تحلیل مدیرعامل گروه مالی ملت از عرضه سهام شستا در بورس*

کدخبر: ۳۳۳۲۴۹
گروه بنگاه ها - مدیرعامل گروه مالی ملت گفت : عرضه سهام شستا در بورس توسعه نظارت همگانی، عمق بخشیدن به بازار سرمایه، شفافیت در ارائه اطلاعات، رویکرد و عملکرد این بنگاه معظم اقتصادی را در پی خواهد داشت.
تحلیل مدیرعامل گروه مالی ملت از عرضه سهام شستا در بورس*

علیرضا ابراهیم پور در گفت و گو با دنیای اقتصاد گفت: در یک اقتصاد دولتی هرچه از بخش دولتی اقتصاد کاسته شده و بر بخش خصوصی اقتصاد افزوده گردد به همان میزان بر پویائی و کارائی منابع ملی افزوده خواهد شد. وی افزود: بنابراین از منظر اقتصاد کلان این وضعیت اتفاقی مثبت و ارزش آفرین قلمداد می گردد.

ابراهیم پور با بیان اینکه شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) در حال حاضر بعنوان یک هلدینگ بزرگ اقتصادی، بخش اعظمی از ثروت ملی و قسمت مهمی از فعالیت های اقتصادی و تولیدی کشور را در اختیار دارد. ادامه داد : ارزش این ثروت ملی و تاثیری که بر درآمد ملی و سایر مولفه های اقتصاد کلان می گذارد تا کنون به دشواری رصد، شناسائی و ارزیابی شده است، ولیکن ورود شستا به بورس بدون شک بسان زدودن ابرهای ابهام از فعالیتهای شرکت مادر و شرکتهای زیرمجموعه است و منبعد ابزار لازم در اختیار فعالان بازار سرمایه و به تبع آن سیاستگذاران اقتصادی برای ارزیابی صحیح از عملکرد شستا قرار خواهد گرفت.

مدیر عامل گروه مالی ملت با اشاره به اینکه  یکی از مهمترین مزیت های ورود شرکت ها و واحدهای تولیدی و اقتصادی به بورس، الزام این مجموعه ها به شفافیت در ارائه اطلاعات، رویکرد، عملکرد و نتایج فعالیتها است. خاطرنشان کرد: هرچند نهاد ناظر در ایفای نقش و دستیابی به شفافیت قابل قبول و استقرار ابزارهای الزام آور برای تحقق اهداف مدنظر هنوز راهی طولانی در پیش دارد ولی نمی توان اقدامات صورت گرفته و گامهای بلندی که تاکنون در این مسیر برداشته شده است را نیز نادیده گرفت. 

ابراهیم پور گفت : قطعاً ورود شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی(شستا) به بورس و نظارت نهاد ناظر بر ارائه اطلاعات بصورت منظم و کنترلهای چندگانه و تحلیل فعالان اقتصادی و بازار سرمایه از آمارها و صورت های مالی منتشره بر شفافیت عملکرد این بنگاه معظم اقتصادی خواهد افزود و حتی می تواند در چارچوب عملکردی مناسب نقش هدایت گری نقدینگی بازار سهام را برای آن هلدینگ به ارمغان آورد.

وی افزود : در این راستا از توسعه همگانی و عمومی بر شرکت های پذیرفته شده در بورس نیز نمی توان غافل شد سالها واحدهای اقتصادی از جمله شستا از محل منابع مالی اقشار حقوق بگیر و بازنشسته به دور از چشم صاحبان اصلی آن و بدون کوچکترین دخالتی از سوی آنان توسط منصوبین دولتی اداره می شدند.

او ادامه داد : این درحالی است که واگذاری سهام شرکتها و نهادهای دولتی و نیمه دولتی به بخش خصوصی واقعی در قالب سرمایه گذاران و سهامداران جدید در سطح کلان به مفهوم دخیل دانستن آنها در امر تصمیم گیری در چارچوبهای قانونی (قانون تجارت و..) خواهد بود. 

ابراهیم پور با اشاره به اینکه افراد به اندازه دارائی سهام در اختیار حق رای دارند و می توانند منجر به اخذ تصمیمات بهینه و بهبود عملکرد شرکتها شوند.  افزود: حال که به واسطه اقدامات حرفه ای و تلاش های صورت گرفته از سوی مدیران حاضر در مجموعه شستا زمینه ورود این بنگاه بزرگ اقتصادی در مقطع کنونی به بورس فراهم آمده می بایست با نگاهی مثبت به موضوع نگریست و توسعه نظارت همگانی و ارزیابی عملکرد این هلدینگ از سوی فعالان بازار سرمایه و متخصصان اقتصادی بر مبنای گزارشهای مندرج در کدال و انتشار صورتهای مالی و برگزاری مجامع و افزایش نقش بازار سرمایه در کلیت اقتصاد را در این رابطه مد نظر قرار داد. 

وی ادامه داد: از طرف دیگر یکی از ویژگیهای بازار سرمایه کشورمان کم عمق بودن آن است و این موضوع ممکن است بعضاً باعث بروز فعالیتهای سفته بازی و یا نگرانی فعالان بازار سرمایه از حبابی شدن قیمتها شود، لذا هرچه بر تعداد شرکتهــای بزرگ اقتصادی پذیرفته شده در بورس (مانند شستا) افــزوده شود می تواند بر افزایش میزان سهام در گردش و عمق بخشیدن به بازار مؤثر بوده و ابهامات و نگرانیهای مورد نظر را بکاهد.

مدیر عامل گروه مالی ملت گفت: واگذاری سهام شستا در بورس علیرغم مزیتهای تعریف شده برای شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی نیز از منظر امکان تامین منابع مناسب کم هزینه بسیار حائز اهمیت است.

تصور نمائید که شستا بدون ورود به بورس با چه دشواری می بایست بخشی از دارائیهای عظیم خود را با توجه به مقتضیات و نیازمندیهای موجود و با رعایت تمامی ضوابط و مقررات قانونی واگذار و تبدیل به نقدینگی نماید. 

به گفته ابراهیم پور در گستره فعالیتهای اقتصادی بهره مندی از چنین فرصتهائی یکی از مهمترین عوامل در موفقیت یک واحد اقتصادی می باشد. تبدیل به اوراق بهادار شدن دارائی عظیمی همچون شستا امکان بی بدیلی را در اختیار سهامداران این هلدینگ برای دسترسی به نقدینگی و ایفای تعهدات خود در قبال ذینفعان قرار خواهد داد. 

وی گفت : این در حالیست که با پذیرش و عرضه سهام یک شرکت در بورس، سهام ایجاد شده می تواند در وثیقه تسهیلات دیگری قرار گیرد و تضامین لازم جهت تسهیلات به صورت مضاعف در جهت انجام تعهدات جاری و معوق میسر خواهد شد.

ابراهیم پور  یاد آور شد: با ورود ذینفعان جدید پس از عرضه سهام هر شرکتی در بورس و تغییر ترکیب سهامداران شرکت و همچنین تغییر محیط قانونی فعالیت و شفاف تر شدن عملکرد بدلیل الزامات پذیرش و .. عملکرد مدیران شرکت بصورت دوره ای مورد ارزیابی و سنجش قرار خواهد گرفت و در نهایت در مجامع پیشنهادات و انتقادات سهامداران و فعالان بازار سرمایه در مسیر صحیح ارتقاء عملکرد شرکتها بکار گرفته خواهد شد. 

او در پایان ابرازامید آوری کرد : ورود شستا به بورس نقطه عطفی برای ورود سایر شرکتهای بزرگ دولتی و نیمه دولتی به بازار سرمایه در سال جاری باشد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید