نایب رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور:

قراردادهای خودروسازان و قطعه سازان عادلانه نیست

کدخبر: ۲۹۴۴۹۶
گروه بنگاه ها: قطعه سازان کشور راه برون رفت از شرایط فعلی حاکم بر صنعت خودروسازی کشور را تنظیم قراردادهای شناور اما عادلانه با پرداخت قابل پیش بینی اعلام کردند.
قراردادهای خودروسازان و قطعه سازان عادلانه نیست

به گزارش  اقتصادنیوز،  امیرحسین جلالی نایب رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در یک  نشست خبری با موضوع نهضت داخلی سازی و رفع موانع موجود در توسعه فضای کسب و کار گفت: عمده مشکلات قطعه سازان  تامین نقدینگی و به روز شدن قیمت‌ها است .

وی افزود:  امروز با نقدنشدن چک های خودروسازان مواجه هستیم و این موضوع اعتبار و جایگاه قطعه ساز داخلی در بانک های عامل را به مخاطره انداخته است.

نایب رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور تنظیم قراردادهای شناور با پرداخت قابل پیش بینی بین خودروسازی و قطعه سازی را منجر به تامین مالی به موقع قطعه ساز و افزایش اعتبار آنان نزد بانک ها و جذب اعتبارات برای تولید و عرضه بیشتر محصول دانست.

وی در مورد تحقق شعار "نهضت داخلی سازی" در بخش قطعه سازی کشور، تصریح کرد: تحقق داخلی سازی مشوق می خواهد .

جلالی  با بیان اینکه تحریم ها اثر گذار بوده اما دست و پای ما را نبسته است، خاطرنشان کرد:  بزرگترین مشکل قطعه سازان ، فضای کسب و کار است که به روابط ما با خودروسازان برمی‌گردد بطوریکه شاهد قراردادهایی هستیم که به طور عمده مربوط به ۱۰ سال قبل است و یکسری مفاد آن به هیچ عنوان رعایت نمی شود.

به گفته وی، از جمله چالش های ما در این قراردادها می توان به موضوع بروز رسانی آن و عدم پرداخت های به موقع به قطعه‌سازان اشاره کرد که امروز به یک کلاف سردرگم تبدیل شده است.

نایب رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور مشکل خودروهای مانده در کف کارخانجات خودروسازی کشور را ناشی از کم کاری  قطعه سازان ندانست و تاکید کرد: چنانچه قراردادهای قطعه سازان و خودروسازان به روز شود و شاهد تامین مالی به موقع باشیم، قطعات را سر موعد مقرر تأمین و عرضه خواهیم کرد.

وی مجموعه مطالبات زنجیره تامین خودروسازان را بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان اعلام کرد که فقط ۹ هزار میلیارد تومان آن را معوقات خارج از قاعده تشکیل می دهد.

محمدرضا نجفی‌منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور نیز در این نشست گفت:برخی نماینده های مجلس  پیگیری قول و قرارهای مسئولان هستند و در این راه جلساتی تشکیل شده  و طی دو روز گذشته برخی اعضای انجمن صنایع نیرو محرکه و قطعه‌سازان همگن در جلسه ای با این نمایندگان ، مشکلات را مطرح کردند.

وی افزود: نظر اعضای این انجمن بر دریافت ریالی " مبلغ ارزی وعده داده شده" است که به هیچ عنوان تورم زا نیست، زیرا هر روز بیش از هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور افزوده می شود و این رقم ارزی معادل یک هفته افزایش نقدینگی کشور است.

رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور تصریح کرد: اگر ۸۴۴ میلیون یوروی وعده داده شده تاکنون محقق شده بود، با کسری قطعات و خودروهای در کف کارخانجات مانده مواجه نبودیم.

وی خاطرنشان کرد: از سال ۸۵ تاکنون همه ساله قطعه سازان با مشکل نقدینگی مواجه بودند و این شرایط قدرت تفکر را از مدیران قطعه سازی گرفته و نمی توان به توسعه، داخلی سازی، ارتقای فناوری و غیره فکر کرد.

نجفی‌منش در باره  راه اندازی خط تولید آزمایشی پژو ۳۰۱، افزود: پروژه راه اندازی خط تولید آزمایشی پژو ۳۰۱ که با حضور معاون علمی و فن آوری ریاست جمهوری آغاز شد، در سال‌های گذشته و پس از برجام سرمایه گذاری شده بود و حتی بسیاری از قطعه سازان در آن سرمایه‌گذاری کرده بودند.

به گفته وی ، ایران خودرو با پیگیری راه اندازی این پروژه و ادامه آن تصمیمی درست اتخاذ کرده است تا سرمایه گذاری هایی را که انجام داده  به ثمر بنشاند.

رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور خاطرنشان کرد: این پروژه اکنون با داخلی سازی ۶۱ درصد آغاز شده و به زودی با توان متخصصان داخلی به ۸۰ درصد داخلی سازی خواهد رسید.

وی در خصوص تامین قطعات های‌تک و با فن آوری بالا مربوط به این خودرو، تصریح کرد: دشمن اصلی ما آمریکاست که با ۷۰۰ نفر پرسنل در حال رصد چگونگی تامین قطعات در صنعت خودروسازی و سایر صنایع ایران است و در این زمینه اگر به دشمن علامت ندهیم بهتر است.

 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید