بررسی موافقت نامه منطقه آزاد ارس در مجلس

کدخبر: ۲۸۸۳۱۹
گروه بنگاه ها: کلیات لایحه موافقت نامه تشکیل منطقه آزاد تجاری میان ایران و اتحادیه اوراسیا تصویب شد.
بررسی موافقت نامه منطقه آزاد ارس در مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه موافقت نامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو موافقت کردند.

نمایندگان در جلسه روز گذشته یکشنبه مجلس شورای اسلامی با ۱۷۴ رای موافق، ۴ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از ۲۲۶ نماینده حاضر با کلیات لایحه موافقت نامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا موافقت کردند.

غلامرضا انصاری ، معاون اقتصادی وزیر امور خارجه درباره این جلسه گفت: روزیکشنبه پنجمین جلسه سال ۹۸ را با ستاد هماهنگی داشتیم و مهم ترین موضوع جلسه هم پیرامون بحث منطقه آزادارس و موافقت نامه امضا شده بین ایران، روسیه، ارمنستان و چند کشور حوزه آسیای مرکزی بود.

وی گفت: منطقه آزاد ارس نقش بسیار مهمی را بین ایران و اوراسیا ایفا خواهد کرد و نباید فراموش کنیم که ظرفیت‌های منطقه آزاد بسیار بالا بوده و می‌تواند نقش فعالی در رابطه با این موافقت نامه داشته باشد.

انصاری با بیان اینکه به دلیل اهمیت صندوق توسعه ملی برای رشد و جذب سرمایه در منطقه آزاد ارس ، جلسه رایزنی در وزارت خارجه با همین مضمون برگزار شد، ادامه داد: تا کنون این منطقه یکی از موفق‌ترین مناطق آزاد کشورمان به ویژه در زمینه محصولات کشاورزی بوده است و تلاش ها برای افزایش این موفقیت ها خواهد بود.

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه تاکید کرد: در این منطقه ظرفیت‌های حمل ونقلی خوب و انبار‌هایی وجود دارد که مورد استفاده بخش‌های مختلف قرار می‌گیرد و این موافقت نامه می تواند زمینه‌ای باشد تا با وجود تحریم تجارت خود را ادامه دهیم.

وی درباره نحوه بازگشت ارز کالا‌های صادر شده از منطقه آزاد ارس، گفت: با مکانیزم‌هایی که در توافقنامه یاد شده در نظر گرفته شده است، ارز کالا‌های صادر شده از این منطقه به کشور باز خواهد گشت.

انصاری خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین مسائل مطرح شده، تولید و صادرات در منطقه ارس است؛ قطعا با توجه به ظرفیت‌هایی که در این منطقه وجود دارد، زمینه تولیدات کشاورزی به صورت گسترده‌ای فراهم خواهد بود.

در این جلسه رییس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس به تبیین مزیت های نسبی ارس برای گسترش دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه از طریق اتحادیه اوراسیا پرداخت.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید