تصمیم بزرگ چین علیه آمریکا/عربستان سعودی در دو‌راهی

کدخبر: ۲۱۲۹۷۷
اقتصاد نیوز: چین به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت جهان خود را آماده می کند تا قیمت گذاری نفت را که به طور معمول بر اساس دلار انجام می گیرد تغییر دهد. آنها بنا دارند قراردادهای آتی نفت بر اساس یوآن را پیشنهاد دهند؛ از این پس صادرکنندگان نفت به چین می‌توانند یوآن را در بورس شانگهای و هنگ‌کنگ بطور کامل به طلا تبدیل کنند! این بار قضیه جدی به نظر می‌رسد.
تصمیم بزرگ چین علیه آمریکا/عربستان سعودی در دو‌راهی

اقتصاد نیوز: ناگفته پیداست که کشورهای ایران و روسیه که به دلیل تحریم ها می خواهند از دلار در مبادلات خود استفاده نکنند از این گزینه استقبال خواهند کرد؛ آنها به این وسیله می توانند در عمل نفت سیاه خود را به آن فلز زرد پرارزش تبدیل کنند. چنین پیشنهادی از سمت چینی ها به روشنی بسیار بهتر از دریافت کاغذهای سبز چاپ بانک مرکزی امریکاست، ولی تهدید یکی از بزرگترین منابع قدرت امریکا بر جهان، یعنی هژمونی دلار هم به شمار می آید. 

عربستان در این میانه بر سر دوراهی خواهد بود، اگر حکام حجاز هم به پیشنهاد چینی ها پاسخ مثبت دهند، حامی سنتی خود ایالات متحده را از دست خواهند داد و بعید است قراردادهای کلان تسلیحاتی آنها با امریکا به جایی برسد و چیزی دریافت کنند. از آن سو چینی ها برای خرید آرامکو هم دندان تیز کرده اند که اگر موفق شوند بر روی بخش بزرگی از منابع نفت جهان کنترل خواهند داشت.

بقیه حوادث جهان آنقدرها مهم نیست، باید دید رویارویی دونالد شیردل و رهبر قدرتمند چینی ها به کجا می رسد، اینکه رویای آمریکایی پیروز می شود یا رویایی چینی را باید منتظر ماند، والله اعلم. امیرحسین خالقی.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید