مدیرعامل بیمه ایران :

95درصد زیان بیمه ایران ازبخش شخص ثالث است/درکشوری مجبور به پذیرش ریسک شخص ثالثیم که در دنیا رتبه سوم مرگ تصادفات را دارد

کدخبر: ۳۰۱۱۷۱
گروه بنگاه ها – لیلا اکبرپور: اگر وقایع بیمه درکشور بخصوص شرکت بیمه ایران را دنبال می‌کنید به احتمال زیاد داستان تکالیف و محدودیت های آن به ویژه موضوع زیان انباشته تنها بیمه بازرگانی دولت را شنیده‌اید.
95درصد زیان بیمه ایران ازبخش شخص ثالث است/درکشوری مجبور به پذیرش ریسک شخص ثالثیم که در دنیا رتبه سوم مرگ تصادفات را دارد

به گزارش اقتصادنیوز، اینکه مبلغ زیان انباشته این شرکت به 5400 میلیارد تومان رسیده وهمین باعث شده که برخی درپی تغییر مدیرعامل بیمه ایران باشند و پورکیانی را به عدم مدیریت درست متهم می کنند. 

اگر وقایع بیمه درکشور بخصوص شرکت بیمه ایران را دنبال می‌کنید به احتمال زیاد داستان تکالیف و محدودیت های آن به ویژه موضوع زیان انباشته تنها بیمه بازرگانی دولت را شنیده‌اید. اینکه مبلغ زیان انباشته این شرکت به 5400 میلیارد تومان رسیده وهمین باعث شده که برخی درپی تغییر مدیرعامل بیمه ایران باشند و پورکیانی را به عدم مدیریت درست متهم می کنند.

اما خود پورکیانی تعریف دیگری از این موضوع دارد و معتقد است در دوره ای که سکان دار بیمه ایران بوده این چالش را شناسایی و با همکاری مدیران شرکت بهترین نسخه را برای عبور از آن نوشته است.

پورکیانی با بیان اینکه تقریبا نیمی از بازار بیمه های شخص ثالث به بیمه ایران تعلق دارد ، گفت : گمان نکنید ما به دنبال پرتفوی زیان ده بودیم و از ابتدا خوب می دانستیم که صدور این همه بیمه نامه شخص ثالث با توجه به مبلغ قابل توجه زیان انباشته شرکت که از سال های پیش به ما ارث رسیده است، چه عاقبتی دارد.

اویادآورشد: فراموش نکنیم بیمه ایران درکشوری مجبور به پذیرش ریسک شخص ثالث است که در دنیا رتبه سوم مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی را دارد و طی چند روز تعطیلی صنعت بیمه حدود 500 میلیارد تومان خسارت می دهد که نیمی از آن را شرکت بیمه ایران می پردازد.

پورکیانی با بیان اینکه دراین شرایط آماری از وضعیت تصادفات جاده ای ، شرکت بیمه ایران مجبور به صدور بیمه نامه شخص ثالث است.خاطرنشان کرد : 95 درصد زیان های بیمه ایران طی 6 سال گذشته مربوط به رشته شخص ثالث است.

اوبا بیان اینکه با تمام محدودیت ها توانسیتم سهم بیمه شخص ثالث در پرتفوی شرکت بیمه ایران از51 درصد درسال 96 به 47 درصد درسال 97 کاهش دهیم ،  زیان بیمه ایران درسال 92 را 796 میلیارد تومان – زیان سال 93 را 986 میلیارد تومان – زیان 94 را 459 میلیارد تومان – زیان 95 را 926 میلیارد تومان – سال 96 را 1261 میلیارد تومان و زیان سال 97 را مبلف 1413 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت : درمجموع بیمه ایران طی 6 سال گذشته مبلغ 4 هزار و 841 میلیارد تومان زیان داده است که 95 درصد آن مربوط به بیمه شخص ثالث است.

مدیرعامل بیمه ایران سهم ریسک بیمه گری دربین سایرریسک ها را 99 درصد اعلام کرد و گفت : ما توانستیم درسال 97 رشته درمان را که جزو رشته های زیان ده است کنترل کنیم به طوریکه سهم رشته درمان تکمیلی از زیان بیمه ایران درسال 97 تنها 4 درصد است.

او درپاسخ به این سوال که " چرا بیمه ایران درکنار پرتفوی اجباری شخص ثالث ، پرتفوی اختیاری را افزایش نمی دهد ، گفت: درترکیب پرتفوی بیمه ایران سهم بیمه های آتش سوزی 4 و بدنه اتومبیل 8 درصد است و اتفاقا ازفروش بیمه های اختیاری مانند آتش سوزی ، زندگی و مهندسی سود قابل توجهی کسب کردیم. اما بیمه ایران برای پرداخت کارمزد نمایندگان خود باید آیین نامه پلکانی را رعایت کند ، آیین نامه ای که بخش خصوصی اجباری به رعایت آن دارد و رعایت هم نمی کند ، همین موضوع باعث شده در مواردی بخشی از پرتفوی بیمه ایران به سایرشرکت ها منتقل شود.

  پورکیانی درپاسخ به این پرسش مبنی براینکه " بعد ازابلاغ سیاست های کلی اصل 44 توسط مقام معظم رهبری که بیمه ایران تنها بیمه دولتی ماند ، آیا دولت ها از بیمه ایران انتظار سوددهی دارند؟" گفت: چنانچه انتظار از بیمه ایران نقش حمایتی باشد، بیمه ایران بیشترین خدمت را به بیمه گذاران می دهد ، اما خود من با این گفته که بیمه ایران بنگاه اقتصادی است و باید سودآور هم باشد ، موافقم .

او گفت : توجه داشته باشید ، نهادهای خدماتی دولتی مثل همراه اول که در سرویس دهی به نقاط محروم و روستاها اجبار دارند ، دولت یارانه درنظر می گیرد اما بیمه ایران با تمام تکالیف و اجبارهایی که دارد تا کنون یارانه ای ازدولت نگرفته است.

مدیرعامل بیمه ایران گفت: طبق اعلام نسبت توانگری شرکت های بیمه از سوی بیمه مرکزی ، بیمه ایران با پرداخت خسارات قابل توجه و بالاترین سرویس دهی به مردم پایین ترین نسبت خسارت را دارد و تصویرضعیفی از این بیمه توانمند منتشر می شود.

پورکیانی گفت: شاید طبق فرمول های بیمه مرکزی ، نسبت توانگری بیمه ایران پایین باشد اما بدون تردید بیمه ایران توانمند ترین بیمه در کشور است . 

پورکیانی با بیان اینکه استراتژی خروج جدی از پرتفوهای زیان‌ده و پرریسک، خصوصاً در حوزه درمان را داشتیم و نزدیک به ۱۱۰۰ میلیارد تومان از پرتفوی زیان ده درمانی خارج شدیم، اضافه کرد: عدم تمدید قرارداد بنیاد شهید که حدوداً ۱۰ درصد کل حق بیمه تولیدی شرکت را تشکیل می‌داد و عدم انعقاد قرارداد درمان با بیمه‌گذاران دیگری که مجموعاً سهم زیادی در حق بیمه شرکت داشته ولی زیان‌ده بودند، سرعت رشد حق بیمه شرکت را کاهش داده و در مقابل آن را در برابر تعهدات فراتر از حق بیمه این قراردادها و افزایش زیان محافظت کرد.

مدیرعامل بیمه ایران با تاکید بر اینکه تنها در صورت تمدید قرارداد بنیاد شهید، رشد حق بیمه صادره بالغ بر ۱۸ درصد می‌شد، اظهارکرد: با این حال بیمه ایران با اصرار بر نرخ‌های فنی محاسباتی خود که صرفه شرکت را در بر داشت، از رشد حق بیمه و افزایش سهم بازار ناشی از این قراردادها که حاوی ریسک‌های اقتصادی فراتر از حق بیمه بر شرکت بوده و در وصول حق بیمه‌ها نیز با مشکل مواجه شده بود، چشم‌پوشی کرده و بر اساس سیاست‌های استراتژیک خود در خصوص تعیین نقطه سر به سر اقدام به انعقاد قرارداد با مشتریان خود کرد.

 

 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید