نقش بزرگ صنعت مبلمان در ایجاد اشتغال

کدخبر: ۳۱۶۷۸۱
گروه بنگاه‌ها- رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران در نشستی با خبرنگاران با اشاره به اینکه تنوع محصولات صنعت مبلمان زیاد است، گفت: براساس آمار وزارت صمت حدود 8 درصد اشتغال صنعتی به این صنعت اختصاص دارد.
نقش بزرگ صنعت مبلمان در ایجاد اشتغال

به گزارش اقتصادنیوز، حسن احمدیان گفت: هم‌اکنون میزان گردش مالی صنعت مبلمان در کشور حدود 70 هزار میلیارد تومان است و جزء صنایع زودبازده محسوب می‌شود. این در حالی است که بالای 50 درصد ظرفیت خالی در کارخانجات این قسمت وجود دارد.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان با بیان اینکه نمایشگاه‌های داخلی ویترین محسوب می‌شوند، گفت: نمایشگاه‌های داخلی به نوعی  نمایشگاه‌های اصلی هستند و باید با هدف تامین مورد نیاز داخل و همچنین تشویق صادرات بر روی آنها تمرکز بیشتری شود.

به گفته وی، طی 10 سال اخیر با ارتقای دانش فنی و حمایت از تولید داخل، توانستیم واردات مبلمان به کشور را به یک دهم کاهش دهیم.

وی با اشاره به برگزاری همزمان بیست و نهمین نمایشگاه مبلمان منزل و نهمین نمایشگاه مبلمان و تجهیزات اداری در هفته اول دی‌ماه سال‌جاری گفت:  10 تا 12 کشور هدف به صورت رایگان در قالب هیات تجاری در نمایشگاه حضور خواهند داشت و همچنین با توجه به اینکه موضوع طراحی  مبلمان یکی از شاخص‌های اصلی توسعه صادرات در صنعت مبلمان است با همکاری دانشگاه و کارگروه ویژه، غرفه‌ای را به این رویداد اختصاص دادیم.

b4dbb13b-2126-49a0-8070-7ec800d35ee7

حمیدرضا آملی مدیر نمایشگاه‌های داخلی شرکت سهامی نیز در این نشست گفت: از مجموع بیش از یکصد رویداد نمایشگاهی، نمایشگاه حوزه مبلمان به دلیل تاثیر زیاد بر حوزه اشتغال و توسعه صادرات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 

به گفته وی در نمایشگاه مذکور موضوعاتی از جمله آموزش‌های تخصصی و برندینگ مطرح می شود  و همچنین حضور شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است.

محسن منتظری دبیر میز لوازم خانگی سازمان توسعه وتجارت نیز در این نشست با اشاره به اینکه روند صادرات در صنعت مبلمان طی سال‌های اخیر رو به رشد بوده، تصریح کرد: طی سال گذشته صادرات صنعت مبلمان نسبت به سال 96 به میزان 27 میلیون دلار از رشد 145 درصدی برخوردار بوده و طی 8 ماهه امسال نیز با 30 میلیون دلار صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته 40 درصد رشد را تجربه کرد.

وی با تاکید بر کاهش واردات در صنعت مبلمان خاطرنشان کرد: میزان واردات در این صنعت طی سال 97 به میزان 9میلیون دلار بوده که با توجه به گردش مالی و ظرفیت موجود صادرات 30 میلیون دلاری سالانه ،رقمی بسیار اندک است.

منتظری با بیان اینکه طی سال گذشته میزان صادرات ظروف چینی بالغ بر 200 میلیون دلار بوده است، گفت: این در حالی است که قدمت و سابقه صنعت مبلمان بسیار بیشتر است. از این رو باید برای رشد صادرات در این صنعت برنامه‌ریزی خوبی صورت بگیرد تا صادرات این بخش به بالای 500 میلیون دلار برسد.

c615af05-b362-4795-b8ac-6f0e82b5903d

حسن احمدیان رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان مبلمان با بیان اینکه مبلمان در فهرست کالاهای تجارت ترجیحی با اوراسیا قرار ندارد گفت: نامه نگاری هایی از سوی اتاق تهران و کنفدراسیون صادرات ایران صورت گرفته تا بتوان مبلمان را در فهرست کالاهای  دارای تعرفه آزاد یا ترجیحی با اوراسیا قرار داد.

بر این اساس رایزنی در حال انجام است چرا که اتفاقا کشورهای عضو اتحادیه اقصادی اوراسیا تولیدی در حوزه مبلمان ندارند و از جمله بازارهایی به شمار می روند که قابلیت صادرات مناسب مبلمان ایران نیست به آنها وجود دارد.  

وی گفت: مبلمان تولیدی ایران از مزیت رقابتی بالایی نسبت به سایر کشورها در حوزه اوراسیا دارد که بر این اساس پیشنهاد ما آن است که مبلمان در فهرست کالاهای دارای تعرفه صفر با اوراسیا قرار گیرد.

احمدیان همچنین در ادامه  در بخش دیگری از سخنان خود از هماهنگی با شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی ایران برای پرداخت تخفیف ۵۰ درصدی به شرکت کنندگان ایرانی در نمایشگاههای تخصصی  مبلمان خبر داد و گفت: تا پیش از این،شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی جمهوری اسلامی ایران فهرستی از نمایشگاهها را به اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان مبلمان ارائه می داد و برای حضور در آن تخفیف ۵۰ درصدی عرضه می کرد اما برخی از این نمایشگاهها متناسب با نیازهای شرکت های صادراتی نبودند.

وی تصریح کرد:  بر این اساس از سازمان توسعه تجارت و شرکت سهامی نمایشگاههای جمهوری اسلامی ایران درخواست شد تا فهرست پیشنهادی اتحادیه را برای آن دسته از نمایشگاههای بپذیرد که کارایی و بهره وری بالاتری برای حوزه شرکت های صادراتی مبلمان داشته باشند.  

 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید