سقف ارز همراه مسافر به 5 هزار یورو کاهش می‌یابد!

کدخبر: ۲۱۱۹۹۲
زمزمه‌هایی از نصف شدن سقف مجاز ارز همراه مسافرانی که قصد خروج از کشور دارند، به گوش می‌رسد. پیش از این، هر مسافر هوایی اجازه به همراه داشتن ارز تا سقف 10 هزار یورو داشت؛ اما اخبار جدید بیانگر سقف 5 هزار یورویی برای مسافران هواپیمایی و سقف 2 هزار یورویی برای مسافران دیگر است.
سقف ارز همراه مسافر  به 5 هزار یورو کاهش می‌یابد!

سقف مجاز برای ارز همراه مسافر کوتاه شد

توجه داشته باشید که قانون ارز همراه مسافر با ضوابط تخصیص ارز مسافرتی متفاوت است. در ادامه آخرین وضعیت ارز مسافرتی نیز بررسی خواهد شد.

اقتصاد نیوز: اخباری به گوش می‌رسد که از نصف شدن سقف مجاز ارز همراه مسافر به هنگام خروج از کشور حکایت دارد. پیش از این، هر مسافر هوایی اجازه خروج تا سقف 10 هزار یورو و مسافران دیگر مجوز همراه داشتن ارز تا سقف 5 هزار یورو را داشتند؛ اما اخبار جدید بیانگر سقف 5 هزار یورویی برای مسافران هواپیمایی و سقف 2 هزار یورویی برای مسافران دیگر است. البته سقف ورود ارز همچنان 10 هزارتایی باقی مانده و ورود بیش از این میزان نیز با ارائه اظهارنامه ممکن خواهد بود. تصمیم فوق نشانگر آغاز طرح کنترل خروج ارز از کشور است. کلید خوردن این طرح از آغاز کنترل خروجی ارز و بدون تغییر ماندن قوانین مربوط به ورودی ارز قابل پیش بینی است.

دستورالعمل ورود و خروج ارز همراه مسافر


ورود و خروج ارز به صورت نقد و یا اسناد بانکی (چک بانکی، چک تضمینی، چک مسافرتی، سایر اسناد مالی قابل انتقال) و یا  اوراق بهادار بی‌نام (اوراق قرضه) به صورت فیزیکی، به هر طریق، توسط هر مسافر تا سقف مبلغ 10000 یورو (ده هزار یورو) یا معادل آن به سایر ارزها، مجاز بوده و نیاز به اظهار نداشته، لیکن جهت مبالغ بیش از 10000 یورو (ده هزار یورو) یا معادل آن به سایر ارزها، مسافر می‌بایست به سامانه ارز همراه مسافر مراجعه و نسبت به ثبت اطلاعات مورد نیاز اقدام نموده و پس از اخذ کد رهگیری و فرم مورد نظر توسط گمرک، مراحل بعدی را از طریق سیستم بانکی انجام دهد .

بر اساس «دستورالعمل اجرایی ضوابط ناظر بر ارز همراه مسافر» ورود ارز فیزیکی (اسکناس) توسط هر مسافر از خارج از کشور تا سقف 10هزار دلار و یا معادل آن به سایر ارزها بدون نیاز به اظهار آن در مبادی ورودی گمرک امکان پذیر و ورود ارز فیزیکی به ‌صورت اسکناس برای مبالغ بیش از 10هزار دلار و یا معادل آن به سایر ارزها مستلزم استعلام از مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی وزارت امور اقتصادی و دارایی (FIU) به لحاظ مقررات مبارزه با پولشویی است.


به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، متن بخشنامه این بانک به شرح زیر است:
نظر به ضرورت ساماندهی مقررات ورود و خروج ارز همراه مسافر در هنگام ورود و یا خروج از کشور و رفع برخی کاستی‌ها و مشکلات موجود در ضوابط فعلی، تهیه و تدوین ضوابط جدید ارز همراه مسافر در دستور کار این بانک قرار گرفت و متعاقب بررسی‌های به‌عمل‌آمده و هماهنگی با سایر مراجع ذی‌ربط از جمله گمرک جمهوری اسلامی ایران، بانک ملی ایران، مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی وزارت امور اقتصادی و دارایی (FIU)، ریاست جمهوری و ... «دستورالعمل اجرایی ضوابط ناظر بر ارز همراه مسافر» جهت اجرا از تاریخ 1395.09.01 ابلاغ می شود. 
بر‌ اساس دستورالعمل یادشده ورود ارز فیزیکی (اسکناس) توسط هر مسافر از خارج از کشور تا سقف 10.000 دلار و یا معادل آن به سایر ارزها بدون نیاز به اظهار آن در مبادی ورودی گمرک امکان‌پذیر بوده، لیکن ورود ارز فیزیکی به ‌صورت اسکناس برای مبالغ بیش از 10.000 دلار و یا معادل آن به سایر ارزها، مستلزم استعلام از مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی وزارت امور اقتصادی و دارایی (FIU) به لحاظ مقررات مبارزه با پولشویی است.
 در این ارتباط برای ورود مبالغ بیش از 10.000 دلار یا معادل آن به سایر ارزها، مسافر بایستی نسبت به اظهار آن به درگاه گمرک ورودی اقدام و متعاقباً مسافر توسط گمرک به باجه بانک ملی ایران هدایت شده و ضمن تودیع مبلغ مازاد ارز خود، رسید چاپی مربوطه را که حاوی کد رهگیری است، دریافت می‌کند. پس از صدور تاییدیه مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی (FIU)، وجه مازاد مورد بحث بنا به درخواست مسافر عیناً به وی مسترد، حواله و یا از وی به نرخ آزاد خریداری می‌شود. ضمناً خروج ارز مازاد بر سقف تعیین شده فوق با ارائه کد رهگیری مربوطه میسر خواهد بود.
همچنین در چارچوب دستورالعمل جدید، دارندگان اظهارنامه‌های قبلی (غیرالکترونیکی) حداکثر 6 ماه فرصت دارند تا با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی گمرک به آدرس www.irica.gov.ir نسبت به ثبت اطلاعات مربوطه و دریافت کد رهگیری اقدام کنند. ضمناً خروج ارز فیزیکی (اسکناس) دارندگان این نوع اظهارنامه‌ها در مهلت تعیین شده (6 ماه) و بعد از آن صرفاً توسط خود شخص اظهارکننده و با همان نوع ارز اظهار شده با ارائه رسید چاپی حاوی کد رهگیری و تحویل اصل اظهارنامه‌ قبلی به گمرک مربوطه امکان‌پذیر است.
خاطرنشان می‌سازد از تاریخ 1395.09.01 ورود و خروج ارز برای مبالغ بیش از 10.000 دلار و یا معادل آن به سایر ارزها در چارچوب دستورالعمل مزبور و صرفاً ازطریق مبادی چهارده‌گانه ورودی و خروجی گمرک که باجه‌های فعال بانک ملی در آن‌ها مستقر می‌باشند امکان‌پذیر بوده و در سایر مبادی ورودی‌‌/خروجی حداکثر تا سقف 10.000 دلار یا معادل آن به سایر ارزها مجاز خواهد بود. همچنین فهرست اسامی چهارده‌گانه گمرکات مزبور در پیوست دستورالعمل به کلیه مراجع ذی‌ربط اطلاع‌رسانی شده است. 
در پایان ضمن اشاره به این موضوع که مقررات یادشده شامل رانندگان بخش حمل و نقل بین‌المللی (ترانزیت) نیز می شود، اعلام می‌دارد درصورت افزایش تعداد باجه‌های اعلامی موردبحث، متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد.

میزان ارز مسافرتی برای هر نفر چقدر است؟

طبق اطلاعیه شماره 2 یکسان سازی نرخ ارز که از سوی بانک مرکزی در تاریخ ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ منتشر شد، در راستای اجرای این تصمیم، ستاد اقتصادی دولت مبنی بر یکسان سازی نرخ ارز با بهای 42000 ریال برای هر دلار که به منظور تثبیت بازار ارز اتخاذ شده، اطلاعیه شماره 2 یکسان سازی نرخ ارز در رابطه با نحوه تأمین ارز مسافرتی، درمانی و دانشجویی به شرح ذیل به استحضار عموم هموطنان می رسد:

 

  • ارز مسافرتی برای یک بار سفر در سال به میزان 1000 یورو یا معادل آن به سایر ارزها به مسافران در مرزهای خروجی هوایی پرداخت می شود. میزان ارز مسافرتی پرداختی به مسافران هوایی به کشورهای هم مرز و کشورهای مشترک المنافع به غیر از عراق 500 یورو یا معادل آن به سایر ارزها می باشد.
  • متقاضیان ارز مسافرتی موظف به ارائه گذرنامه معتبر جمهوری اسلامی ایران، بلیط هواپیما، ویزای کشور مقصد (در مورد کشورهایی که نیاز به ویزا دارند) و رسید پرداخت عوارض خروج از کشور به بانک ملی می باشند.
  • متقاضیان باید نسبت به پرداخت معادل ریالی ارز مسافرتی به شعب منتخب بانک ملی اقدام و در مقابل آن سند حسابداری/رسید دریافت کنند.
  • پرداخت ارز مسافرتی در باجه بانک ملی مستقر در مبادی خروجی (پس از باجه کنترل گذرنامه) و در مقابل دریافت سند حسابداری/ رسید و ممهور کردن گذرنامه متقاضی انجام می شود.
  • میزان و ترتیبات پرداخت ارز به زائران عتبات عالیات پس از هماهنگی با سازمان حج و زیارت اطلاع رسانی خواهد شد.
  • تامین ارز درمانی و دانشجویی با رعایت مجموعه مقررات ارزی از طریق بانک های تجارت و سامان کمافی السابق ادامه می یابد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید