پیش‌بینی قیمت مسکن در تهران و شهرستانها

کدخبر: ۲۱۲۲۱۳
اقتصاد نیوز: رشد مسکن در دوره اخیر، بیشتر به صورت نامتقارن اتفاق افتاده است؛ به طوری که بیشتر این رشد در بخش ساختمان‌های تکمیل‌شده سپس نیمه‌تمام اتفاق افتاده و در بخش ساختمان‌های جدید تا هنگامی که سرمایه‌گذاران از افزایش قیمت مطمئن نشدند (یعنی در میانه پاییز 96) حاضر به وارد کردن سرمایه جدید به این بخش نبودند. در ادامه با پیش بینی قیمت مسکن در تهران و شهرستان ها همراه یکدیگر خواهیم بود.
پیش‌بینی قیمت مسکن در تهران و شهرستانها

سال گذشته در برخی مناطق تهران قیمت‌ها تا 40 درصد افزایش یافت ولی در سایر استان‌ها این موج دیده نشد. اگر بخواهیم بازار را کشوری ببینیم به نظر می‌رسد امسال باید منتظر افزایش قیمت‌ها در سایر شهرهای کشور باشیم و حرکت ابتدا از کلانشهرها و شهرهای مهاجرپذیر شروع می‌شود سپس به ترتیب به سایر شهرستان‌ها تسری می‌یابد. هرچند بازار مسکن با توجه به خصلت تجارت‌پذیر نبودن به صورت منطقه‌ای قیمت‌گذاری می‌شود و هر منطقه بازار تابع شرایط مختص خود است ولی معمولاً به دلیل اینکه مسکن در کشور ما کالای سرمایه‌ای تلقی می‌شود می‌توان انتظار یک افزایش قیمت کلی را در اکثر شهرهای بزرگ داشت.

اما در مورد شهر تهران با توجه به کم شدن روند مهاجرت‌پذیری، رشد قیمت بالای سال گذشته، روند مثبت در سرمایه‌گذاری ساختمان‌های شروع‌شده و نیمه‌تمام و در نظر گرفتن شرایط بازارهای سرمایه‌گذاری دیگر، به نظر نمی‌رسد افزایش قیمتی مثل سال گذشته در آن متصور باشیم مگر اینکه اتفاق خاص و غیرمنتظره‌ای در بازار بیفتد. به این متغیرها باید قدرت خرید افراد را نیز اضافه کرد که در سالیان اخیر افزایش چشمگیری نداشته است.

گوینده: «حمید یاری»؛ تحلیگر بازار مسکن

منبع: «هفتهنامهتجارت فردا»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید