تاثیر فیلترینگ تلگرام بر اقتصاد کسب‌وکارهای اینترنتی

کدخبر: ۲۱۴۳۶۶
اقتصاد نیوز: شواهد نشان می‌دهد از هر ۱۰ ایرانی ۶ نفر عضو اپلیکیشن تلگرام هستند و محبوبیت این اپ روز به روز در حال افزایش است. این محبوبیت در ماه‌های اخیر جنبه اقتصادی نیز به خود گرفته است؛ به‌طوری که برآورد می‌شود سالانه نزدیک به ۲۴ میلیون دلار درآمد از طریق تبلیغ در تلگرام عاید ایرانیان می‌شود. با این شرایط فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام، ریسک‌پذیری کسب‌وکارهای تلگرامی را به شدت افزایش می‌دهد و ممکن است منبع درآمد بخشی از جامعه را از بین ببرد.
تاثیر فیلترینگ تلگرام بر اقتصاد کسب‌وکارهای اینترنتی

به گزارش اقتصاد نیوز؛ پس از آنکه سیل شبکه‌های اجتماعی موبایلی مانند تلگرام، واتس‌اپ و اینستاگرام، به‌عنوان اپلیکیشن‌های ارتباطی وارد گوشی‌های هوشمند شد، کمترکسی تصور می‌کرد بتوان از طریق این شبکه‌ها کسب درآمد کرد. در این میان به نظر می‌رسد سهم تلگرام و اینستاگرام از دیگر شبکه‌های اجتماعی بیشتر باشد. درآمد سالانه کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی در ایران نزدیک به ۲۴ میلیون دلار تخمین زده شده است و میانگین درآمدی ۷ تا ١٠ میلیون تومان در هفته برای یک صفحه با تعداد دنبال‌کننده ٨٠٠ هزار نفری و خرید و فروش برخی صفحه‌های اینستاگرام به مبلغ ٥٠ میلیون تومان(البته برای برخی چهره‌های شناخته‌شده) قابل‌توجه است. با این اوصاف، می‌توان نتیجه گرفت که شبکه‌های اجتماعی نقش پررنگی در کسب‌و‌کارهای اینترنتی پیدا کرده‌اند و بخش عظیمی از درآمد‌های حاصل از تلگرام و اینستاگرام به خانواده‌ها بازمی‌گردد؛ بنابراین نگاه دقیق به نقش تکنولوژی با محوریت شبکه‌های اجتماعی در اقتصاد خانواده خالی از لطف نیست.

تلگرام محبوب ترین پیام رسان در ایران

پژوهش مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) تحقیقات گسترده‌ای درخصوص اپلیکیشن تلگرام انجام داده است. براساس پژوهش‌های انجام گرفته، پیام‌رسان تلگرام با ۵۸ درصد محبوبیت در ایران بر سکوی نخست ایستاده است. به گزارش روابط عمومی ایسپا به نقل از «ایسنا» محمد آقاسی درخصوص آخرین نظرسنجی این مرکز با محوریت سنجش میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی گفت: روند عضویت در حداقل یک شبکه اجتماعی همچنان رو به افزایش است به‌طوری‌که طبق نظرسنجی‌های ایسپا، میزان عضویت در آذرماه سال ۱۳۹۴، ۳۷درصد؛ در بهمن ماه سال ۱۳۹۵، حدود۶۰ درصد و در شهریور ماه سال ۱۳۹۶ این میزان به ۲/  ۶۲ درصد رسیده است. وی با تاکید بر نقش روبه رشد تلگرام افزود: پیام‌رسان تلگرام در مقایسه با دیگر اپلیکیشن‌های پیام‌رسان در ایران بر سکوی نخست ایستاده است و ۴/  ۵۸ درصد افراد ۱۸ سال به بالای جامعه از آن در حال حاضر استفاده می‌کنند. آقاسی خاطرنشان کرد: اگر روند پیگیری مطالب مخاطبان تلگرام را در سال‌های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ مقایسه کنیم، به خوبی متوجه تغییر ذائقه مخاطبان این پیامرسان محبوب می‌شویم؛ چرا که در آذرماه سال ۹۴، بالغ‌بر ۷/  ۶۶ درصد از مخاطبان، در بهمن ماه ۹۵، حدود ۲۴ درصد مخاطبان و در شهریور ۹۶، به میزان ۲/  ۲۲ درصد مخاطبان از تلگرام بیشتر به‌عنوان سرگرمی استفاده می‌کنند. این امر نشان می‌دهد که نقش اقتصادی تلگرام روز به روز در حال افزایش است. طبق آخرین نظرسنجی ایسپا درخصوص شبکه‌های اجتماعی، ۲/  ۵۴ درصد پاسخگویان در مجموع شبکه‌های اجتماعی مجازی را مفید تلقی کرده و ۸/  ۳۸ درصد آن را آسیب‌رسان می‌دانند.

ریسک در بازاریابی اینترنتی

به‌طورکلی، سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای اینترنتی در ایران ریسک بالایی دارد؛ چراکه قوانین مشخصی در حوزه فیلترینگ اینترنت وجود ندارد. سرمایه‌گذاری روی یک کسب‌وکار اینترنتی ممکن است به دلیل فیلترینگ غیرشفاف اقتصاد خانواده را تحت تاثیر منفی قرار دهد. موبایل نزدیک‌ترین وسیله الکترونیکی به هر فرد است که می‌توان به‌سرعت به آن دسترسی پیدا کرد. بازارهایی که در تلگرام یا اینستاگرام موفق هستند، معمولا یا در زمینه پوشاک یا مسکن یا اقلام آرایشی فعالیت می‌کنند. درحال‌حاضر افراد زیادی با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی اینترنتی حالت خوداشتغالی پیدا کرده‌اند. این خوداشتغالی در صورت تداوم می‌تواند منجر به کاهش نرخ بیکاری و افزایش رونق اقتصادی شود.

جایگاه تلگرام در ایران

با توجه به آمار ارائه‌شده از طرف پایگاه اینترنتی «Tgchans»، نزدیک به یک‌سوم از کانال‌های موجود در تلگرام به زبان فارسی هستند. از طرفی حدود ۹۸ میلیون اکانت ایرانی در شبکه تلگرام ثبت شده‌اند که از این حیث ایران را رکورددار کرده است. علاوه بر این، بنا بر آخرین گزارش‌های این پایگاه اطلاعاتی، هر کانال تلگرام فارسی به‌طور متوسط ۸۵۰۰ عضو دارد که ایرانیان را از این جنبه نیز در رتبه اول قرار داده است. این آمار زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که نگاهی به داده‌های کلی تلگرام نیز انداخته شود. همه روزه نزدیک به ۵۰۰ کانال جدید در تلگرام ثبت می‌شود و تا کنون ۳۶ هزار کانال فعال در این شبکه موجود است. در کل نزدیک به ۱۵۰ میلیون عضو فعال در تلگرام وجود دارد که در بیش از ۴۰ زبان زنده دنیا به فعالیت می‌پردازند. همه این شواهد به همراه رشد درآمدزایی این اپلیکیشن برای خانوار، از اهمیت روزافزون شبکه‌های اجتماعی حکایت می‌کنند.

تلگرام در ایران

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید