سهم اندک پتروشیمی ها از الودگی عسلویه

کدخبر: ۳۱۹۳۰۸
شهرستان عسلویه قطب صنایع نفت، گاز و پتروشیمی کشور، با جمعیتی کمتر از 100 هزار نفر، همواره یکی از آلوده‌ترین شهرستان‌های ایران محسوب می‌شود.
سهم اندک پتروشیمی ها از الودگی عسلویه

به گزارش اقتصادنیوز؛ با توجه به استفاده صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران از تکنولوژی قدیمی فلر، آلودگی هوا در مناطقی مانند عسلویه تنها در صورت استفاده از تکنولوژی "نوفلر" تعدیل می‌شود. چندی پیش برخی از خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری محلی، گزارشی مبنی بر افزایش آلودگی هوای شهرستان عسلویه به دلیل نقص فنی فلر یکی بزرگترین پتروشیمی‌های ایران منتشر کردند. این در حالی است که آلودگی هوا در شهرستان عسلویه کم جمعیت با توجه به توسعه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در آن منطقه امری اجتناب ناپذیر بوده و نقص فنی یک روزه فلر یک پتروشیمی آنچنان تاثیری بر کاهش یا افزایش آلودگی هوای عسلویه ندارد.

80 درصد فلرهای عسلویه برای شرکت گاز است

شهرستان عسلویه از اواخر دهه 70 شمسی جزوی از منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس بوده و هم اکنون بیش از 12 هلدینگ پتروشیمی در این منطقه مشغول فعالیت هستند. اما نکته جالب درباره آلودگی هوای این منطقه، سهم کوچک پتروشیمی‌ها است. هم اکنون نزدیک به 80 درصد از فلرهای منطقه عسلویه متعلق به شرکت ملی گاز ایران بوده و سهم پتروشیمی‌های این منطقه از 279 هزار و 961 تن گاز فلر منتشر شده در سال 1397، تنها 8 درصد (حدود 22 هزار تن) است.

چرا نمی‌توان از تکنولوژی نوفلر استفاده کرد

بر اساس این گزارش، در بررسی‌های میدانی و مصاحبه با مدیران شرکت‌های پتروشیمی مستقر در شهرستان عسلویه، پس از اعمال تحریم‌های سنگین آمریکا علیه اقتصاد ایران، بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای تولیدی از جمله پتروشیمی‌ها، در تامین تجهیزات و قطعات های تک با چالش مواجه شدند. عدم پشتیبانی فنی تامین کنندگان خارجی (supplier) از قطعات و محدودیت‌های امنیتی که پتروشیمی‌ها ملزم به رعایت آن‌ها هستند، همه و همه موجب محدود شدن دسترسی ایران به تکنولوژی "نوفلر" و افزایش آلودگی هوا است.

ادامه راه و تبعات آن

جمهوری اسلامی ایران یکی از امضاکنندگان توافق پاریس (Accord de Paris) مصوب 12 دسامبر سال 2015 است و باید نسبت به کاستن انتشار گازهای گلخانه‌ای اقدام کند. عدم اجرای تعهدات ایران در این توافق، چالش‌های فراوانی را برای کشور از جمله تحریم‌های اقتصادی و سیاسی به همراه دارد.

بنا بر این گزارش، در حال حاضر هیچ یک از پتروشیمی‌های ایران از تکنولوژی نوفلر استفاده نمی‌کنند؛ این در حالی است که بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله قطر و امارات در حال استفاده از این تکنولوژی به منظور کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلودگی هوا هستند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید