیه که سال‌هاست به نام شهید لواسانی نامگذاری شده است، در ابتدا روستایی به نام رستم آباد بوده است که در چهار کیلومتری شرق میدان تجریش و در فاصله سه کیلومتری خیابان قلهک قرار داشته است. این محله از شمال به نیاوران، از جنوب به دروس، از شرق به اختیاریه و پاسداران و از غرب به قیطریه و چیذر محدود شده است. این محله حدود دویست سال پیش در زمان قاجار شکل گرفته و روستایی برای کشاورزی و باغداری بوده است.

محله فرمانیه در گذشته به خانواده فرمانفرمائیان تعلق داشته که خانواده‌ای ثروتمند و با نفوذ بودند و اراضی آن به شاهزاده عبدالحسین میرزا فرمانفرما که در سال‌های سلطنت قاجار سمت نخست وزیری داشته، تعلق داشته است. سال‌ها بعد این اراضی بین فرزندان این فرد تقسیم می‌شود و به تدریج فروخته شد و افراد دیگری خانه‌های ویلائی در آن ساخته و در این منطقه سکونت اختیار کردند تا به امروز که آپارتمان و خانه‌های ویلائی در کنار برج‌های لوکس و چندین طبقه مثل برج رولکس فرمانیه و یا برج آسمان در این محله ساخته و دیده می‌شوند.

امکانات فرمانیه

محله فرمانیه دارای خیابان‌های مشهوری مثل دیباجی و نوریان است، بطوریکه افراد زیادی در سایت دیوار به دنبال خرید یا اجاره واحد مسکونی در این خیابان‌ها و سکونت در کوچه‌هایی آرام و دور از هیاهوی آنها هستند. لازم به ذکر است که محله فرمانیه به اتوبان‌های اصلی شهر مثل صدر و شهید صیاد شیرازی دسترسی مطلوبی دارد. مراکز خرید لوکس و خوبی در این محله بنا شده تا ساکنین فرمانیه و در کل پایتخت نشین‌ها با مراجعه به این مراکز خرید علاوه بر خرید پوشاک و کفش و کیف‌های برند در رستوران‌ها و کافی شاپ‌های مشهور این محله با یکدیگر معاشرت کنند.

در صورتیکه ساکنین فرمانیه قصد تردد در شهر با ماشین شخصی نداشته باشند و بخواهند از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند،  می‌توانند با مراجعه به میدان بزرگ تجریش از مترو، پایانه‌های اتوبوس رانی و تاکسی این میدان استفاده کرده و به نقاط دیگر شهر سفر کنند.

ضمن اینکه فرمانیه دارای بیمارستان فوق تخصصی و مجهز "فرمانیه" است تا اهالی دغدغه‌ا‌‌ی از این بابت نداشته باشند. ساکنین این منطقه برای تماشای فیلم‌های اکران شده در سینماها می‌توانند به سینماهای "دزاشیب" که در خیابان عمار قرار دارد و یا "تالار شمس" در چهار راه فرمانیه مراجعه کنند، همچنین ساکنین این محله با "فرهنگسرای نیاوران" فاصله کمی دارند و می‌توانند از برنامه‌های این فرهنگسرا استفاده ببرند. 

این محله از باشگاه‌های ورزشی کوچک و بزرگ خوبی نیز برای ورزش ساکنین برخوردار است.

در کل باید گفت امکانات این محله در حدی هست که اهالی آن اگر دغدغه کار و مراجعه به محل کار خود در منطقه دیگری را نداشته باشند، لزومی به خروج از این محله قدیمی ندارند.   

منبع : ویرلن

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید