نواوری یک استارتاپ در ارائه غرفه های مجازی

کدخبر: ۳۲۳۶۸۴
گروه بنگاهها: یک شرکت نواور ایرانی موفق شده تا با ارائه غرفه های مجازی به عرضه و تقاضا برای کالاهای مورد نیاز مردم گام بزرگی بردارد.

مسعود توکلی زاده مدیر مالی باسلام با اعلام این مطلب به اقتصاد نیوز گفت:همه کسانی که سراغ سایت «باسلام» می‌روند یا می‌خواهند غرفه بگیرند و محصولات‌شان را آنجا عرضه کنند، یا مشتری هستند و دنبال خرید محصولی متنوع و ناب از گوشه‌ای از کشور می‌گردند. برای هر دوی افراد این گروه، احتمالا علاوه‌ بر کیفیت کالاهای عرضه شده، مهم‌ترین نکته اطلاع از چند و چون حساب کتاب‌های مالی در این بازار کسب‌وکارهای خانگی و محلی است. 

وی افزود:پروسه عملیات مالی در باسلام با شروع سفارشات آغاز می‌شود. سفارش‌های باسلام از دو دسته سفارش‌های سالم و سفارش‌های ناسالم تشکیل می‌شوند.  و  تا این لحظه 96 درصد سفارش‌های باسلام، سفارش‌های سالم بوده و بدون هیچ مشکلی به مقصد رسیده‌اند.

 توکلی زاده گفت:وقتی فردی کالایی را در سایت می‌بیند، خرید می‌کند و پول به حساب با سلام می‌آید، غرفه‌دار از پیامی که در اپلیکیشن یا از طریق پیامک برای او ارسال می‌شود، از خرید مطلع شده و کالا را آماده و برای مشتری ارسال می‌کند. درصورتی که این سفارش به طور کامل و بی‌نقص و سالم به دست مشتری برسد و مشتری از سفارش اعلام رضایت کند، این سفارش در دسته سفارش‌های سالم قرار گرفته، برای غرفه‌دار در اپلیکیشن پیغامی می‌رود که مبلغ خریداری شده از غرفه او، با او تسویه خواهد شد و  با سلام در موعد مقرر با غرفه‌دار تسویه می‌کند. 

وی افزود:نکته اما اینجاست که ممکن است مشتری بعد از دریافت محصول اعلام رضایت نکند و هیچ واکنشی به خرید انجام شده نشان ندهد. از آنجایی که طبق قانون تجارت‌ الکترونیک ایران مشتری‌ها تا ۷ روز فرصت دارند کالا را به هر دلیلی به فروشنده برگردانند، به همین دلیل «باسلام» برای دریافت نظر مشتریانی که رضایت‌شان را ثبت نکرده‌اند به مدت ۷ روز صبر می‌کند و درصورتی که مشتری نظر خاصی ندهد، باسلام به صورت اتوماتیک گزینه رضایت را ثبت و مبلغ مورد نظر را برای غرفه‌دار واریز می‌کند. 

مدیر مالی با سلام گفت:وقتی کالایی به دست مشتری نرسیده، کم رسیده، ناقص رسیده یا کالا خلاف تصویر موجود در سایت بوده، باسلام این سفارش را به عنوان «سفارش ناسالم» می‌شناسد. از آنجایی که هدف باسلام جلب رضایت مشتری است،  برای این شرایط تیمی به اسم «اتاق رضایت» در نظر گرفته که سعی می‌کنند رضایت مشتری را جلب کنند. سوال اینجاست که تیم رضایت برای جلب رضایت مشتری چه می‌کند؟  اگر کالایی ناقص به دست مشتری رسیده باشد، تیم رضایت در ازای بقیه آن، ووچر یا کپنی به مشتری می‌دهد تا رضایت مشتری را جلب کند. یا این امکان را در اختیار مشتری قرار می‌دهد که در صورت نارضایتی، به هزینه غرفه‌دار کالا را مرجوع کند. اگر رضایت خریدار کسب نشود، پولی برای غرفه‌دار واریز نشده و پول به خریدار عودت داده می‌شود. 

وی در پاسخ به این سوال که پول‌ مشتری چگونه به او برگردانده می‌شود گفت:

هر مشتری در باسلام بعد از ساختن اکانت یا همان حساب کاربری، کیف پولی دارد. این کیف پول دو بخش دارد؛ یک اعتبار نقدی یعنی پولی که در درگاه بانکی پرداخت شده است و یک اعتبار غیرنقدی؛ یعنی هدایایی که باسلام به مشتری خود داده است. این اعتبار از راه‌های مختلفی ساخته می‌شود؛ وقتی مشتری ، شخص دیگری را به باسلام دعوت کند یا مثلا هدیه‌ای که باسلام به مناسبت عید یا هرچیز دیگری برای مشتریانش در نظر می‌گیرد. اعتبار غیرنقدی همان‌طور که از اسمش مشخص است، پول نقد نیست؛ یعنی مشتری می‌تواند با آن خرید کند اما هیچ وقت نمی‌تواند آن را نقد کند. در حساب مشتری  کاملا مشخص است که چقدر حساب نقدی و چه میزان حساب اعتباری دارد. برای حساب نقدی مشتریان یک دکمه درخواست وجه است که در صورت استفاده از آن بالافاصله و ۲۴ ساعت بعد پول به حساب او واریز می‌شود. یعنی اگر مشتری نخواهد مجددا از باسلام خرید کند، درخواست داده و پول برای او واریز می‌شود. 

وی در پاسخ به این سوال که کارمزد باسلام چقدر است افزود:احتمالا برایتان سوال پیش می‌آید که باسلام چه نفعی از این ماجرا می‌برد. از هر پولی که جا به جا می‌شود، سهمی از آن برای باسلام است و سهمی هم برای غرفه‌دار. درصد کارمزد باسلام عددی بین یک تا ۹ درصد است. این درصد به عوامل زیادی از جمله قدمت غرفه‌دار، میزان فروش او ، خدماتی که به مشتری ارائه می‌کند و غیره بستگی دارد. کارمزد باسلام برای سفارش‌هایی که سبد خریدشان ۲میلیون تومان از یک غرفه‌است، یک درصد است. اگر این سفارش یک میلیون تومان باشد؛ ۲درصد کارمزد به باسلام تعلق می‌گیرد. اگرغرفه‌دار از سال ۹۷ به قبل با باسلام همکاری کند، ۵درصد کارمزد در نظر گرفته می‌شود و اگر غرفه دار بعد از سال ۹۷ شروع به همکاری کرده باشد، ۹درصد کارمزد سهم باسلام است. اما با سلام با تمامی غرفه‌دارانش این قرار را گذاشته‌ که اگر تعهد بدهند که یک مقدار مشخصی را می‌فروشند (هر عددی)، درصدهای کارمزد باسلام کاهش پیدا می‌کند. همچنین اگر غرفه‌داری دکمه ارسال رایگان را فعال کند، ۳درصد کارمزد از او گرفته می‌شود. 


 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید