گالری اقتصاد مدرن / نجیب رازک

تعیین نرخ ارز به دست بازار / تجربه خوب مالزی

کدخبر: ۲۱۲۹۶۱
اقتصاد نیوز: نجیب رازک نخست‌وزیر مالزی می‌گوید: «به اعمال فشار و اقدامات جبری اعتقادی نداریم» او تاکید کرد ارزها به‌گونه‌ای بسیار عجیب رفتار می‌کنند، ولی ما از مسیر تقویت بنیان‌ها منحرف نخواهیم شد.» مالزی اجازه می‌دهد بازارهای مالی وضعیت واحد پولی این کشور را مشخص کنند و او در عوض بر بهبود اقتصاد و پیشبرد برنامه اصلاحاتش متمرکز خواهد بود.
تعیین نرخ ارز به دست بازار / تجربه خوب مالزی

اقتصاد نیوز: نجیب رازک در نخستین مصاحبه‌ای که پس از قریب به سه سال با یک رسانه خارجی داشت، گفت برنامه‌ای برای افزایش قابلیت نقدپذیری در بازار سهام دارد و وعده داد ظرف پنج سال آینده مالیات بر درآمد و مالیات شرکت‌ها کاسته خواهد شد. دستیابی به هدف بودجه متوازن تا سال ۲۰۲۰ مشکل خواهد بود، اما تحقق آن تا سال ۲۰۲۳ ممکن خواهد شد.

تجربه موفق مالزی در تعیین نرخ ارز

او در آستانه انتخابات در روز نهم ماه مه سال‌جاری است. رازک گفت: «به اعمال فشار و اقدامات جبری اعتقادی نداریم» او تاکید کرد ارزها به‌گونه‌ای بسیار عجیب رفتار می‌کنند، ولی ما از مسیر تقویت بنیان‌ها منحرف نخواهیم شد.» بلومبرگ ادعا می‌کند پرهیز از مداخله برای نجیب رازک آسان است چراکه «رینگیت» واحد پول مالزی در میان ارزهای بازارهای نوظهور عملکرد بسیار خوبی دارد و یکی از بهترین‌ها است. مالزی از روزهایی که سقوط قیمت نفت و مناقشات صندوق‌های دولتی موجب گریز سرمایه‌گذاران شد، فاصله گرفته است. افزایش اخیر قیمت نفت موجب تقویت اقتصاد این کشور شده است و بانک جهانی در گزارشی پیش‌بینی کرده است مالزی در سال ۲۰۱۹ برای سومین سال متوالی شاهد رشد بیش از ۵ درصدی خواهد بود. این درحالی است که همتایان رازک در فیلیپین و اندونزی در پاسخ به کاهش ارزش «پزو» و «روپیه» خواستار مداخله بانک مرکزی و افزایش نرخ بهره شده‌اند.

نجیب رازک نرخ عادلانه برابری رینگیت از دیدگاه سرمایه‌گذاران را حدود ۶/ ۳ تا ۷/ ۳ در برابر هر دلار می‌داند و پیش‌بینی می‌کند که افزایش ارزش رینگیت امسال بسیار بیش از مقدار کنونی خواهد بود. از ابتدای سال جاری ارزش رینگیت حدود ۳ درصد بالا رفته است. تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند ائتلاف رازک در قدرت باقی خواهند ماند، اما مخالفان به نارضایتی‌هایی ناشی از افزایش هزینه‌ها دامن می‌زنند و وعده می‌دهند در صورت کسب قدرت ظرف مدت ۱۰۰ روز مالیات بر مصرف را لغو خواهند کرد. رازک با قطع یارانه سوخت و اقلام مصرفی و تعیین مالیات ۶ درصدی کالاها و خدمات موجی از مخالفت‌ها را برانگیخت؛ اما به‌رغم فشارهایی که متحمل شده است، بر ادامه طرح اصلاحاتش اصرار می‌ورزد. او می‌گوید: «به‌عنوان یک دولت مسوول، برای موفقیت کشور باید بر برنامه‌ریزی درازمدت متمرکز شویم.»

گالری اقتصاد مدرن / بازتاب آخرین دیدگاه اقتصاددانان معروف جهان را در اقتصاد نیوز دنبال کنید!

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید