مقایسه هزینه ثبت شرکت در ایران و سایر کشورها

کدخبر: ۳۱۹۸۳۴
قوانین و مقررات ثبت شرکت و به طبع، هزینه آن از کشوری با کشور دیگر متفاوت است.
مقایسه هزینه ثبت شرکت در ایران و سایر کشورها

ثبت شرکت به عنوان یکی از بهترین و مطمئن ترین روش های راه اندازی کسب و کار، در تمامی دنیا مستلزم طی مراحل قانونی و پرداخت هزینه ثبت شرکت می باشد.

قوانین و مقررات ثبت شرکت و به طبع، هزینه آن از کشوری با کشور دیگر متفاوت است. برخی از کشورها در رابطه با این امر، قوانین سخت گیرانه ای دارند و برخی دیگر در تلاشند تا با کاهش بوروکراسی و قوانین دست و پا گیر، مراحل ثبت شرکت را برای متقاضیان آسان تر نمایند.

از مقایسه شرایط، مراحل و هزینه های ثبت شرکت می توان دریافت که کدام کشورها در پی جذب نیرو و سرمایه گذاران داخلی و خارجی، قوانین مناسب تری را به ثبت رسانده اند. بنابراین در این مطلب برآنیم تا هزینه های ثبت شرکت را در چند کشور انتخابی با کشورمان ایران مقایسه نماییم.

اما هنگامی که صحبت از هزینه ثبت شرکت در میان باشد معمولاً نمی توان اعداد و ارقام دقیقی از آن ارائه نمود، چراکه هزینه های ثبت شرکت با توجه به موارد بسیاری ممکن است متفاوت باشد؛ عواملی مانند نوع شرکت، موضوع فعالیت و تنوع  آن، تعداد و روابط شرکاء و... . بنابراین هزینه هایی که در این مطلب بدان اشاره می گردد ممکن است با توجه به عوامل بسیاری متفاوت باشد.

هزینه ثبت شرکت در کشور ترکیه:

نخستین کشوری که هزینه ثبت شرکت را در آن بررسی خواهیم نمود کشور ترکیه است، چراکه اخیراً تبلیغات گسترده ای برای جذب سرمایه گذاران کرده است و در حال حاضر تعداد بسیاری از ایرانیان جهت تحصیل، کسب و کار، زندگی و... کشور ترکیه را انتخاب نموده اند.

در کشور ترکیه آمار ثبت شرکت بسیار بالاست چون افراد برای راه اندازی هرگونه کسب و کار اعم از رستوران، کافه، سالن زیبایی و … تا کسب و کارهای وسیع تر می بایست در ابتدا شرکت به ثبت برسانند. پس از ثبت شرکت در ترکیه، مجوز کار به صاحب آن داده می شود. با دریافت این مجوز می توان آزادانه به این کشور رفت و آمد نمود و با گذشت پنج سال از راه اندازی این کسب و کار، اقامت دائم این کشور را نیز دریافت نمود.

انواع شرکت قابل ثبت در کشور ترکیه عبارتند از :

  • شرکت با مسئولیت محدود (لیمیتد)

  • شرکت شخصی یا شاهس

  • شرکت آشه یا هلدینگ

با توجه به متفاوت بودن هزینه ثبت شرکت برای قالب های متفاوت، در ادامه هزینه ثبت شرکت با مسئولیت حدود را در کشور ترکیه بررسی خواهیم نمود:

شرکت با مسئولیت محدود در کشور ترکیه با سرمایه اولیه حداقل ۱۰۰ هزار لیر ترکیه  قابل ثبت است که در صورتی که متقاضی قصد اخذ اقامت در این کشور را داشته باشد، سرمایه اولیه شرکت میبایست ۱۰۰ هزار لیر ترکیه در نظر گرفته شود که مبلغ  ۲۵% آن در حساب شرکت موجود باشد. این مبلغ پس از اتمام مراحل ثبت شرکت و دریافت روزنامه رسمی قابل برداشت است. علاوه بر سرمایه اولیه، انجام پروسه ثبت شرکت با مسئولیت محدود در کشور ترکیه چیزی در حدود ۷ تا ۱۲ هزار لیر که چنانچه اشاره گردید با توجه به موراد بسیاری از جمله تعداد شرکاء متغیر است.

هزینه های ثبت شرکت در کشور کانادا:

یکی دیگر از کشورهای مهاجر پذیری که ایرانیان بسیاری برای تحصیل، کار، ازدواج و سرمایه گذاری آن را انتخاب نموده اند کشور کانادا می باشد. این کشور با توجه به وسعت بسیار آن در مقابل جمعیت کم، منابع طبیعی و رشد اقتصادی عالی مقصد بسیار مناسبی برای ثبت شرکت و سرمایه گذاری و همچنین اقامت می باشد.

این کشور نیز با توجه به جمعیت کم خود همواره به نیروی کار متخصص نیاز دارد. قوانین ثبت شرکت در این کشور چندان سخت کیرانه طراحی نشده است و مهمترین بخش آن ارائه یک طرح یا بیزینس پلن موفق می باشد که دولت این کشور را قانع نمایند که این کسب و کار برای کشورشان مفید و سود آور خواهد بود.

کشور کانادا از 11 ایالت تشکیل شده است که قوانین، مراحل و هزینه های ثبت شرکت در هریک متفاوت است. اما بطور کلی می توان گفت که هزینه ثبت شرکت در کانادا چندان گران نیست. البته با ارائه بیزینس پلن و با توجه به نوع فعالیتی که در این طرح معرفی شده است میزان سرمایه گذاری در این کشور تعیین می گردد. کمترین مبلغ سرمایه گذاری در کانادا برای سرمایه اولیه شرکت ثبت شده، مبلغ 100،000 دلار می باشد.

هزینه های ثبت شرکت نیز چنانچه اشاره گردید با توجه به ایالات مختلف آن ممکن است متفاوت باشد. بطور مثال:

هزینه ثبت شرکت در ایالت اونتاریو، 360 دلار؛ در ایالت  آلبرتا، 450 دلار؛ در ایالت بریتیش کلمبیا، 350 دلار؛ در ایالت کبک، 326 دلار و در ایالت نووا اسکوتیا، 337 دلار می باشد.

هزینه های ثبت شرکت در کشور مالزی:

یکی دیگر از کشورهایی که بنا بر آمارها ایرانیان بسیاری در آن اقدام به ثبت شرکت نموده اند کشور مالزی می باشد. این کشور پیشرفته ی آسیایی با اکثریت جمعیت مسلمان و اقتصاد رو به رشد مقصد مناسبی برای ثبت شرکت و راه اندازی کسب و کار می باشد.

در این کشور جهت ثبت شرکت، معرفی شریک مالزیایی اجباری می باشد و در صورتی که متقاضان ثبت شرکت مایل به معرفی شریک مالزیایی نباشند می بایست شرکتی با سرمایه اولیه پانصد هزار رینگیت مالزی به ثبت برسانند.

سرمایه تعیین شده که در بدو تأسیس عنوان شده است می بایست به این کشور منتقل گردد. البته این امر می تواند در یک مرحله انجام نگیرد و در عرض حسابرسی های هر ساله شرکت لحاظ گردد.

ثبت شرکت در مالزی چندان پیچیده نیست و بنا بر مصوبه سال 2019 کلیه هزینه ثبت شرکت در مالزی با هر مقدار سرمایه که عنوان شود حدود 3500 رینگیت در نظر گرفته شده است.

هزینه های ثبت شرکت در ایران:

بنا بر قوانین تجارت ایران، شرکت ها در این کشور در هفت قالب تجاری متفاوت به ثبت می رسند که این قالب ها عبارتند از:

شرکت سهامی، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی، شرکت مختلط غیر سهامی، شرکت مختلط سهامی، شرکت نسبی، شرکت تعاونی تولید و مصرف.

در این میان دو قالب ثبت شرکت با مسئولیت محدود و شرکت سهامی خاص بیشترین درخواست ثبتی را به خود اختصاص داده اند.

در رابطه با هزینه ثبت شرکت در ایران چنانچه بارها اشاره گردید این هزینه ها می توان با توجه به فاکتورهای بسیاری متفاوت باشد. بطور مثال هزینه ثبت یک شرکت که در قالب با مسئولیت محدود با سرمایه اولیه یک میلیون ریال به ثبت رسیده است با هزینه ثبت شرکت مشابه با سرمایه اولیه ده میلیون ریال متفاوت است.

همچنین تعدادشرکاء، موضوع فعالیت شرکت، مجوزی بودن یا نبودن آن نیز می تواند هزینه های ثبت شرکت را تغییر دهد. همچنین در صورتی که امور ثبت شرکت توسط وکیل به انجام برسد هزینه حق الوکاله نیز یکی از عوامل مؤثر در تغییر قیمت ثبت شرکت خواهد بود.

بطور مثال هزینه های قانونی یک شرکت با مسئولیت محدود با سرمایه اولیه یک میلیون ریال به شرح ذیل می باشد:

1. هزینه تنظیم اساسنامه واظهارنامه واوراق ثبتی : 50000ریال

2. هزینه حق الدرج 140000ریال

3. هزینه حق الثبت 12000ریال

4. هزینه روزنامه رسمی 150000ریال

5. پوشه وگیره 10000ریال

6. تعین نام 40000 ریال

7. حق الوکاله 250000ریال

جمع کل 1000000ریال  

8. پلمب دفاتر (اوراق -دفتر کل وروزنامه+ فیش)  (اختیاری) 150000ریال

9. مهر شرکت ( اختیاری) 100000ریال

با بررسی هزینه های مثال فوق و مقایسه آن با هزینه ثبت شرکت در سایر کشورها می توان دریافت که پروسه ثبت شرکت در ایران با هزینه بسیار کمتری انجام می شود. خصوصا در حال حاضر و با توجه به افزایش قیمت ارزهای خارجی این تفاوت قیمت بارز تر است.

 در پایان از همراهی شما عزیزان صمیمانه سپاسگذاریم.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید