کارآفرینان بزرگ دنیا چگونه ثروتمند شدند؟

کدخبر: ۲۰۶۳۲۹
شاید در عصر جدید، ما بیش از هر زمان دیگر به کسب ثروت فکر می‌کنیم. این امر احتمالا با وجود این حقیقت که پس‌انداز کردن در شرایط فعلی بسیار دشوار است، بیش از پیش سخت به نظر می‌رسد. نه‌تنها افراد مصمم هستند که ثروت خود را در کوتاه‌مدت ایجاد کنند، بلکه به شدت علاقه‌مند هستند که بدانند ثروتمندترین افراد و مالکان کسب‌و‌کار در جهان چگونه به این ثروت دست یافته‌اند. با در نظر گرفتن این موضوع در ذهن، تصور می‌کنیم که دریافتن این نکته که چگونه بزرگ‌ترین و موفق‌ترین کارآفرینان درآمد کسب‌ می‌کنند جذاب خواهد بود.
کارآفرینان بزرگ دنیا چگونه ثروتمند شدند؟
نویسنده: نویسنده: Zak Goldberg
مترجم: مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

وارن بافت ( مالک شرکت برکشایر هاتاوی)

با وارن بافت شروع می‌کنیم؛ کارآفرین، بازرگان و سرمایه‌گذاری که ثروتش معادل 6/ 75 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و در حال حاضر، به‌عنوان سومین مرد ثروتمند جهان شناخته شده است. در حقیقت، او تاکنون یکی از موفق‌ترین سرمایه‌گذاران بوده که اولینسهام خود را در سن ۱۱ سالگی خریداری کرده است و تنها دو سال بعد یک اظهارنامه مالیاتی پرداخت کرد. شرکت هلدینگ او «برکشایر هاتاوی» به‌عنوان یک شرکت هلدینگ و خوشه‌ای آمریکایی، در حال حاضر مالک حدود ۶۰ شرکت- از جمله برند بسیار محبوب Dairy Queen- است. زندگی حرفه‌ای بافت می‌تواند به عنوان یک انگیزه قوی در تلاش شما برای موفقیت پایدار عمل کند.

 

جف بزوس (مدیر ارشد آمازون)

مدیر ارشد اجرایی آمازون، جف بزوس، امسال ثروتمندترین فرد جهان شد؛ چرا که ارزش سهام شرکت او به بیش از 57درصد افزایش یافت و ارزش خالصی افزون بر 100 میلیارد دلار برای او به‌جا گذاشت. گرچه بزوس علایق متنوعی را دنبال می‌کند، اما بخش وسیعی از درآمدش را از تجارت الکترونیک به‌دست آورده است و شرکت او، آمازون، در این حوزه تسلط یافته و اولین شرکت بخش خصوصی به شمار می‌رود که ۱۰۰ میلیارد فروش سالانه دارد. با توجه به اینکه سهام غول‌های خرده‌فروشی در کوتاه‌مدت به‌طور صعودی بالا می‌رود، بزوس احتمالا حتی ثروت بیشتر و قابل‌توجه‌تری را به‌دست آورد.

 

لری الیسون (رئیس غیراجرایی هیات‌مدیره اوراکل)

لری الیسون یکی از اولین کارآفرینانی بود که از سال 1977 با شرکت نرم‌افزاری اوراکل از رشد تکنولوژی استفاده کرد و به ثروت دست یافت. این شرکت از یک نیاز رو به‌ رشد برای پایگاه‌های داده مدیریت ارتباط با مشتری حمایت کرده بود و به این ترتیب به یک بازیگر کلیدی در بازار تکنولوژی جهانی تبدیل شد.

اکنون الیسون به عنوان رئیس غیراجرایی هیات‌مدیره اوراکل با ثروت خالصی حدود ۱/ ۶۲ میلیارد دلار خدمت می‌کند. بسیار جالب است که ثروت او به لطف شرکت‌هایی که به سمت سخت‌افزار و محاسبات ابری حرکت کرده‌اند، تا حدود ۱۰ میلیارد دلار طی سال گذشته افزایش یافته است. ما به‌طور قطع انتظار داریم که الیسون در سال‌های آینده به ثروت بیشتری دست یابد؛ به‌خصوص اینکه اکنون اوراکل موفق به خرید سان مایکروسیستمز به قیمت ۴/ ۷ میلیارد دست شده است. (Sun Microsystems شرکت سازندهرایانه و نرم‌افزاری که توسط شرکت اوراکل خریداری شد.)

 

آمانسیو  اور تگا ( مؤسس شرکت ایندیتکس)

مورد بعدی در فهرست ما یکی از موفق‌ترین کارآفرینان خرده‌فروشی در جهان و مردی است که در دنیای پرچالش مد توانست به موفقیت برسد. اکنون اورتگا با ۸۱ سال سن، هنوز فردی قدرتمند محسوب می‌شود؛ ثروت خالص او ۶/ ۷۷ میلیارد دلار برآورد می‌شود و بعد از مرگ اینگوار کامپارد، موسس ایکیا، به‌عنوان ثروتمندترین فرد در اروپا شناخته شده است. او علاوه‌بر این، به عنوان چهارمین مرد ثروتمند جهان رتبه‌بندی شده است. او در گروه مد ایندیتکس یک امپراتوری تشکیل داده است که به‌خاطر زنجیره برند زارا و فروشگاه‌های آنلاین و آفلاین آن شناخته شده است. همچنین احتمالا ثروت او در سال ۲۰۱۸ به رشد تدریجی ادامه ‌دهد.

 

کارلوس اسلیم​

اگر موفقیت یک کارآفرین را بتوان با آمار و ارقام توضیح داد، آن شخص کارلوس اسلیم مکزیکی است. این فرد پرنفوذ در حال حاضر مالکیت ۴۰ درصد بورس سهام مکزیک را در اختیار دارد و ارزش خالص دارایی‌های او ۷/ ۷۰ میلیارد دلار، معادل ۶ درصد تولید ناخالص داخلی مکزیک است. هفتمین فرد ثروتمند جهان، در حال حاضر دارایی خود را از تعدادی بخش‌های متغیر از جمله رسانه‌های اجتماعی، آموزش، املاک و مستغلات، انرژی، تکنولوژی پیشرفته و خدمات مالی به‌دست آورده است. گرچه او مانند وارن بافت، ثروت اولیه خود را به پشتوانه تجارت بازار مالی و پیش از استفاده از پس‌اندازهای شخصی ۴۰۰ هزار دلاری‌اش (که آن را به سختی به‌دست آورده بود)، برای شروع اولین فعالیت اقتصادی به‌دست آورد. این کارآفرین به الگویی بزرگ برای هر فردی که می‌خواهد در یک مسیر پایدار به ثروت‌اندوزی بپردازد تبدیل شده است. بنابراین به‌رغم سقوط از جایگاه ثروتمندترین فرد جهان در سال ۲۰۱۳، با رشد امپراتوری‌اش او به پیشرفت ادامه می‌دهد. نگاهی به ثروتمندترین و موفق‌ترین کارآفرینان و چگونگی کسب ثروت توسط آنها انداختیم. البته کارآفرینان بیشتری هستند که می‌توانیم از آنها روش‌های ثروت‌اندوزی را بیاموزیم؛ توانایی این افراد در ایجاد ثروت باید به‌عنوان انگیزه‌ای برای هر فردی که می‌خواهد شرایط خود را در سال ۲۰۱۸ بهبود دهد، باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک