هزینه حمله به سوریه چند دلار بود؟

کدخبر: ۲۰۷۹۲۶
بامداد شنبه شلیک بیش از ۱۰۰ موشک کروز که احتمالا بیشترشان از نوع توماهاوک بوده‌اند خبرهای جهان را تسخیر کرد اما بیش از آن که دستاوردی نظامی داشته باشد، هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم روی دست حمله‌کنندگان گذاشت.

به گزارش «نفت خبر» CNN در گزارشی در این باره نوشت:  گزارش‌های متفاوتی از تسلیحات به‌کار گرفته شده در حمله اخیر به سوریه از سوی غرب منتشر شده‌اند اما دولت‌های فرانسه و انگلستان، فهرست تسلیحات مورد استفاده خود را اعلام کردند. به حریم سوریه وارد نشدند براساس اعلام ارتش سلطنتی بریتانیا، جنگنده‌های تورنادو دو موتوره این کشور مجهز به موشک‌های کروز «استورم شدو» (storm shadow) از پایگاه نظامی انگلستان در قبرس به پرواز درآمده و موشک‌های خود را به اهدافشان شلیک کردند. این گزارش از تعداد موشک‌های به‌کار گرفته شده در این حمله سخن نگفته است.   

ارتش فرانسه نیز با تأیید حضور فیزیکی در حمله علیه اهدافی که به دولت سوریه تعلق داشت، گفته که با استفاده از جنگنده‌های رافائل به سوی اهداف سوریه شلیک کرده است. پاریس هواپیماهای جنگی خود را از پایگاهی که مشخص نکرده به عملیات اعزام کرد اما همانند انگلستان از موشک کروز استورم شدو که محصول مشترک دو کشور است بهره گرفته است. این موشک‌ها بردی معادل ۴۰۰ کیلومتر و توان حمل کلاهک جنگی به وزن ۲۷۵ کیلوگرم دارند.  

  آمریکا نیز اعلام کرده که بخشی از این عملیات توسط بمب‌افکن‌های چهار موتوره B1-B که از پایگاه نظامی‌اش در قطر پرواز کردند انجام شده است. پنتاگون هنوز تسلیحات جنگی به‌کار گرفته شده را فاش نساختنه اما برآورد می‌شود آنها از موشک محبوبشان که معمولا در خاورمیانه استفاده می‌شود یعنی «توماهاوک» استفاده کرده باشند. این موشک‌ها با برد ۲۵۰۰ کیلومتری و توان حمل نیم‌تن کلاهک جنگی و امکان شلیک از هوا و دریا، محبوب‌ترین سلاح آمریکا در خلیج‌فارس و خاورمیانه محسوب می‌شود. از آنجایی که این موشک‌ها برد عملیاتی متوسط و دور دارند، به‌نظر می‌رسد هواپیماهای جنگی ائتلاف مثلی، نیازی به ورود به حریم هوایی سوریه نداشته‌اند و از راه دور شلیک کرده‌اند. هنوز مشخص نیست نقش ناوهای آمریکایی که راهی دریای مدیترانه شده‌بودند در این حمله چه بوده است.

هر موشک توماهاوک ۱/۵ میلیون و هر موشک استورم شد و ۱/۲ میلیون دلار قیمت دارد؛ باوجودی که مشخص نیست تعداد استفاده از این موشک‌ها در این حمله به‌چه شکل بوده اما با احتساب میانگین ۱/۳۵ میلیون دلار برای هر موشک و شلیک حداقل ۱۰۰ موشک به سوریه، این نبرد چند دقیقه‌ای فقط در سوی مهاجمان نزدیک به ۱۵۰ میلیون دلار هزینه داشته و این بدون احتساب پدافند سوریه، ریسک پرواز هواپیماهای میلیون دلاری و دیگر هزینه‌های سرسام‌آوری‌ست که هر دقیقه از این نبرد طی یک هفته گذشته به خود اختصاص داده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید