بررسی پتانسیل های سودسازی شرکت شرکت صنعت شهداب ناب خراسان (غشهداب)

کدخبر: ۳۲۳۳۱۱
یک کارشناس بازار سرمایه وضعیت سودسازی شرکت شهداب ناب خراسان در سال جاری را بررسی و نسبت P/E تحلیلی این زیرمجموعه هلدینگ تبرک را برآورد کرد.
بررسی پتانسیل های سودسازی شرکت شرکت صنعت شهداب ناب خراسان (غشهداب)

حسین مهربان در تحلیلی از زیرمجموعه هلدینگ تبرک اعلام کرد: این شرکت از گروه مواد غذایی شرکت های بورسی در زمینه تولید رب و سس گوجه فرنگی بوده و عمده محصولات اصلی شامل رب گوجه فرنگی، انواع سس و محصولات مزروعی است.

اخیرا "غشهداب" اعلام کرده قصد افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارد و طی روزهای اخیر این سهم مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته است. معمولا افزایش سرمایه از این محل در بازار ایران در شرکت هایی که زیان ساز هستند اتفاق می افتد و محرک افزایش قیمت آن ها می شود.

اما این نماد از جمله شرکت هایی است که وضعیت عملیاتی و بنیادی مناسبی نیز دارد. در این تحلیل ، وضعیت سود سازی شرکت در سال ۹۸ بررسی می شود و در این میان باید این موضوع را در نظر داشت که سود این شرکت به تنهایی معیار درستی از عملکرد آن نیست و باید عملکرد زیر مجموعه اصلی آن یعنی شرکت کشت و صنعت بهاران گلبهار با نماد "غبهار" را نیز مورد بررسی قرار داد و به اصطلاح سود تلفیقی آن را محاسبه کرد.

بررسی وضعیت عملیاتی "غشهداب"

در نمودار زیر مقدار تولید و فروش شرکت در سال ۹۷ ، تولید و فروش واقعی ده ماهه و تخمین فروش سال ۹۸ نشان داده شده است. محصولات اصلی شرکت رب گوجه فرنگی، انواع سس، و محصولات زراعی است. بر اساس این نمودار وضعیت شرکت در گروه سس طی ۱۰ ماه گذشته بطور متعادل پیش رفته است و انتظار می رود تا انتهای سال بتوان به فروش مقداری سال گذشته دست پیدا کرد.

در گروه رب اما تولید از وضعیت ویژه ای برخوردار است. شرکت طی ۱۰ ماه سال جاری ۲۲ هزار تن تولید داشته در حالی که در ۱۲ ماهه سال قبل ۱۴ هزار تن تولید داشته است. این موضوع یک موجودی کالای ارزشمند در اختیار شرکت گذاشته است. مقدار فروش رب در سال گذشته ۱۳ هزار تن بوده که تا انتهای دی سال جاری ۹۵۰۰ تن از آن پوشش داده شده است.

لذا انتظار می رود شرکت بتواند در سطح سال گذشته از گروه رب فروش داشته باشد. باید به این نکته اشاره کرد بطور کلی عملکرد تولید و فروش ماهانه شرکت منظم نیست و نمی توان بصورت خطی آن را تخمین زد. این موضوع جزء ویژگی های شرکت های وابسته به محصولات کشاورزی است. لذا باید عملکرد این شرکت ها را بصورت دوره ای مقایسه کرد.

در گروه محصولات مزروعی شرکت در سال جاری از پیشرفت بسیار خوبی برخوردار بوده و توانسته ۳۸ هزار تن محصول به فروش برساند که در مقایسه با فروش ۲۳ هزار تنی سال گذشته از وضعیت بسیار خوبی برخوردار است.

شهداب

در مجموع شرکت در 9 ماهه سال جاری موفق به ثبت فروش 207 میلیارد تومانی شده است. بر اساس گزارش 9 ماهه با احتساب حاشیه سود ناخالص 25 درصدی و 23 میلیارد تومان درآمد غیر عملیاتی از محل سرمایه گذاری ها توانسته 48 تومان سود برای هر سهم گزارش کند. با احتساب عملکرد شرکت بهاران گلبهار، سود تلفیقی "غشهداب" طی 9 ماهه سال جاری در حدود 60 تا 65 تومان برای هر سهم خواهد بود.

برای محاسبه سود "غشهداب" در کل سال 98 فرض شد، 13 هزار تن رب و 8500 تن سس به فروش برسد که این موضوع امکان دستیابی به درآمد عملیاتی 270 میلیارد تومانی برای سهم میسر می کند. این فروش عملیاتی با در نظر گرفتن حاشیه سود ناخالص 25 درصدی و بااحتساب سایر کسورات، می تواند منجر به سود 60 تا 70 تومانی برای هر سهم "غشهداب" در سال 98 شود (بدون احتساب سود "غبهار").

در محاسبه این سود درآمدهای غیر عملیاتی برای کل سال 98 معادل مقدار گزارش شده در 9 ماهه در نظر گرفته شده است. این در حالی است که در واقعیت احتمال افزایش این عدد و در نهایت افزایش سود سازی شرکت بسیار زیاد است. به عنوان نمونه شرکت 9 بهمن از محل فروش سهام "غبهار" حدود 8 میلیارد تومان درآمد کسب کرده است.

برای محاسبه سود احتمالی "غشهداب" در سال جاری باید سود بهاران گلبهار را نیز در عملکرد آن منظور کرد. وضعیت سود سازی بهاران گلبهار بصورت ویژه ای نسبت به سال گذشته پیشرفت داشته است. "غبهار" در 9 ماهه سال جاری حدود 23 میلیارد سود خالص داشته که نسبت یه دوره مشابه سال قبل با پیشرفت 230 درصدی روبرو بوده است.

لذا با فرض سود خالص 30 میلیارد تومانی شرکت بهاران گلبهار در سال جاری می توان انتظار داشت شرکت شهداب ناب خراسان در تلفیقی به سودی در محدوده 85 تا 100 تومان برای هر سهم در سال جاری دست پیدا کند. با در نظر گرفتن قیمت 860 تومانی "غشهداب" در بازار، P/E تحلیلی سهم در محدوده 9 مرتبه خواهد بود. اگر P/E "غشهداب" را با سایر شرکت های صنعت غذایی مقایسه کنیم خواهیم دید که از جامانده های گروه است و در حال حاضر کمترین P/E تحلیلی را دارد.

مخاطبان به این نکته توجه داشته باشند که مطالب فوق ، صرفا نظرات نگارنده بوده و و نباید مبنای خرید و فروش قرار گیرد. لذا در صورت قصد انجام معامله، افراد باید با تحلیل شخصی اقدام کنند .

 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید