رشد 40 درصدی سپرده‌ها در پست بانک ایران

کدخبر: ۳۱۸۹۷۳
اقتصادنیوز: مدیرعامل پست بانک ایران از رشد 40 درصدی سپرده ها طی 9 ماهه سالجاری نسبت به ابتدای سال خبر داد.
رشد 40 درصدی سپرده‌ها در پست بانک ایران

بهزاد شیری در نشست خبری که به مناسبت بیست و چهارمین سالگرد تاسیس پست بانک برگزار شد، ضمن تشریح شاخصهای عملکردی بانک ازجمله وضعیت منابع و مصارف، ترکیب سپردهها، بانکداری بینالملل، نسبت مطالبات به تسهیلات، تجهیزات و تراکنشهای بانکداری الکترونیک، سرمای هگذاری ها، نرخ تجهیز منابع، سود و زیان، سهام بانک و سایر شاخص های مربوطه گفت: خوشبختانه با مدیریت بهینه شاخص ها توانستیم، بانک را به سوددهی برسانیم.

وی افزود: 24درصد سهم پست بانک ایران دراختیار افراد حقیقی و حقوقی در بورس، 25 درصد دراختیار سهامداران عدالت و 51 درصد نیز متعلق به دولت است.

شیری به رشد عملکرد و سوددهی پستبانکایران در 9 ماهه امسال اشاره کرد و افزود: با توجه به عدم برداشت این بانک طی مدت مذکور از بانک مرکزی، منابع و مصارف پست بانک با رشد 40 و 23 درصدی همراه بوده است.

1

وی اعلام کرد: زیان انباشته پستبانکایران در سالهای 93 تا 97 معادل 1100میلیارد تومان بود و ما مشمول ماده 141 قانون تجارت شده ایم که برنامه عملیاتی هدفمند و منظم برای کاهش این زیان تدوین شده که در سال مالی 98 زیانی نخواهد داشت و براین اساس و با یک برنامه مدون توانستهاست از زیان 3320 میلیارد ریال در آذرماه 1397به سود 55 میلیارد ریال در آذرماه 1398 برسد. 

2

وی گفت: میزان سرمایه بانک 325 میلیارد تومان است که اصلا متناسب با زیان انباشته نیست و ما به کرات این موضوع را به دستگاه های تصمیم گیر و سهامداران گزارش دادهایم. البته در این زمینه کمیته ویژهای برای افزایش سرمایه بانکهای دولتی شکل گرفته است.

شیری توضیح داد: افزایش سرمایه ازمحل تجدید ارزیابیها این بانک را از شمولیت ماده 141 قانون تجارت خارج نمیکند و افزایش سرمایه از این محل کافی نیست، لذا بهدنبال آن هستیم تا از طریق اخذ مجوزهای قانونی از راههای دیگر برای افزایش سرمایه استفاده کنیم.

وی اعلام کرد: عمده تسهیلات پست بانک برای تامین سرمایه در گردش به ویژه در مناطق روستائی و کمتر توسعهیافته تخصیص داده شده و این درحالی است که هیچگونه اضافه برداشتی از بانک مرکزی نداشتیم.

وی با اشاره به تک رقمی شدن نسبت مطالبات به تسهیلات در این بانک نیز گفت: این نسبت درپایان سال 97 معادل 15درصد بود که در 9 ماهه امسال به 8/9 درصد کاهش یافته و برنامه داریم تا اسفندماه به رقم 7/7 درصد برسیم.

3

وی اظهارداشت: تعهد به مأموریت اصلی بهعنوان بانک توسعهای تخصصی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و روستائی کشور، حداکثرسازی سود برای خدمت به هموطنان و مشتریان به ویژه درمناطق روستائی، نهادینه کردن فرهنگ شفافیت در تمامی امور بانک بویژه امورمالی و اعتباری، برنامه محورکردن بانک در امور اجرائی و ارزیابی عملکرد از مهمترین پیشفرضهای پستبانکایران برای رسیدن به مدل سودآوری است.

شیری، رعایت ضوابط و مقررات بانک مرکزی به ویژه در نرخ سود، تمرکز بر فعالیت بانکی، پرهیز از بنگاهداری و واگذاری سرمایه گذاریهای محدود، تمرکز بر فعالیتهای کارمزدی و بهبود درآمدهای مشاع، افزایش منابع بانک بالاتر از رشد نقدینگی کشور و افزایش سهم منابع ارزانقیمت، سازماندهی امور عملیاتی بانک با خط قرمز عدم ایجاد بدهی به بانک مرکزی و اجتناب از عملکرد غیرمتعارف در پرداخت سود سپردهها را از دیگر پیشفرضهای این بانک برای رسیدن به سودآوری برشمرد.

وی با اشاره به اهتمام ویژه پستبانک ایران در توسعه فرهنگ بانکداری الکترونیک در روستاها و مناطق کمبرخوردار تصریح کرد: درحال حاضر بیش از 3 هزار دستگاه خودپرداز (ATM) و 105هزار دستگاه پایانهفروش (POS) این بانک درسطح کشور فعال است که به ترتیب 72 و 57 درصد آن در حوزههای روستائی فعال است.

وی با بیان افزایش 34درصدی درآمدهای 9 ماهه بانک و رشد حداقل هزینهها معادل 3درصد اعلامکرد: مبلغ حوالجات صادره و وارده ارزی طی 9 ماهه امسال 21 درصد کاهش داشته، اما از نظر مبلغ ضمانتهای صادره ارزی 54 درصد رشد داشته است.

4

شیری گفت: در 9 ماهه امسال پست بانک ایران 169 میلیون یورو در قالب 539 حواله ارزی صادر نموده و در این مدت 058/4 ضمانت نامه به مبلغ 806/4 میلیارد ریال صادر کرده است.

وی از کاهش 68 درصدی توقف هر دستگاه خودپرداز پست بانک ایران در 9 ماهه امسال خبرداد و گفت: ساعت توقف هر دستگاه خودپرداز این بانک از 189ساعت به 61 ساعت کاهش یافته است. همچنین در همین مدت موبایل بانک رشد 29 درصدی و اینترنت بانک نیز رشد 7 درصدی داشته است و با حدود 2 میلیون تراکنش روزانه، بخش اعظم تراکنشهای روستائی را بر عهده دارد.

5

شیری با بیان اینکه قیمت تمام شده پول برای بانک در 9 ماهه امسال 24 درصد کاهش یافته است افزود: هزینه تجهیز منابع در دوره مذکور  15درصد و هزینه غیرعملیاتی نیز 33 درصد کاهش داشته است.

 شیری گفت: قیمت سهام پست بانک ایران در سال 97 تنها 13درصد رشد داشت ولی امسال قیمت سهام این بانک رشد 195 درصدی را تجربه کرده است. 

6

وی اظهارداشت: درصورت اخذ مجوز بانک مرکزی، تعداد باجههای پست بانک ایران افزایش خواهد داشت و با توجه به راهاندازی باجه سیار در اصفهان به دنبال ایجاد باجههای سیار در سراسر کشور هستیم تا بتوانیم نیازهای هموطنان به ویژه در روستاها را مرتفع نمائیم.

 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید