ضرورت اصلاح ساختار نظام بانکی

کدخبر: ۳۰۹۸۶۸
گروه بنگاه‌ها: یک کارشناس بازار سرمایه ضمن تشریح مشکلات ساختاری نظام اقتصادی کشور، اصلاح ساختار نظام بانکی را تنها روش برون رفت از این مشکلات توصیف کرد.
ضرورت اصلاح ساختار نظام بانکی

به گزارش اقتصادنیوز؛ عباسعلی حقانی نسب رییس هیات مدیره سبدگردان هدف، با اشاره به سه مشکل ساختاری در نظام اقتصادی ایران، گفت: تورم ساختاری، فساد ساختاری و فعالیت‌های اقتصادی سوداگرایانه سه مشکل اساسی نظام اقتصادی کشور است. همان طور که می‌دانید معضل تورم در بسیاری از کشورها به طور تقریبی از بین رفته و شاید اقتصاد ایران جزو معدود اقتصادهایی است که همواره با تورم 2 رقمی در پنجاه سال گذشته دست و پنجه نرم می‌کند. به نظرم تنها راه حل این معضل، اصلاح سیستم بانکی برای ممانعت از خلق نقدینگی غیر مولد می باشد که در نتیجه تلفیق فعالیتهای سرمایه گذاری و اعتباری بانکها ایجاد شده است ،به معنای دقیق‌تر تفکیک وظایف، اختیارات و رسالت‌های بانک سرمایه گذاری از بانک تجاری همانند دنیا مهمترین راهکار  است.

وی افزود: فعالیت‌های سرمایه گذاری نباید در حیطه وظایف یا اختیارات بانک تجاری باشد. بانک تجاری بانکی است که با جذب نقدینگی موجود، اقدام به ارائه اعتبار یا تسهیلات می‌کند؛ اما بانک سرمایه گذاری وظیفه جذب نقدینگی و ثروت  مردم و سرمایه گذاری به نیابت از آن‌ها را دارد. تفکیک این 2 نهاد بیش از یک قرن است که در اقتصادهای پیشرفته انجام شده و دیر یا زود باید این رخداد در اقتصاد ایران نیز تجلی یابد.

رییس هیات مدیره سبدگردان هدف با بیان اینکه دومین مشکل ساختاری نظام اقتصادی ایران یعنی فساد نیز می‌تواند با اصلاح نظام بانکی به میزان چشم گیری کاهش یابد، گفت: فساد به طور دقیق هنگامی رخ می‌دهد که بین دوفعالیت در راستای منافع مالک و سپرده گذاران  تضاد وجود داشته باشد ،   فعالیت‌های سرمایه گذاری با فعالیت‌های اعتباری با یکدیگر در تضاد می باشند. متاسفانه در نظام بانکی اقتصاد ایران، این مورد صادق بوده و بانک‌ها با مشتریان در وضعیت تعارض منافع قرار دارند.

حقانی نسب با بیان اینکه بنگاهداری بانک‌ها و تخصیص وام به افراد خاص نور دیده ،زاییده همین فرآیند تعارضی است، گفت: هنگامی که بانک‌ها حوزه سرمایه گذاری را پر سود ارزیابی کنند، پرداخت تسهیلات و اعتبار به مشتریان را تا جایی که امکان داشته باشد به تعویق می‌اندازند. در این زمان است که افراد مرتبط با مدیران بانک ،با استفاده از رانت یا رشوه اقدام به دریافت وام‌های میلیاردی و عدم بازپرداخت آن می‌کنند.

وی سومین مشکل ساختاری نظام اقتصادی ایران را نیز مربوط به نظام بانکی دانست و افزود: فعالیت‌های اقتصادی سوداگرایانه در واقع به فعالیت‌هایی اطلاق می‌شود که به همانند موضوع احتکار ،مصرف مردم را نشانه گرفته و با نام سرمایه گذاری با بالابردن قیمت و کسب سود ،هزینه مصرفی مردم را افزایش می دهند . به عنوان مثال در هیچ یک از اقتصادهای کشورهای توسعه یافته خرید و نگهداری مسکن، سکه طلا یا ارز  مازاد بر مصرف ،سرمایه گذاری محسوب نمی‌شود؛ زیرا این‌ها تنها کالاهای مصرفی هستند که جامعه بر اساس نیاز تهیه می‌کند. اما در ایران،سیستم بانکی  این بازارها را در بیشتر مواقع جذاب تر و پر سودتر از بازار سرمایه  نشان داده است

رییس هیات مدیره سبدگردان هدف با بیان اینکه هدایت جریان نقدینگی به این نوع بازارها باعث به وجود آمدن حباب قیمتی می‌شود، گفت: نگاه سرمایه گذاری به کالاهایی مانند سکه طلا، ارز، مسکن، خودرو و ... موجب برهم ریختگی عرضه و تقاضا و در نهایت افزایش قیمت این کالاها می‌شود. به نظرم اخذ مالیات از سرمایه غیرمولد می‌تواند راهکار مناسبی به منظور جلوگیری از ادامه روند فعالیت‌های سوداگرایانه باشد.

حقانی نسب درباره نقش بانک‌ها در هدایت جریان نقدینگی در کشور به سمت این گونه بازارها، گفت: سال‌ها است که سند ملکی به عنوان مهم ترین تضمین برای اعطای تسهیلات به مشتریان است در صورتی که سهام یا سبد سهام می‌تواند جایگزین این سند ملکی باشد. البته گمان می‌کنم از سه سال پیش سهام هم می‌تواند به عنوان یک تضمین بانکی برای دریافت تسهیلات استفاده شود؛ اما هنوز این مورد همه گیر نشده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون در کشور روزانه به طور متوسط 1 هزار میلیارد تومان نقدینگی غیرمولد خلق می‌شود، افزود: نرخ بالای سود بانکی در ایران یکی از عوامل موثر در افزایش و ادامه تورم 2 رقمی است که هر چه زودتر باید این روند اصلاح شود.

photo_2019-10-30_10-37-40

رییس هیات مدیره سبدگردان هدف درباره اهمیت سبدگردان در اتصال جامعه به بازار بورس گفت:سبد گردان با داشتن افراد با تجربه و کارشناس حرفه‌ای در بازار بورس بر اساس خصوصیات سرمایه گذار مثل سطح ریسک‌پذیری و سرمایه شخص، سبدی مناسب برای او تشکیل داده و به صورت مستمر آن را مدیریت می‌کنند. سبدگردان با توجه به همه عوامل مهم تاثیر گذار بر قیمت سهام، تصمیمات لازم برای رسیدن به اهداف سبد و افزایش ارزش آن را می‌گیرد.

حقانی نسب تصریح کرد: مزیتهای عمده سبد گردانی در استفاده از تخصص و تجربه سرمایه گذاری در بازار ،امکانات تحلیل کلیه اوراق بهادار پذیرفته شده و داشتن زمان کافی برای پایش و مراقبت از دارایی های سرمایه گذاران است . این مساله باعث می‌شود که تمام تصمیمات گرفته شده برای سبد هر شخص با دقت و بررسی لازم بر روی گزارش‌های مالی و اخبار بازار سرمایه و تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی سهام به انجام برسد و در واقع ارجحیت و تمایز سبدگردانی نسبت به روش‌های دیگر سرمایه گذاری در بازار سرمایه در همین نکته نهفته است.

رییس هیات مدیره سبدگردان هدف با اشاره تاریخچه و زمینه فعالیت‌های این مجموعه، گفت: از سال 1391 تاسیس و از سال 1392 به طور رسمی فعالیت‌های خود در بازار سرمایه را شروع کردیم. مشاوره تخصصی در زمینه فعالیت در بازار سرمایه و سبدگردانی فعالیت عمده این مجموعه بوده و امیدواریم بتوانیم با طرح‌های متفاوتی که در دستور کار داریم، روز به روز افراد بیشتری را به سرمایه گذاری در این بازار ترغیب کنیم.

حقانی نسب با بیان اینکه نخستین سبدگردان در ایران هستیم که با راه اندازی شعبه فیزیکی اقدام به ارائه خدمت به مشتریان می‌کنیم، گفت: امیدواریم تا پایان سال آینده در تمام مراکز استان دست کم یک شعبه فیزیکی داشته باشیم تا ضمن جلب اعتماد جامعه هدف، سرمایه گذاران بیشتری را جذب بازار سرمایه کنیم.

وی افزود: علاوه بر این، طراحی بازی‌های فکری با هدف توسعه فرهنگ ثروت سازی و ایجاد فرصت سودآوری بیشتر از بانک، طلا، ارز و ... برای نوجوانان، از جمله فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی ما است.

وی افزود سبد گردان هدف تاکنون بالغ بر ۲۷۰میلیارد تومان پس انداز متعلق به بیش از ۱۷۰۰سرمایه گذار را جذب کرده و مدیریت می کند.

 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید